Gå till innehåll
onsdag 12 februari 2025
VictorGBG

Får inte inombordsmotorn att gå jämnt - HJÄLP!

Rekommendera Poster

Jag har kört fast!

 

Min inombordare (en solo H102 4cyl) går ojämnt och jag kan inte få ordning på det.

 

Den startar fint och på högre varv i friläge går den bra. Problemet uppstår när man lägger i växeln eller drar ner till tomgång. Då går den ryckigt, hela båten rycker til varannan sekund ungefär. Med för låga varv dör motorn. Med växel i går den också dåligt Vid höga varv. den tappar då effekt.

Jag har bytt bränslet. rengjort förgasaren, rengjort fördelarlocket.

Den tänder på alla tändstift om man lägger de mot godset. Högre eller lägre ställning på förgasarens blandskruv förändrar heller inte situationen.

Jag misstänker själv att problemet kan ligga i att magnetapparaten (en SEM) inte fungerar perfekt och att tändningen därför blir ojämn. Har dock inte vågat plocka isär den.

 

Vad tror ni? Sommaren går och båten ligger vid kaj.

Alla tips på kvalificerade tekniker i Göteborgsområdet uppskattas också.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett sätt vore att spana in nån av de ystra pojkarna med blåslampa som brukar härja på båtmässan i undantagsrummet där mammon inte har tillträde. 

Såg en som reverserade en råoljemotor med perfect timing. Sånt gjordes sällan i verkligheten då seglet var ett mycket säkrare sätt att ta sig in och ut ur hamnarna på fraktskutorna.

Man behövde inte backmöjligheten. Säkert hade man gjort missen med perfect timing och med ökad fart slått djupt jack i bryggan.

Kul att det finns Solomotorer i bruk eller nästan iallafall. Har själv i min ungdom ett minne av kompisens trähög med Solomotor med droppsmörjning. Tror den var tvåcylindrig. Vi fyllde vevhuset med olja och provstartade. Den gick fint igång och på tomgång pyrde den ut rök som den bästa rökgenerator. Hela hamnen förmörkades och brandkåren i Hudiksvall kom tutandes och när de väl hittat oss frågade de förstås om det brann i båten. Nej, den ska bara justeras lite då den möjligen ryker lite blårök men det ska vi fixa. Jag var väl tretton fjorton och kompisen några år äldre och bilintresserad. 

Droppsmörjning var inget vi ens hört talas om men det fick vi veta av båtgrannar. Vevhuset skulle vara tomt och det var ett fasligt sjå att få bort oljan. Jag tror det försvann av sig själv. Kom inte ihåg att vi körde nån gång med båten men det skulle inte behövts nåra hjälpmedel att veta var vi höll hus.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du tagit kompressionsprov? Det hade gett en tydlig bild av tillståndet. Sen får man ALDRIG göra så som du skrev, -att lägga tändstiftet ovanpå och veva runt för att kolla gnistan. Du måste i så fall ha SÄKER elektrisk kontakt med godset medelst en batteriklämma och en sladd säkert förankrad i ledande minus, annars kan spänningen slå över INUTI magnetapparaten och där orsaka överslag och punktering av isoleringen i lindningen och på så sätt ta en kortare väg mot godset minus, med svagare gnista som följd.

Jag tror att det är dags för helrenovering med byte av lager och kolvringar samt slipning av ventiler, men det är ju ett typiskt vinterjobb.Jag hade själv en 2-cylindrig Solo H52 vill jag minnas att den hette, 4-taktare på FEM hästkrafter som gick som en dröm efter min renovering. Men det är historia nu.

Var finns du i Gbg? möjligen i Fiskebäck där jag själv håller till? jag kanske kunde hjälpa dej att få igång den?

maila gärna

annars, lycka till.

 



Senast ändrad av HenrikGbg | 31 juli 2012 | 19:37

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om den rycker till varannan sekund är det för sällan för att det skall vara tändningen då motorn har snurrat en massa varv på två sekunder.

Är det väldigt regelbundet den rycker till? Påverkas detta av varvtalet, dvs om man varvar mer rycker den fortfarande till varannan sekund?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för svaret. Jag har inte gjort något kompressionsprov men det kan nog vara dags att investera i en kompressionsprovare. Topplockspackningen är bytt för två år sedan. Skulle kanske kunna vara strul med ventilerna dock. Det låter också vettigt med en renovering men i nuläget hoppas jag kunna göra åtgärder som gör det så bra som möjligt för sommaren. Den ojämna gången är heller inte helt regelbunden utan kommer smygande när man sänker varvtalet mot tomgång.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...