Gå till innehåll
måndag 03 februari 2025
Spancox

Sjöräddning och KB som militär organisation?

Rekommendera Poster

KBV rullar vidare mot världsherravälde. Man måste ju beundra deras lobbyister. SSRS har ju idag ett väldigt förmånligt samarbete med Sjöfartsverket. Med all rätt är man nog orolig att insyn och lyhördhet kan förändras om sjöräddning blir militär verksamhet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Eftersom SSRS inte drivs med offentliga medel utan är en helt fristående organisation så kan ingen tvinga dom att slå sig ihop med någon, så det berör inte SSRS alls om dom inte vill vilket VDn gav tydligt uttyck för, Helt absurt är en bra sammanfattning.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag tror att det grundar sig på journalistisk okunnighet om SSRS och deras ställning inom Svensk sjöräddning.

Min gissning är att bilden på SSRS-enheten fick symbolisera sjöräddning i Sverige. Journalisten då ovetandes om att SSRS inte är statlig utan privat och således står utanför ev. beslut om att militerisera flyg- och sjöräddning.

Men visst ser det illa ut.

/B

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Var har du fått det ifrån? För det är inte alls det som står i utredningen. Det som diskuteras där är att överföra JRCC till Kustbevakningen, och att på så sätt även kunna samutnyttja materiel, som båtar och helikoptrar, bättre mellan Kustbevakning, Marinen och för sjö och miljöräddningsinsatser. Att man skulle ta över SSRS del nämns inte någonstans, vad jag har sett.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Javisst, det är ju bara logiskt! Försvaret är ju nästan nedlagt, enligt ÖB kommer vi snart att bli tvungna att välja bort en vapengren. Med KBV som militär organisaton så kan vi ju skrota marinen. Genialiskt ju!

Nu väntar vi bara på att parkeringsvakterna ska överta kustjägarnas roll......?

Sverige är verkligen fantastiskt!

Senast ändrad av labbibia | 31 juli 2012 | 17:00

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hur hade det varit om man satt in kustjägarna som parkereingesvakter - med full stirdutrustnig. Företeelsen felparkering hade väl snart varit ett minne blott.wink

Senast ändrad av toaen | 31 juli 2012 | 17:06

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ge katten i SSRS. Om man slår ihop dem med övriga statliga myndigheter så kommer det gå åt helevete. (ursäkta kraftuttryck). Sedan kommer besparingsvågen och ska skära. Då kommer man skära ned sjöräddningen och satsa medlen på annat, t.ex övervakning av alkohol eller annat trams. Eller köpa fler cobror så man kan visa upp sig för TV.

Låt SSRS vara, havets hjältar och de ska vara fria.

Stöd SSRS både ekonomiskt och moraliskt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hon är go...
Billigaste alternativet...
Hon måste ha glömt att fråga Hassans Pizza och Kebab...
Valfri pizza nr 1-21 och varsin burkläsk.
Kaffe på maten.
Borde landat på under hundringen per kuvert.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Som sagt ovan, det finns inget i utredningen som säger att man skulle ändra SSRS på något sätt. Det utredningen föreslår är att man skall överväga att flytta JRCC till kustbevakningen, istället för att som idag ligga under Sjöfartsverket.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skit också, då får vi snart ytterligare en landshövding någonstans. Det är ju där de brukar avyttra sådanna som fipplar.

Vore bättre att göra parkeringsvakter av dem.

Givetvis på Visingsö  (där finns inga bilar, så han kan inte ställa till med något)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är inget fel på pizza. Men det duger förstås inte åt fiiiina statliga parasiter som slänger skattebetalarnas pengar i sjön. Dock är staten bra på att hålla i slantarna när det gäller sådana här latmaskar:

