Gå till innehåll
måndag 06 januari 2025
Stajzs70

Varmvattenberedare/färskvatten AQ26DC

Rekommendera Poster

Jag har en fundering kring mitt färskvatten ch min varmvattenberedaren. Hur fungerar dessa ihop? Fylls varmvattenberedaren alltid på så att den ständigt är full och innebär det i sin tur att jag alltid bra kan få ut 60liter av dom 60 literfärskvatten sam 30 liter varmvatten? Ibland känns det som när vattnet är slut och vi fyller på med ytterligare dunkar i färskvattnet så får vi inte den mängd färskvatten som vi fyller på, men kan det vara så att delar av detta vatten går till varmvattenberedaren då den kanske inte ärfull pga att vi utnyttjat varmvatten till diskning te x? Jag har en aquador 26 dc, varmvattenberedaren är av sorten QL. Någon som kan hjälpa mig attförstå detta lite bättre.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Varmvattenberedaren är alltid full. Det blir lite extratyngd man kör omkring med. Vattnet i beredaren kan man få ut på hösten då den ska tömmas för att inte frysa sönder. 

Det funkar så att tryckvattnet trycker in kallt vatten i beredaren när en varmvattenkran öppnas. Ut kommer då det varma vattnet i varmvattenkranen. Varmt vatten är lite lättare än kallt och avtappningen till varmvattenkranen ligger högst i VV-beredaren. 

Kallt vatten från tankarna har nu växlats till varmt. Summan av varmt och kallt vatten som avtappas är vad du får fylla tankarna med.

Senast ändrad av forgus31 | 31 juli 2012 | 11:10

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...