Gå till innehåll
fredag 10 januari 2025
SteffeH

Suzuki DF140 stängs av över 4000rpm

Rekommendera Poster

Hejsan!

Jag har en Suzuki DF140 årsm. 2008.

Motorn har fungerat felfritt sedan ny, tills för ca fyra veckor sedan. Den fungerar fint på varvtal upp till 3800rpm, men går man över det, strax över 4000rpm så tar det inte många sekunder innan den slår av all kraft och motorn stängs av. Väntar man då ca 30sek och startar igen så hoppar den igång och går bra upp till 3800rpm, men dör igen så fort det överskrids.

Någon som varit med om liknande och vet vad som kan vara fel? Antar att databoxen får in någon typ av felkod och slår av motorn av säkerhetsskäl.

Noterbart är då att motorn inte låter konstigt eller känns konstig på något sätt.

 

MVH Stefan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst sdk780

Du måste väl ha 5 års garanti på den motorn? Det är ju bara att kontakta en auktoriserad verkstad.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo, ett verkstadsbesök verkar vara en god idé.

Blir litet nyfiken, får du inget larm eller blinksignaler?
Brukar väl finnas nåt som varnar i samband med att kontrollsystemet minskar maxvarvtal.

Kanske inte relevant i ditt fall men kolla som exempel sid 13 self-diagnostic system indication ...
http://www.mdmotors.ru/netcat_files/216/180/SUZUKI__DF90_115_140_servis__remont.pdf

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej det konstiga är att jag inte får några utslag från instrumenten över huvudtaget. 

Får helt enkelt få tag i någon som kan komma och koppla upp databoxen. Det tråkiga är ju att allt kostar pengar, hehe.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan de vara så att den inte får tillräckligt med bränsle efter 3800rpm. Kolla om bensinslangen med pumpen på inte har någon spricka (tjuvluft kanske).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag var med om en liknande grej men minns inte om det var samma varv. Men felet var iaf neutrallägesbrytaren som hade falerat. Motorn trodde helt enkelt att man försökte varva utan växel i och stängde därför ner för att skydda motorn. Detta är ganska många år sedan men jag har för mig att den Sa typ overspeed eller något liknande i instrumentet. Många vaga minnen men det kanske hjälper dig iaf.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst sdk780

Två tips om att lämna den på verkstad utan kommentar ocn ny på MG... Garantin på Suzuki är på 5 år och följer motorn inte ägaren ändå verkar verkstad inte intressant trots att det INTE kostar pengar..

Jag tror vad jag vill om denna motor........ !!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men för att garantin ska gälla gäller de att man sevat enligt serviceschemat vilket brukar vara ett besök om året hos versktad för ett par tusenlappar. Många struntar helt enkelt i detta då det är ganska basic att serva själv. Därför kanske han vill ha råd härifrån.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst sdk780

Då kan han svara just det som svar på tipsen han får, och sen veet jag som fd Suzukiägare själv att det går att få bibehållen garanti trots utebliven/försenad service om timantalet stämmer (alla kör ju inte varje år) Sist jag frågade just om detta var inte så länge sedan...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Och jag har också haft en ny Suzuki 115 HK och där gällde inte garantin om den inte servades varje år av återförsäljaren.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst sdk780

Och trådstartaren var heller inte intresserad diskutera garantifrågan vidare........ märkligt....wink

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...