zewe 0 Postad 30 Juli , 2012 Hej Har någon kolla på var jag kan hitta aktuella brohöjder på nätet? titigare fans det på Sjöfartsverkets hemsida men där har det försvunnit och jag vet inte hur aktuell informationen är på smbfs hemsida? /per Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Terrafobica 68 Postad 30 Juli , 2012 Det finns på Sjöfartsverkets hemsida, googla på segelfri höjd. Du kan också googla på någon av broarna t.ex. nockebybron. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 30 Juli , 2012 Står det inte i sjökortet!? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 30 Juli , 2012 Har önskat mig en lista över broar att slå i när man planerar en färdväg. Enkelt att slå upp och enkelt för Sjöfartsverket att sammanställa och uppdatera. Broar ändrar sällan höjd och aktuella broarbeten inte svårt att hålla aktuellt. Kräver en viss kommunikation mellan olika lotsdistrikt men med datorns hjälp inte oöverstigligt. Nu hittar jag över små områden. T.ex Trollhätte kanal. Nån sida som verkar hoppfull kräver login. Så krångligt ska det väl inte vara? Listan finns säkert men var hittar jag den (utan att betala)? Har sökt på Sjöfartsverkets sida men hittar bara inom begränsade områden. Skulle helst ha en sammanställning av alla broar i norra Europa men en god början är förstås Sverige. Inte kul att bli stående framför en bro som är lite lägre än båten när man inser att man seglat förgäves några dagar. Vi seglade t.ex från Shetland mot Bergen. Vårt översiktliga kort sa inget om brohöjder på genvägen och omvägen hade tagit en halv dag extra. Vi hade tur med ett par meters marginal. Med en lista hade man sluppit sitta ett par dygn med tveksamheten. Min fru tyckte vi skulle gå runt långa vägen men jag chansade. Visst, det står i sjökorten men de kanske inte är inköpta än. Ofta billigare att köpa lokalt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
coppertail 285 Postad 30 Juli , 2012 http://www.sjofartsverket.se/sv/Infrastruktur-amp-Sjotrafik/Sjogeografisk-information/Ufs---Underrattelser-for-sjofarande-/ Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
zewe 0 Postad 30 Juli , 2012 Tackar för alla svar, Sjöfartsverket har haft en lista tidigare men nu får man 404 sidan finns inte på den så jag vet inte vad som hänt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
coppertail 285 Postad 30 Juli , 2012 Jasså? Jag la ju in länken i inlägget ovanför. Funkar för mig i alla fall. Exakt vilken lista du menar vet jag inte, men allt man kan tänkas behöva veta om broar i Sverige finns där. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 30 Juli , 2012 Det är möjligt - men någon segelfri höjd under fasta broar kan jag inte hitta på ett enkelt sätt. Inte med lite mera letande heller. Nu spelar det inte mig så stor roll - den segelfria höjden står ju i sjökortet - och det räcker för mig. Däremot segelfri höjd samt öppningstider för öppningsbara broar var bara ett par knapptryckningar bort. Felaktig länk? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
coppertail 285 Postad 30 Juli , 2012 Enkelt och enkelt... Man får välja Lotsning i ovankanten så dyker det upp en sverigekarta. Där väljer man vilken landsända man är intresserad av och därefter restriktioner och riktvärden Klart som korvspad :-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 30 Juli , 2012 Nej precis Varför skall saker och ting va enkla, fast det var ju egentligen klart som korvspa. Gamla Svinesundsbron har en segelfri höjd på 58 m över MW och Nya Svinesundsbron en segelfri höjd av 55 m. Höjden för den gamla bron 58 meter stod i mitt mer än 10 år gamla sjökort i denna dator. Tur att jag har så låg mast att jag även kommer under den nya. Nog katten har man tänkt till när de ritades och medge att de är granna och harmonierar när man kommer innifrån Idefjorden. http://www.sjofartsverket.se/sv/Infrastruktur-amp-Sjotrafik/Lotsning/ Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
coppertail 285 Postad 30 Juli , 2012 Ja det är en fin bro. Här är en annan tjusig bro du känner igen, som jag åkte under förra året. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
zewe 0 Postad 31 Juli , 2012 Tackar för alla svar och listor finns dock så fanns det en koplett lista tidigare med alla höjder för fasta och öppningsbara, tider för öppning och telefonnummer uppdaterat men den verkar inte finnas kvar. Tackar för fint detektiv arbete. /Per Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 31 Juli , 2012 Den har jag aldrig åkt under och kommer nog aldrig att göra det heller. Nåt Bohusrace lär det väl aldrig bli för min del, en kappsegling vars bana jag tycker är trevlig. Fast man skulle ju förstås kunna segla sträckan frampå hösten och utom tävlan. Två dagars tillfartssegling och en vecka för själva banan hade varit lagom. Å så fick man ju tjangs att åka under bron. Hur många vet vilken? PS Den har en segelfri höjd på 47 m Senast ändrad av toaen | 31 juli 2012 | 20:00 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser