ulfho 0 Postad 31 Juli , 2012 Hej Är det någon som har en aning om vad sm ka tänkas vara fel på min omc 3.0 89 Det smäller i förgasaren . var ute påsjön sju personer . det tog lång tid innan planing. utav någon osynlig anledning stannade motrn.Jag fick puttra saka hem. Jag har bytt kondensator, brytarfördelar lock. jag t ar bensinn frå en extern dunk föratt utesluta vatten i tanken. Kompretioeeeee är 10 6 7 8. Kan det vara topplocksp.Otät ventil, får ej tillräkligt med bensin. Ja jag undrar. finns det någon med ideer där ute på sjön. För närvarande landkrabba Ulf Hörnfeldt Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 31 Juli , 2012 Otät ventil kanske kan ge smällar. Hade en bil där kamremmen hoppat några kuggar och den blåste ut i förgasaren och sög in i avgasröret, lite omvänt. En kugg eller två kanske kan ge gång på motorn men så den går kasst. I mitt fall startade aldrig motorn men lite ovetenskapligt kännande med en skruvmejsel i en cyl tändstiftshål och koll på brytarspets i exakt brytläge fick gång på motorn igen genom att flytta vevaxeln i förh till kamaxeln så en kolv var uppe när brytaren bröt. Hade sån tur att det blev helt rätt på första försöket. Körde hem med hängande kamrem sextio mil. Man ska ha tur ibland så det jämnar alltid ut sig med åren. Kolla med. En sked olja i cyl och gör om komptestet. Så ser du om det är ventilerna. Skulle tro att kompen blir ännu sämre om kamremmen hasat iväg och inte ojämn så ventilfel kanske. Men varför blir en ventil dålig plötsligt kan man spekulera över? Det är mer än en cyl som har kass komp också. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
HenrikGbg 9 Postad 31 Juli , 2012 En vanlig orsak till att en motor nyser i förgasaren är att den får för mager blandning, men om det inte finns möjlighet att justera huvudmunstycket så är det något annat fel. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Krisus_von_batte 4 Postad 31 Juli , 2012 Hejhej, Ytterligare ett långsökt tips.... Har haft samma symptom med en B20...-då var det packboxen till vattenpumpen som var paj...vatten gjorde så att oljenivån blev alldeles för hög och på grund av detta sjönk varvtalet och det puffade rejält ur förgasarna....Är oljan grå så är det troligtvis detta som är problemet... Vet dock inte hur din motor fungerar, men det kanske kan vara ngt liknande? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ulfho 0 Postad 2 Augusti , 2012 Tack så mycket för tippsen. vi skall börja och riva i motorn på fredag. återkommer när vi har loklaliserat felet. Det kan ju vara av intresse för andra att veta. Häls Ulf Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser