Gå till innehåll
torsdag 28 november 2024
Kenza

Md11 generator

Rekommendera Poster

Jag har en gammal md11 som börjar bete sig konstigt.efter att jag installerat landström så lyser amplampan när man går på tomgång,ska det vara så när batterierna är fulladdade? Jag har tre st 75 amp för försörning och ett 75 amp för start.kan det vara så att när batterierna är fulladdade av landström så laddar den inte på tomgång ( 700 ) varv, kan man byta till större generator utan att byta alla kablar?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Större generator är kanske inte lösningen. Snarare lite högre tomgångsvarvtal eller en lite mindre remskiva. Iofs kan en annan generator ge lite mindre remskiva men varför inte testa tomgångsskruven. Våran MD11 har nästan 1000 varv/min och laddar nästan fullt. Den har visserligen en 70A generator så det kan vara en kombination av varvtal och byte av generator. Ingen nackdel att ha lite mindre remskiva om motorn orkar med. Det blir ju en skaplig broms när batterierna är tomma och generatorn laddar fullt när den håller på att starta. Laddningslampan fördröjer laddningen en del och man behöver på vår motor gasa upp för att släcka lampan. Sen håller den sig dock släckt med tomgångsvarv c:a 950:

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har du på laddning från BÅDE landström OCH motorn SAMTIDIGT???? Vore det inte klokt att begränsa dej till endera? Varför tillverka egna problem?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har inte på landströmmen och motorn samtidigt, men skulle det skapa problem?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej,
Spänningsregulatorer kanske kan hamna i krig med varann, men de har förmodligen inte exakt samma åsikt om önskad spänningsnivå?
Skulle också undvika att köra dubbla laddare samtidigt, det kanske börjar självsvänga.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skulle tro att spänningskriget vinns av den som skjuter upp spänningen högst. Då inser den som har lite lägre nivå för fullt batteri sig på underhållsladdning. Att den sen plötsligt ska få för sig att lägga sig på hög spänning igen ser jag inte som nån stor risk och inte farligt om så vore. Två som lägger bulkladdningsspänning eller en laddare blir ingen skillnad. 

En generator har som regel ingen underhållsladdning och fortsätter att köra sin fasta spänning c:a 14, nånting Volt. Det innebär att ingen ström behöver lämna generatorn om den laddas av annan laddare så den får ta igen sig tills spänningen sjunker under den nivån 14,nånting V.

Nån som har praktikfall med trassel med dubbla laddare? 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...