Gå till innehåll
onsdag 01 januari 2025
Arne_Anka

Ankringsfråga; vad gör jag för fel? Båten hamnar på sniskan

Rekommendera Poster

Här kommer en riktig nybörjarfråga, men jag skäms inte över att vara rookie, och mellan försöken att göra sig rolig på min bekostnad kanske jag kan lära mig något.

När jag ska lägga till och gått in mot en brygga brukar jag kasta ankraret ganska rakt bakom båten. Detta för att inte riskera att kasta över någon annans ankartamp.

Hursom, när jag förtöjt klart båten i fören, går bak och ska kolla att ankaret har fäste så vrider sig båten. Enklast är väl att säga att den sida var knap jag avser fästa ankarlinan i, den sidan vrider sig båten mot. Så om jag fäster i knapet babord akter så vrider sig båten åt just babord. Detta så att det knapet som ankarlinan är surrat i kommer närmare ankaret. Hoppas ni förstår min korkade förklaring, men hittar ingen bättre. Kanske lättare att rita en bild...

Vad gör jag för fel? Är det normalt? Får man bara kompensera med tamparna fram?

Problemet är ju inte gigantiskt, men det ser onekligen tokigt ut när jag hittar en stor plats på klubbholmen och det ser ut som att jag parkerat snett inåt som man kan få göra med bilen ibland..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Och här kommer en fruktansvärd bild, men den torde demonstrera problematiken.

post-10019658-1394237191,002_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst sdk780

Ja det är naturlagarna som styr här, fäster Du inte ankarlinan mitt på aktern så vill båten vrida sig åt den sidan Du fäster linan. Tänk Dig en tung kundvagna i butiken om Du tar tag i ute i ena änden av handtaget och börjar dra, den kommer ju att följa med men i 45 graders vinkel. Dra vagnen med handen mitt på handtaget och vagner rullar snällt och rakt, samma gäller ju om man skjuter.

Det som väl mest förekommer för att i viss mån kompensera är just som Du skriver att förtöja fören mot bryggan så att vridningen i viss mån kompenseras t ex ett spring, andra alternativ är ju at ha två ankarlinor på samma ankare (blir nog ingen succe), dubbla ankare med varsin lina, en knap mitt på aktern (varför inte montera en vatteskidögla mitt på akterspegeln och använda den vid ankring) eller slutligen kan man ju ta en 5 meters lina och sätta mellan bägge knaparna i aktern och sen fästa ankarlinan mitt på denna, ungefär som man gör när man bogserar.

Blåser det en stabil sidvind så brukar jag använda den för att räta upp båten genom at den får förflytta sig i sidled bort från ankarsidan vilket får ankarlinan att börja dra båten tilbaka till rät vinkel mot bryggan.

Sätten är många, bara var kreativ, alla sätt är ju bra utom dom dåliga......smiley

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Lite snett blir det väl med automatik eftersom ankarlinan inte går ut i centrum på aktern, men det mesta gå att kompensera med att släppa efter på styrbords tamp och ta hem på babords, så gör jag fast tvärtom då mitt ankarspel sitt på styrbords sida i aktern.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Så blir det i viss mån för mig också. Har ankaret och knapen för förtöjning på styrbords sida. Lite kan man ju kompensera som föreslagits i inäggen ovan.

Sen spelar det ju inte så väldigt stor roll, bara man ligger väl förtöjd i övrigt.

Det finns ett talesätt som säger; lite snett är inte lett wink

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vid förtöjning vid sidvind så brukar jag fästa ankarlinan i knapen på läsidan och på så sätt räta upp båten lite, fungerar på min katta som är 4,20 m bred.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jo så blir det på alla båtar som är breda därbak. Men ibland en fördel när man behöver justera upp när ankaret kommit lite felcentrerat.

Ligger ankaret rätt så blir det alltså lite snett men det får man tåla och andra båtar rätar upp när hamnen fylls på.

Man kan om man är petimeter dra en dubbel tamp från andra sidans knap och dra ankarlinan mer mot centrum. Men det är numera så mycket skrot därbak så det blir inte av. Sen är vi inte så petiga.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Den varianten kör jag med , mycke lätt att centrera efter behov ! Dubbeltampen brukar jag skicka ut ca 1-1,5 meter ut på ankarlinan med hjälp av foten ..typ kicka ut den ..!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

varför inte backa mot bryggan då blir det för det mesta ganska rakt o mycket lättare när man skall lätta o sticka. för att ej tala om så mycket mer socialt att sitta mot bryggan o käka, enda nackdelen är att ruffen måste vara städad  pga insyn.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Och jag som använder ankartyngd brukar göra fast den på motstående sida som ankarlinan, rätar upp lite.

Kalle

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

För det andra så är inte alla båtar så lätta och backa med och för det första vill man väl ha sittbrunnen  så långt från bryggan och människors insyn som möjligt om man nu absolut måste gå in ock lägga sig i en gästhamn - eller!? wink

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ett eller två drev kan ta emot om man har otur .... i botten ! Just nu ligger vi med baken in mot gästhamnsbryggan på Utö :-) Ankarspel i förn , klassiskt Usa båt, och dubbla tampar i röva till brygan . Hur säkert som helst ....

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja tyvärr har jag ju en stor utombordare bak, som sticker ut en del, varför jag gärna inte backar in.

Men idén med att sätta en tamp till andra knapet för att centrera låter ju helt briljant. Så får det bli

Tack alla för era tips. Mycket uppskattat

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Kalman

Knycker tråden lite.

Tompelompe, har du katamaran?

Huga.

Nyfiken.

Kan du skicka mig email?

Tillbaks till tråden.

Käre Toaen. Här är vi lite olika. Jag går gärna in med aktern trots att Fin-Galn är som den är du vet. Men du vet ju å andra sidan varför.cheeky

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja  - dessa kvinnor. cool

Om vi skall segla tillsammans får vi lägga till på Bohuslänningars vis. Långsides. 

Livet är inte enkelt. Man vill ha sittbrunnen så långt från bryggan som möjligt och sen lägger man sig långsides om det finns minsta möjlighet. surprise

Det finns nåt fint ord för sån splittrad peronlighet!? indecision

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Kalman

Ha...ha...ja dig törs jag lägga mig långsides med, alltså din båt menar jag.....cheeky

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

En tanke att fördela draget bak kan vara att fästa en clemcleat (eller hur det nu stavas) någon/några meter bakom aktern på ankarlinan och från denna dra en tamp till den andra akterknapen. På så vis förflyttar du draget mer mot mitten av båten. Vet dock inte omvdet finns så grova clemcleats?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det måste ju räcka med ett dubbelthandslag om annan part som man skjuter ut en bit på ankartampen och sedan fäster i motstående pollare...

Mvh
Fred

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ankartyngden hakar jag på med en kabinhake efter att jag förtöjt, tyngden har en ca 5 meter lång lina som jag fäster på motstående sida, som bonus slipper jag att få min ankarlina framför kölen eller i propellern på andra båtar som vänder precis bakom min akter, ankar lina ar på 2/3 meters djup 2 meter bakom båten.

Kalle

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nejnej...high ten blir det ju!! Jag tror att de flesta förstod att jag menade halvslag men handen skrev vad den själv ville...dessutom är det inte ett ord utan två; dubbelt halvslag.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...