Gå till innehåll
torsdag 06 mars 2025
Corvus_corax

Brist på ansvar

Rekommendera Poster

Idag fick jag se hur ansvarslösa en del vuxna kan vara.

På väg in till min bryggplats som ligger ganska nära land och där det är lite trixigt att gå in då sydvinden pressar på snett bakifrån så ser jag följande.

Alldeles intill land finns en bastu och där befinner sig 2 vuxna män och en hel massa småpojkar i åldern 5-8 år. Pojkarna (5st) sitter i en liten liten jolle med en ganska stor utombordare på kanske 10Hk.

När jag har cirka 50 meter kvar så släpper en av de vuxna iväg barnen mitt framför näsan på mig mellan min plats och mig själv. Alla som har kört en motorbåt  vet att hur svårt det är att tvärnita och samtidigt hålla båten på rätt kurs när det friskar i bakifrån. Småpojkarna klarade sig förbi med 10-15 meters marginal så allt gick bra, själv drog jag av så mycket jag vågade för att inte riskera köra in i andra båtar då styrförmågan är mycket dålig utan att jag låter propellern skjuta på.

Jag morrade en lång stund åt idioten som äventyrade både smågrabbarna och min tilläggning.

Bara 30 sekunder senare hade han kunnat släppa iväg barnen utan risk. Hade jag tvingats till att slå back hade jag naturligtvis gjort det.

Strax därpå låter han 8 åringen sticka iväg sjäv ut i den nu ganska krabba sjön, grabben vrider på full gas och båten ställer sig nästan rakt upp och grabben skriker efter en stund hjäp jag tror jag tror båten slår runt, han lyckas vända och går sakta tillbaka.

För att då visa hur man gör äntrar den vuxne utan flytväst!! i den lilla lilla jollen tillsammans med grabben och fräser ivag så mycket det går på en minst sakt vinglig färd.

Inte för att man ska gnälla men ibland undrar man.............

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Otrrrrrrrroligt! Hur kan de bara göra så här????

Det låter som läge för polisanmälan.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

...och vad blir brottsrubriceringen?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Polisanmäla vad? Edit:Peter hann före...

Senast ändrad av Westfjord26 | 31 juli 2012 | 15:34

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Av många ansvarslösa händelser kan ett flertal resultera i incidenter och ett fåtal i olyckor som kan ses som en notis i tidningsnyheter.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja någon form av vårdslöshet är det ju tal om, men vad hjälper en polsanmälan mot dumhet ?

Bristande förmåga och omdöme kan knappast straffas bort.

Jag tänkte flera gånger att nu säger jag något, men å andra sidan vad hjälper det när det uppenbart brister. Barnen hade räddningsväst alla utom den äldste som hade flytväst.

Jo just det, en liten hund utan väst var också med i den fullpackade lilla lilla jollen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...