http://www.expressen.se/nyheter/har-man-inte-familj-sa-tar-man-snaran/

Vad säger man? Räcker det med ett från hjärtat ärligt känt :Fy f-n?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nu skrev jag nog inte att Kustbevakningen skulle ta över SSRS. Det utredningen föreslår att ansvaret för sjöräddningen i Sverige som idag ligger på Sjöfartsverket flyttas till Kustbevakningen. SSRS påverkas minimalt. Som jämförelse, i USA är Coast Guard ansvariga för sjöräddningen men det finns en frivillig organisation, Coast Guard Auxiliary, som verkar i insjöar och vid kustnära sjöräddning, dessutom bedriver man en omfattande utbildningsverksamhet. Organisatoriskt ligger Coast Guard Auxiliary under Coast Guard.
Det man kan tänka sig i Sverige (spekulation!) är att SSRS blir en frivilligdel av Kustbevakningen med koncentration på mindre båtar. Bärgningsverksamheten blir inte längre skattesubventionerad.
Att säga som SSRS VD, att sjöräddningen skulle utföras med kamoflagemålade helikoptrar med laddade kanoner som passar i tredje världen är ganska plumt.
Blir man räddad så har färgen på helikoptern ingen betydelse.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det värsta är att Leif Hellström har rätt till punkt och pricka det vet jag av egen erfarenhet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Håller med och tycker oxå att så här får man inte behandla människor, men det beror inte först och främst om att staten håller i pengarna utan det är inkompetensen hos försäkringskassan som i de flesta fall är avgörande när det blir så här, har själv ett antal personer på arbetet som har varit på väg att bli utförsäkrade och det skiljer enormt mellan hur kassorna hanterar fallen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja, pizza är gott!
Men kanske inget man bjuder de anställda på om man vill visa sin goda vilja.
Nu har jag bokat några företagsgrejor i mina dagar, och helt ärligt får man riktigt bra mat och dricka för en femhundring per kuvert, men då är det iofs inte på Grand...
Nä, då får man kanske nöja sig med att boka en hel skärgårdsbåt och tuffa runt några timmar medan man äter och har det bra. Kanske en buffé om pengarna inte räcker, det brukar vara billigare än flerrätters.
Och, eftersom man inte kör själv behöver man inte oroa sig för 0,2-lagen!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Visst kan man fixa lite trevliga tillställningar men lättare att göra om man har god ekonomi vilket inte var fallet. Dessutom så ska man stå för vad man gör och inte försöka smyga undan med alkoholhaltiga drycker utan rätt skatt.

Sitter man på ett statligt verk får man tänka efter två gånger då det är skattebetalrnas pengar man använder. Enklare i privata företag då det bara gäller att hålla en god moralisk nivå inför övriga anställda.

Att dessa syndare aldrig lär sig. Sedan skyller de på att tydliga regler inte finns. Moraliskt förfallna skitstövlar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Då får du ursäkta, men det var så jag tolkade dig när du skrev på sikt skulle försvarsmakten ansvara för all sjöräddning, vilket får ses som ren spekulation från din sida. Jag ser inte att det med nödvändighet skulle innebära att SSRS skulle övergå till KB bara för att JRCC gör det. Det har fungerat utmärkt med två skilda organisationer som det är nu, och borde då också kunna göra det i framtiden.

Och att det är dumt att kalla det för tredje världen lösningar med militär sjöräddning håller jag med om, vi behöver inte gå längre än till Danmark för att hitta det.

Senast ändrad av Abbe2 | 31 juli 2012 | 19:02

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Då får du ursäkta, men det var så jag tolkade dig när du skrev på sikt skulle försvarsmakten ansvara för all sjöräddning, vilket får ses som ren spekulation från din sida.

Nja, spekulation är det kanske inte, utredningen föreslår är att ansvaret flyttas från sjöfartsverket till försvarsmakten på sikt. Alltså vem som ska vara ansvarig myndighet. Det berör inte SSRS direkt. Men, idag utförs 70% av sjöräddningsoperationerna av SSRS, KBV är sura därför de inte blir utkallade. För deras del innebär det att de går miste om anslag. Gör man som utredningen föreslår kan man nog gissa att KBV får fler uppdrag. En rimlig lutsats är att SSRS inte kommer att ha behov av stora räddningskryssare. Det borde innebära att SSRS istället får fler mindre enheter som snabbt kan nå nödställda.
Jag, som många har väl inte en helt positiv inställning till KBV men de gör faktiskt fina insatser när det gäller att rädda folk. Om sen KBV inordnas under Försvarsmakten så hoppas säkert många inom KBV på att deras båtar ska utrustas med 40 mm kanoner på fördäck …..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

bhemac: Att KBV blir sura, är det något de har gått ut med, eller något du hört på bryggan? Vad jag vet så larmar JRCC ut närmsta tillgängliga båt, utan att titta på vem den tillhör.

