Rorkulten 0 Postad 31 Juli , 2012 Hej Jag har två batteribankar(drift)om vardera nominellt 160 Ah. Skulle via kabel och switch parallellkoppla bankerna emellanåt ex vis under Hösten då dieselvärmaren används. Är kabelängden fel? Om ja. Hur skall jag göra? Vilken omkopplingsknapp skall jag köpa? Med vänlig hälsning Lars Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Westfjord26 9 Postad 31 Juli , 2012 Kabellängden spelar ingen roll om du inte tar för klena kablar, men varför inte ha dem ihopkopplade hela tiden? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 31 Juli , 2012 Ja varför inte ha allt sammankopplat? Olika batterityper eller ålder? Men ändå gör det inget om du har dem sammankopplade så länge du är i båten och laddar eller använder dem. Först vid långtidslagring utan underhladdn är det bra att sära på dem. Ta en minst 6kvmm. Det lilla spänningsfallet är inte nån fara vid uttag och laddning med ett tiotal A. Bra att ha mycket Ah för bra laddningsmottaglikghet och bättre effektivitet vid uttag (Peukerts). Det går ju bra att ha en manuell brytare. Säkra väl det blir ju dubbelt eller dra extra skyddsisolering mot kortslutningsrisk vid kabelgnag, genomgångar och ställen man kan förutse. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
facil26 3 Postad 31 Juli , 2012 Har du ett skiljerelä, tex skyllemarks räcker det m en brytare m kontrollampa av god kvallite, att styra skilljereläet när du behöver extra resurser.Presis som då motorn laddar bägge batterierna, Sen är det bara o sepparera när behov ej kvastår Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rorkulten 0 Postad 31 Juli , 2012 Hej Tack för intressanta svar. Jag vill ha batteribankarna separerade då dessa under sommaren driver varsit Kylskåp(kall bira viktigt). Hoppkoppling vill jag göra när jag använder Eberspächern. Och jag har tänkt mig separat laddning för varje batteribank. Dock blir jag fundersam ---- kanske smart att göra en bank? Har två Ctekladdare om 7A resp. 5A. Max laddningskapacitet är 180 Ah resp. 160 Ah. Bör jag köpa en bamseladdare för mer 320 Ah????? Ser fram emot panelens svar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jocke-SeaRay 13 Postad 31 Juli , 2012 Jag tror det är viktigt att ladda och även ladda ur din bank i samma nivå för att inte batterierna inte ska komma i ofas med varandra . Du vinner inget med att separera och sen koppla ihop lite hur om ....effekten du har totalt med hela batteribanken borde användas i sin helhet .... ( får jag medhåll eller ...? ) :-) Så tänker jag .... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
facil26 3 Postad 31 Juli , 2012 då din generator laddar, fyller dom väl på bägge batterierna samtidigt hur hr du löst detta problrm? Kan du ej simulera detta när du behöver xtra kapacitet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rorkulten 0 Postad 31 Juli , 2012 Tanken är att med batteribankar (2x160) solceller (2x50w) kunna vara ute en vecka Utan Landström. Jag har en segelbåt. Två kylskåp på sommaren drar 24Ah per dygn. I övrigt bara belysning, mobilladdning. På hösten behöver jag ett kylskåp samt värmare. Så ser min elkonsumtion ut. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jocke-SeaRay 13 Postad 31 Juli , 2012 Du får ju inte mera Amp bara för att du skiljer batterierna åt .... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 31 Juli , 2012 Nej, det blir hälften så mycket Ampere om man delar på två bankar. Fast ggr två. Nu behövs inte strömmen, däremot energin dvs Ah blir lite mer om du kopplar ihop. Det handlar om att värmeutvecklingen inne i batterierna blir lite större ju mindre batterikapacitet (Ah) man har. Det inre motståndet blir hälften så stort med två parallellkopplade batterier och med fyra batterier har inre motståndet ytterligare halverats. Detta ger att endast en fjärdedel går till uppvärmning av batterierna med den som har fyra batterier. Kallas Peukerts teorem efter han som kom