Gå till innehåll
lördag 21 september 2024
Bobba

Tätt i naturhamnarna - hur tänker ni?

Rekommendera Poster

Har tidigare vart mycket ute i Stockholms skärgård, och efter ett uppehåll på 4 år har vi nu båt igen. Något som har slagit mig under denna sommar är hur tätt folk lägger sig i naturhamnar. Jag har under åren alltid frågat om det går bra att lägga till brevid en annan båt och skulle aldrig i naturhamn få för mig att komma närmare än kanske 10-15 meter från nästa. Min erfarenhet är att detta var kutym för ~10 år sedan. Nu i sommar har det vid flera tillfällen hänt att vi fått slänga ut fendrar i naturhamn när någon har kommit och lagt sig precis brevid, utan att ens fråga om detta är OK? I gästhamn är det givetvis en annan femma, samt till viss del i speciella naturhamnar som t.ex. Nåttarö..

Hur resonerar ni? Är det okej att lägga sig fender mot fender i naturhamn utan att höra med besättningen på grannbåten?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så länge det finns plats så lägger man sig så långt ifrån som möjligt, om inte så är det fendrar på och krångla sig in utan att fråga. Att det går till så får man acceptera dvs man kan inte tro att man skall få ligga ensam i NH för att man var där först. Sen är det ju som alltid att bara för att man ligger jämsides betyder det inte att man önskar social interaktion, det märker man rätt snart om folk vill eller inte, samt att man själv visar det på ett respektfullt sätt.

Mvh

 

Micke

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den bistra verkligheten är nog tyvärr att det finns betydligt mer båtar än skärgård. Och alla har naturhamnsguiderna. Då blir det trångt. Ta t.ex följande kända naturhamnar:

-Fjärdlång

-Huvudskär

-Bullerö

-Biskopsön

-Björksskär

-Ostholmen

-Eknö

-osv

Alla de hamnarna i juli är samma känsla som att ligga hemma vid bryggan, dvs ut med fendrarna och båtarna ligger packade som sillar. Trixet ligger i att ha en hög och stor båt med sidokapell och rejäl sprayhood (snackar segelbåt som vi höll på med tidigare). Då slipper man ligga halvvägs inne i grannens kajuta om kvällarna. Samt gärna alla typer av bekvämligheter inne i båten så man kan komma ifrån litet. Ganska kasst egentligen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om det finns plats behöver man ju knappast knö sig in för nära, men inte skulle jag komma på tanken att fråga om det är okej, tänk om svaret skulle bli nej :-) skall man då dra vidare till nästa lika fulla hamn? Nej hamnen är lika mycket min!

 

Senast ändrad av Westfjord26 | 31 juli 2012 | 17:59

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu för tiden lägger jag mig bara i de kända hamnarna vid dåligt väder, ska det bli sol och lite vind letar jag rätt på en ö som verkar trevlig och lägger mig i någorlunda lä. Har ju toatank numer, så jag är inte lika beroende av dass, sweet!
:-D

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag går säkert under kategorin den gamla generationen dvs jag har varit runt i Stockholms skärgård sedan 60-talet. På den gamla goda tiden la man sig bara inte nära en annan båt och då talar vi typ 50 meter, minst. Det va inte fråga om annat. Ibland försöker jag lägga ankarlinan så att det inte ska gå att komma nära ... men vet ni va??!! Det nya båtfolket lägger bara sin ankarlina över min och kors & tvärs ... och dom ser lika glada ut för det ... suck ... det va bätter förr när det va sämre ... som man säger ... i alla fall ... under högsäsong får man helt enkelt bita i det sura äpplet är jasg rädd ... men...JAG försöker i alla fall hålla mig på avstång, gammal som jag är ... Mats

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skulle aldrig komma på tanken att lägga till i en naturhamn om den är så full så att jag måste fendra på. Visst, blåser det upp till orkan så är det ett undantag. Men annars så åker jag vidre ill en egen pärla. 

Senaste turen så va jag så trött att bli störd vid ostholmen så att när en båt kom å kika intill oss så börja vi sjunga glatt å skråla lite SKÅL! Den båten vände å så fick vi liga ostörda i ett dygn wink

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man kan dra en tamp från vardera knape i aktern diagonalt mot land för att freda de närmsta metrarna intill båten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Anar att boken Arholma-Landsort etc. finns i dom flesta båtar, och många vågar inte lägga till på ställen som inte är markerade där. Man får väl vara tacksam att  fendrarna samlas på vissa ställen och så blir det glesare på andra. Alltså använder vi boken för de utmärkta kartorna, men letar upp egna platser.

Det omvända beteendet har på senare år blivit vanligt i skidliftar, där man trots köer helst åker ensam på en pinne. Förr var det självklart att man utnyttjade lediga platser, men inte längre. Blyghet? Hur går detta ihop? Det kanske inte är samma människor som utövar båda sysselsättningarna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om man förtöjer i de kända naturhamnarna-de som finns med i hamnböckerna så tycker jag att man snällt får acceptera grannar som kommer nära, framförallt under högsäsong. Därför är det viktigt att visa empati och hänsyn till grannarna i viken dvs inga gummibåtsrace, ingen stereo som hörs utanför den egna båten och definitivt inga elverk. När väder och vindar tillåter förtöjer jag gärna på andra ställen än de som finns i hamnböckerna ocfh lägger då spring från midskeppsknaparna för att slippa fenderavstånd till ankommande båtar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Kalman

Hänvisar till flera av inläggen ovan. Nu fattar ni kanske varför jag inte lägger upp mina smultronställen på båtwikipedia eller mina hamnar eller andra sajter.

Är jag tvungen pga väder komma där det är trång att jag måste fendra av så frågar jag artigt om att lägga till men man ställer frågan så de inte säger nej. Är man vänlig och hälsar och byter ett par ord så är man oftast välkommen ändå.

Ni vet det där med hyfs och artighet och att hälsa. Fast jag är väl kanske från en annan planet?

Sedan undrar jag vad skall folk med digitala sjökort och Ipod och appar till när de ändå inte läser vad som står där och rättar sig efter det? Är det inga stenar och djupet räcker och inga hus i närheten mm. så lägger jag till el ligger på svaj. Men det gör  man heller inte längre på den här planeten? Läser korten alltså.

Hmmm....det var bättre förr kanske ändå. Men felet är att folk har blivit med båt utan att blivit med kunskap. Tror jag. Dessutom verkar det här vara typiskt Huvudkommunfasoner som jag ser det.

blush

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så har det väl varit länge - inte bara i hufudstan. Förr la jag mig alltid avskillt. Gick inte det gick jag nån annanstans. Det var inte ovanligt - redan på 1980-talet - att hade man lagt sig nån stans, så kom det ofta en båt och la sig på fenderavstånd. Nu är det ju oerhört många fler båtar.

Seglade man i mitten och slutet av augusti och in i september så hade man i stort sett hela skärgårn för sig själv. På en vecka kude man möta 8-10 båtar. Idag måste man nog in i Oktober för att det skall va lika tomt i skärgården.

Här på västkusten har vi ju den fördelen att vi kan segla över till Norska Sörlandet. I slutet av 1990-talet var det ganska lite båt där och man slapp framför allt norrmännen som va på Bohuskusten. Hur det är idag vet jag inte.

Bifogad bild Ramsö September 2005

post-945-1394237191,3246_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo visst är det trångt. Bara för någon dag sedan fick jag ge upp att lägga till ute vid Nämdö.

Då jag var ute ensam så vill jag inte prova helt okända tilläggsplatser, utan håller mig till etablerade platser. Men där var alla tänkbara platser utnyttjade.

Det var faktiskt första gången som det hänt mig, lite snopet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På västkusten har majoriteten givit upp hoppet om en egen vik så här är det helt OK att lägga sig och gnissla fender. Här kallar vi det nog att fendra av och inte fendra på och det säger lite om en skillnad mot ostkusten. Visst är det härligt med en egen vik men inte ens om det är den egna viken med kvitto på köpet kan man hävda sin ensamrätt. Först när man bebyggt lite av viken kan man avhysa de närmaste båtarna. Så det är bättre att gilla läget än att sura. Vad man kan göra och som vi gjort i sommar efter vår söderseglade västkust är att droppa ankaret. Spar ryggen och ger ett eget litet område. Kommer det fler med samma ideer kan han inte lägga sig alltför tätt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Droppa ankaret? fattar inte riktigt vad du menar med det uttrycket, är det samma sak som att kasta ankare? sen det här med att ligga och gneka fender...om alla kunde ha klädda fendrar så hade det blivit lite behagligare, har flera gånger varje säsong varit tvungen att gå upp på natten och rycka grannbåtens fendrar och bara ha mina klädda emellanangry

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man häller diskmedel på fensrarna så slutar de gnissla, Westis.
Skulle aldrig falla mig in att använda klädda fendrar, de blir fulla med damm från grusvägen vid hamnplan, sedan repas friborden sönder.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Droppa ankaret - kan det möjligen va Stockholmsslang!?wink Det finns ju ett uttryck som säger; Tala med bönder påbönders vis och lärde män på latin

I det här fallet svajankra. Det är ju ett alternativ när kryssarklubbens bojar är upptagna av båtar som inte har rätt att ligga där. indecision Svajankra är nog en metod som jag hellre tillämpar när jag är ute och seglar själv än att landförtöja.

post-945-1394237191,8975_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo knepet med diskmedel fungerar och på köpet får grannen en skinande bordläggning. Yes diskmedel (förlåt reklamen) visade sig överlägset mögeltvätt för fasader. Droppa anakret skulle betyuda ankra upp eller svajankra som man säger. Måste se till att använda nya finesserna på gamla båden. Faktiskt elegant att trycka på knappen och höra rasslet. Slå upp ett par ankardrammar och slappa. Jollen på dävertar enkelt att släppa ned vid behov.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Personligen försöker jag hitta ett eget ställe att ligga i så gått det går. Är 18 år men verkar ha lärt mig från den gamla skolan, mao så lägger man sig inte i en vik där det ligger någon annan (om man inte måste) då letar man helt enkelt vidare. Men å andra sidan finns det inte så många båtar om man håller till lite längre ut eller där sjökortet visar mer blått än vitt...

Man kan även dra till ett knep farsgubben gjorde senast han och morsan var ute på en ö (var inte med, återberättat) klä av sig naken och ställa sig på klippan, båten som var påväg in vände lika snabbt som han bestämt sig för att lägga till...

Men som sagt, vad folk än säger så blir jag störd på folk som kommer och slänger sig in bredvid. Finns gott om plats för folk att kunna leta i 20minuter till för en egen plats. Men många går väll på kortet att om han ligger där, då lägger jag mig också där så jag slipper leta i onödan/riskera att gå på grund.

//RsQ

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Samma här.

Finns sällan någon anledning att landförtöja om man bara stannar över natten.

 

Bifogar en fin bild från Fjollträsk anno 1650 ungefär

post-22515-1394237192,7468_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Häromdagen så var vi ute och hade lagt till vid en ö där det var helt tomt just där vi låg. Efter ett tag så skulle vi hämta lite grejer på båten och då kommer en lite flådigare (minst sagt) båt än vår med en lite flådigare (minst sagt, eller ja åtminstone snobbigare) skeppare än vi och tryckte sig in exakt där vi låg med orden vi brukar ligga där ni ligger.

Sen pressar han sig in mot vår båt så vi är tvungna att springa runt och försöka hålla bort hans båt med händer och fötter för att den inte skulle skrapa sönder vår båt, hans skiter vi ju i.

Vi valde att sticka eftersom vi ändå var på väg bort men ångrar mig nu. Vi skulle ha varit kvar så länge vi kunde.  Jäkla sätt om ni frågar mig!
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

SeacatC

Du kan väl lägga ut en bild på drägget nästa gång

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Katarina kyrka ligger väl på söder!? 

Var står i så fall väderkvarnen i förgrunden?

Några hundra år tidigre var det väl en massa naturhamnar runt området där Vasa sjönk å inte en plastbåt så långt ögat kunde se. surprise

http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Landhöjningen_i_Stockholm,_sv.jpg



Senast ändrad av toaen | 01 augusti 2012 | 19:24

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Spontant socialt utbyte är för mig ofta något som förgyller. Ibland vill man vara ifred och då går det oftast att lösa. Jag brukar se mig runt i en vik och ligger en båt med fendrar ute tolkar jag det som att de inte har något emot sällskap, och inga fendrar = föredrar enskildhet. Jag brukar använda samma signal beroende på humör.

Nu i sommar träffade vi hemskt trevliga ålänningar på detta vis. :-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Naken, hög musik och skråliga nubbevisor brukar hålla de flesta borta när man vill ligga ensam liksom att leta sig fram till en plats som är lite mer otillgänglig.

Signalen med fendrar är ju förträfflig och lätt att förstå.

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag försöker också hitta egna hamnar för natten för det mesta. Ligger just nu i Lådna med båtar på alla sidor och fendrar och allt det där.

Min erfarenhet av Stockholms vackra skärgård är att ju längre norrut man kommer desto mer dras båtar till varandra. Speciellt segelbåtar verkar dras till ställen där andra segelbåtar lagt till. (en av anledningarna till att jag har motorbåt angel) Det gäller även närheten på sjön, i trånga farleder kör man gärna på i mittre/norra skärgårn medan man i södra, där jag oftast håller till, väntar tills den andre passerat eller håller rejält avstånd om det går.

Men som sagt, väljer man naturhamnar som finns med i någon av dessa böcker så får man ta att andra hittar dit också. Bara att svälja och ta tillfället i akt att lära känna någon ny båtentusiast lite grann!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det måste ha varit musiken och nubbevisorna som fattades för förra året så låg vi på ett lite avsides ställe och badade nakna när det kom en ensam man i segelbåt och la sig bredvid. Jag som är lite blyg hade stora problem att ta mig upp ur vattnet med värdigheten i behåll. wink

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...