Själv har jag en positiv inställning till KBV, det är bl.a. tack vare dem som vi har fått bort de värsta buskörningarna i mina hemmavatten.

Senast ändrad av Abbe2 | 31 juli 2012 | 22:13

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag tror det var förra året som KBV kritiserade JRCC i media. Någon annan kanske kommer ihåg det?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Beeblebronx

Tänk en tidning som drivs av ekonomer som samtidigt är journalister, det blir dubbelfel.

Självklart är inte SSRS inblandade, men marinen kan nog konverteras till nåt användningsbart.

Flottans gubbar måste ju gilla om dom gör lite nytta helt plötsligt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Men varför jämföra med USA? Jämför istället med t.ex. Storbrittanien. Där är organisationen mycket mer lik Sverige. USCG är som sagt en militär organisation till skillnad från svensk KBV och CG Auxilary är mer jämförbart med Sjövärnskåren eller kanske Hemvärnet än SSRS.

Och Rolfs uttalande om kamoflagemålade hkp är ju lite roligt tycker jag. Var hittade du det uttalandet?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Utredaren påpekar att helikoptrar som används för sjöräddning tillhör försvaret och därför vidimerar det hans utredning.

Att VD för SSRS är av en uppfattning att man INTE ska i slå ihop verksamheterna tar utredaren med en klackspark.

Ge faen i SSRS de är bra som de är nu.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

En kul grej tycker jag är att på Västkusten tills för kanske 7-10 år sedan så var det just marinen tillhandahöll helikoptrar och personal till all sjöräddning. 

När dom la ner helikopterbasen på Säve föll detta samarbete platt. Och en civilfirma fick uppdraget istället till allas sorg. 

Jag vet att helikoptrarna bad om att bli utkallade till all sjöräddning för dom behövde flygtimmarna och många ggr. var dom plats trots att dom inte alls behövedes, men efter som dom behövde flyga så var det bättre och roligare för dem göra det med ett mål. Och skulle det snabbt bli värre var dom många ggr. redan på plats för att bistå med sjuktransport osv. 

Detta var ett samarbete som alla var nöjda med. Och Göran Johansson (dåv. kommunordförande i GBG) stred mycket hårt för att få behålla basen på Säve utan resultat. Miltärledning såg bara penningbesparing i att flytta den. Samhällsnyttan hade ingen betydelse.

det skall bli intressant och se hur dom skall hantera denna fråga nu.

/B 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Därför att KBV föreslås på sikt ska bli en militär organisation precis som USCG (som dock lyder under inrikesdepartementet). USCG står för den mesta sjöräddningen och det fungerar. Så att KBV hamnar under försvaret behöver inte betyda någon försämring. Förslaget  bör innebära att man totalt får en mindre administration och ett bättre utnyttjande av resurser. Det finns inget som antyder att KBV ska bestyckas eller kamouflagemålas. Men som tidigare nämns, SSRS berörs inte vilket tydligen inte VDn förstått. Idag lånar SSRS ett antal båtar av försvaret, något som knappast lär bli svårare om ansvaret för sjöräddningen flyttas till försvaret.
Man kan spekulera i att SSRS skattebefrielse är en känslig fråga. Samhället subventionerar räddandet av rika, full gubbar men inte svältande barn. Om SSRS på sikt skulle få en ställning som mer liknar CGAux så kan man ju få diesel av försvaret, det är inte subvention utan ren övning naturligtvis.
Det finns nog anledning att fundera lite mer på vad utredningen kan innebära på sikt än att bara skrika högt och göra onyanserade uttalanden.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...