på det. Mer sammankopplade batterier (eller större) ger alltså lite mer energi än samma batterier separerade. Finns alltså klara teoretiska belägg för stora bankar. När det gäller laddarna så handlar det om hur mycket man ska ladda. När man lägger sig vid elstolpe blir det över natten eller oftast minst 12 timmar, då laddar du med 7A-laddaren in 70-80 Ah och det räcker som regel då man inte laddar ur mer än 25% för att ge batterierna längre liv. Inget fel att ansluta båda laddarna oavsett om du väljer sammakopplat eller separat. Faktiskt har vi numera en 7A laddare till 240Ah (utan fläkt hittade jag ingen större) då den gamla fläktlösa på 30A gick hädan. Jag ser ingen skillnad på resultatet då batterierna i båda fall är fulla på morron. Med solceller och en bra generator funkar laddningen så bra att elstolpe numera mest är för att få varmvatten. Visserligen kan man slå på mer lampor med laddare, TV, dator osv så laddare är inte fel. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rorkulten 0 Postad 1 Augusti , 2012 Angående dimensionen av den ca 2,5 m. långa kabeln. Större dimension än 6kvmm. Behöver jag då köpa batterikabel? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 1 Augusti , 2012 När du ändå håller på, ta i för framtida bruk när det gäller kabelarea. Jag skulle lägga 16 kvmm för ev ankarspel, DC/AC-konverter, microvågsugn, hjälpstart osv. Kräver större säkringar vilket kräver kraftigare kabel. Batterikabel låter som ett lämpligt val. Finns det med kraftigare isolering så välj den. Det är ett par små bomber man har och de får inte utlösas dvs kortslutas. Det går aldrig väl. Säkra eller dubbelisolera och då ska du granska noga skarpa kanter, metallföremål mm som skulle kunna gnaga hål i isoleringen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rorkulten 0 Postad 1 Augusti , 2012 Tack. Jag kör med batterikabel. Och fixar genomgångar samt säkrar upp. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flintstone 4 Postad 1 Augusti , 2012 Forgus; ...elstolpe numera mest är för att få varmvatten...du måste väl ändå mena varmwatten?! Sorry...kunde inte låta bli... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 1 Augusti , 2012 Jo men då skriver jag gärna den gamla varianten som energimängdsmässigt också är mer korrekt, varmWhatten. Den energimängd en vv-beredare innehåller. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 1 Augusti , 2012 Har haft två grupper med batterier på två skilda ställen i båten som du beskriver, med kanske tom längre avstånd än ditt. Brukar lägga VP-rör (elektrikerrör) så mycket som möjligt för att dra allehanda kablar i. De två kablarna till den batteribanken som stod längst bort la jag i var sitt VP-rör. Kablarna jag drog i rören var gammalt skräp som jag hade liggandes hemma i källaren - spillbitar . 35 eller 50 mm2 men oförtent koppar. Skall du köpa så köp förtent kopparledning. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 1 Augusti , 2012 Det är absolut vettigt att koppla ihop bankarna permanent. Som beskrivits finns en energivinst framförallt vid stora uttag pga Peukerteffekten. Använd grov kabel typ 25 mm2. För att få jämnfördelning så koppla laddning/uttag mitt på sammankopplingskabeln. Alternativet om man har lika långa och - kablar från generatorn, sätt på den ena bankens och - på den andra bankens -. Samma med uttag. Eftersom det är en förhållandevis lång kabel mellan bankarna, avsäkra nära vardera banken med tex ANL-säkringar. Sätt också en brytare antingen vid vardera banken eller en 1,2,1 2 mitt på sammankopplingskabeln av bra sort. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rorkulten 0 Postad 2 Augusti , 2012 Vad är ANL-säkring? Var finns den att köpa? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Westfjord26 9 Postad 2 Augusti , 2012 http://www.biltema.se/sv/Bat/12-V/El-tillbehor/Sakring-ANL-252320/ Vad Google är bra Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser