Cefalon 0 Postad 31 Juli , 2012 Hej När sätter ni som regel (beronde på vind) att byta försegel från stor genua till mindre variant? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Spancox 27 Postad 31 Juli , 2012 Aldrig , däremot rullar jag in ett par varv när jag tror att det skulle göra båten mer lätthanterlig. Som min första skeppare svarade på min fråga om när det egentligen var dags att reva: Så fort som man tänker på det. Så här gör jag: Lutar båten för mycket eller blir svårstyrd, släpper jag ned skotvagnen mot lä. Hjälper inte det tar jag ett rev i storen. Hjälper inte det rullar jag in ett par varv på genuan. Rev två har jag aldrig behövt gå ned till ännu. Just att släppa ned storskotvagnen en smula (tvista ur toppen på storen) gör en markant skillnad, framförallt i byig vind. Jag kan även släppa litet på skotet för att släppa ut litet vind ur storen om det känns som att hon lägger sig för lätt. Rekommenderad läsning: http://gransegel.se/granbok.pdf http://www.boding.se/fileadmin/filemount/pdf/Bodings_lilla_roda.pdf Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 369 Postad 31 Juli , 2012 Det beror för det första på vindriktningen. Är det undanvind kör jag gärna med fullt ställ i ganska kraftig vind. Tycker jag vinden blir för kraftig plockar jag ner storseglet och kör enbart på genua, funkar utmärkt då risken att få en slänggipp med skador på båt och besättning som följd försvinner helt. Med enbart genua är det inga problem att hantera båten i kuling vid undanvind. På kryss eller bidevind plockar jag fram kryssfocken vid sisådär en 7-8 m/s. Sedan blir genuan svårhanterligt och krängningen för stor. Dessutom har jag självslående fock, så det blir väldigt bekvämt att kryssa. Det beror också på vad jag har för besättning. Är barnen med fegar jag lite och kör gärna med en lite blygsammare segelsättning. ...och så beror det ju på vad man har för båt. underriggade båtar som t ex Maxi 77 behåller man gärna genuan på ännu högre. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flintstone 6 Postad 31 Juli , 2012 Precis som framgår av Peters inlägg så finns det ingen generell regel att gå efter. Det handlar om att lära sig sin båt och sig själv och efter det anpassa seglen. När jag seglade min Stortriss så tog det inte lång tid innan jag lärde mig vid vilka väderförutsättningar jag skulle använda kryssfocken samt reva storen. Jag har ingen aning om vid vilka vilka sekundmeter detta skedde utan det kände jag i båten och såg på vågorna. Citatet Spancox skrev är bra, det är bättre att reva/byta försegel innan det är för sent...då är det ju försent så att säga. Att ha för lite segel uppe är ju aldrig fel medan att ha för mycket segel uppe kan bli rent farligt. Bästa rådet jag kan ge är att var aktiv med dina segel och testa olika kombinationer i olika vindar och vindstyrkor. Då kommer du ganska snart lära dig hur din båt reagerar samt hur det känns för dig själv. Mvh Fred Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
JonasP 71 Postad 31 Juli , 2012 När det blir obekvämt alternativt långsammare att ha stor genua uppe... Det första när jag cruising-seglar och det andra när jag kappseglar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 1 Augusti , 2012 Själv är jag en fegis och har gärna storseglet uppe och revat för kryss även i undanvind. Vill alltså helst kunna vända på en femöring (numera enkrona?) och omedelbart kunna inleda effektivt kryss, för kanske felnavigerar man in i nån av Bohusläns granithårt smala återvändsgränder eller dräller i nån bevaransvärd besättningsman. I en sådan situation och med hissad storleksanpassad stor så sliter jag bara snabbt in några rullgenuavarv och ger fullt roderutslag ungefär samtidigt. Sådan är iaf Planen - tajmad och klar!? Edit sent tillägg: Gäller alltså en vekt långkölad Amigo23, rodret är pålitligt oavsett lutning men svängradien måttlig. Båten lägger sig gärna platt vid en sådan plötslig vändmanöver så man tvekar kanske ändå att tvärsvänga i undanvind/sjö. Har f.ö. gjort misstaget att fega för mycket angående vändradien, känns litet som att vrida ett MC-styre max på en motorväg. Manövern var för att slippa bom-våldet vid gipp och istället utnyttja farten för krysslag, men jösses vad fort farten upphörde efter vändning. Haha, lärde mig att motvindens bromsverkan är rejäl i 20 m/s och att segelbåtar inte trillar omkull lika lätt som motorcyklar. Hade dessbättre lämnat utrymme att göra om manövern en gång till på ett skickligare sätt, kanske litet blek om nosen i åskbyarna så gick iaf vändningen odramatiskt bra. Senast ändrad av Thomas-1 | 01 augusti 2012 | 15:24 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Spancox 27 Postad 1 Augusti , 2012 ...in i minsta detalj! I alla fall låter det så. ;-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 1 Augusti , 2012 Jag är nog mer som Peter_K. Blåser det utav helsike så går jag med nåt utav mina försegel - bägge på rulle. Nu har jag ju inget storsegel att räkna på min nuvarande båt, men på de 4 senaste båtarna har jag haft bindrev - nerdraget till sittbrunnen. Det tar bara några minuter att reva. Har seglat på Bohuskusten i mer än 40 år. Var finns de granithårt smala återvändsgränder som man kan felnavigerar in i? Ett råd till. Segla aldrig utan att samtliga besättningsmän har flytväst med inbyggd sele http://www.hjertmans.se/webshop/artiklar/artiklar.asp?rubnr=16&artname= och se till att de använder säkerhetslinan. Den som inte lyder din order som befälhavare sätter du genast iland på närmsta skär. Såg att det fann såna här västar också http://www.hjertmans.se/webshop/artiklar/artiklar.asp?rubnr=4&artname= Inte så dumt. De kanske har funnits länge, men inget som jag lagt märke till. Har väl kanske inget behov. Jag har min segelhantering planlaggd in i minsta detalj. Det är det ganska många som har. Dvs ett revningssytem som fungerar. Senast ändrad av toaen | 01 augusti 2012 | 16:55 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser