Nickel 0 Postad 30 Juli , 2012 Hej, någon som känner igen sig. Ingen gnista på stiften som det ser ut, kan död mans greppet strula? Tacksam för ideer. Nicke Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
guzzlon 18 Postad 30 Juli , 2012 Årsmodell?? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Nickel 0 Postad 30 Juli , 2012 1998, E10RECC Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Nickel 0 Postad 30 Juli , 2012 Har nu kopplat förbi död mans grepp utan bättring Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
winga29 0 Postad 21 Augusti , 2012 Har haft liknande problem med min, men då var det bara ena cylindern som la av, felet låg då i tändboxen. Det var en lödning i kretskortet som var glapp. lödde om hela kortet och nu går den fin fint. / Daniel Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 21 Augusti , 2012 Hej, Bra precisering av motortypen, är alltså entydigt denna skiss som gäller ...http://www.boats.net/parts/search/BRP/EVINRUDE/1998/E10RECC/IGNITION -- ELECTRIC/parts.html Här avses alltså en tvåcylindrig tvåtaktare som förvånande nog bara verkar ha en enda sammanbyggd 3.tändspole. Bägge 5.tändkablarna leds alltså rimligen ut ifrån denna.[Vanligen brukar det annars vara en utbytbar tändspole per cylinder, gnistan i respektive kommer ju inte vid samma tidpunkt. Förmodligen är det i detta fall två separata tändspolar som bara delar samma hölje och reservdelsnummer? (Finns eller fanns i.o.f.s. nåt rätt osannolikt som kallas waste spark där bägge stiften alltid gnistrade samtidigt, men men.)] Är ju rätt dyra och samtidigt svårdiagnosticerade grejer i tändsystemet ifall man inte har instrument och verkstadshandbok. En metod kan ju vara att byta grejer lite på chans, men alltså då på nåt klokt sätt där sannolikheter och kostnader vägs in. Till den ändan skulle jag själv (likt winga29 ovan) vara benägen att att fixa/byta CDI-enheten (22. power pack). Eftersom bägge cylindrarna är gnistlösa så tror jag inte riktigt på tändspolarna enligt beskrivningen ovan.(Assembly brukar f.ö. betyda nåt sammanbyggt, här alltså gissningsvis två elektriskt sett helt separata tändspolar.) Finns naturligtvis alltid en risk med chansningar, här att felet inte ligger i CDI:n utan kanske tidigare i kedjan (15. stator assembly). Eller att felet lik förbaskat ligger i tändspole-arrangemanget så att en ny CDI bränns sönder. Blev långt, hoppas du blev nåt klokare!? :-) Senast ändrad av Thomas-1 | 21 augusti 2012 | 16:01 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
2taktochel 3 Postad 21 Augusti , 2012 Utan handbok, verktyg och kunnande svårt att testa exakt vad sm är paj. Winga29s ide om att löda om CDI boxen är en bra ide att satsa på något som vanligen krånglar nämligen lödningar . Och är man någorlunda händig i lödning så enkelt och billigt att prova. Min CDI box till min 20 Hkr Johnson kostade 1800. Men den var totalt kass pga att givarplåtarna slagits sönder av svänghjulet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser