Gå till innehåll
söndag 22 december 2024
L-M-A

Driva LED TV och Kylbox

Rekommendera Poster

Hej

Har en 75 Hk Evinrude E-Tec på min båt. Till den har jag ett startbatteri (Tudor Nautica 75 A).

Jag håller på att modifiera båten och skall bygga in en Kylbox under aktersoffan samt sätta in en liten LED TV i båten. 

Jag vill inte använda startbatteriet till drift av utrustningen och skall därför montera i ett extra driftsbatteri för att driva Kylbox och TV. Kylboxen kommer jag att vilja ha inkopplad hela tiden då vi är ute medan TV:n bara ska nyttjas på kvällar och dåligt väder. Driftsbatteriet kommer också att vara ett 75A. 

Nu till mina funderingar:

1: Om jag sätter in ett skiljerelä, laddas då driftsbatteriet av motorn under gång, och på så sätt underhåller driften av kylboxen ?

2: Kylboxen är en lågpris variant och drar 4,0 Ampere och TV:n 2,0 Ampere, det innebär att kylboxen och några timmars TV tittande gör att batteriet håller i ca. 10 timmar då man ligger still. Jag behöver då hitta något som driver kylen eller laddar batteriet kontinuerligt och då är det en solpanel när man ligger still. Är det ett bra alternativ eller skall man leta efter en strömsnålare kylbox och ändå driva och/eller ladda med solpanel under dagarna? Problemet är ju att solpanelen måste ge mer energi till mitt batteri under dagtid än vad kylboxen behöver för att drivas. Under kväll och natt och mulet väder så står man ju med problemet att batteriet blir energikällan.

Finns det termostatstyrda kylboxar som bara tar energi när en maxtemperatur uppnås?

Tacksam för tips och råd för bästa alternativet för det jag vill uppnå. 

Jag inte är så hemma på Båt El, Solpaneler och Driftstider.

/Mvh 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Utan att vara någon expert så tycker jag att 75ah låter för lite för den utrustning du ska koppla in. För att inte skada batteriet så bör du normalt sett inte ladda ur det till mer än 50%. Dvs att rätt hanterat så har du i praktiken bara35-40ah att leka med och det när batteriet är helt 100% laddat vilket det kanske inte alltid är. förutom kyl och tv så har du kanske även belysning eller andra förbrukare?

Du säger att din kyl drar 4ah. En modern kompressorkyl på ca 50 liter ska inte behöva dra mer än max 1,5 ah. Tror mina Waeco kylar drar 4-5 ah vid kontinurerlig drift och vid normala utomhustemperaturer ska kompressorn gå ca 20% av tiden = ca 1ah.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Precis, ett kompressorskåp eller box är att föredra, gärna med ASU som passar på att bygga upp en extra kylreserv när motorn är igång och laddar.   Själv hade jag en 120 liters kylbox i min förra båt, och det höll jämna steg med min solcell på 50W.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jasså!?

Hur många ampere rekommenderas på batteriet?

Har hittat en kylbox på Hjertmans (Coolmatic CDF-18). Medelförbrukning på 0,4 Ampere. Med en sådan blir ekvationen:

24 timmar x 0,4 Ampere = 9,6 Ampere per dygn.

TV:n drar ca. 2,0 Ampere x ca 5 timmar = 10,0 Ampre per dygn

Summa: 20 Ampere per dygn om ingen laddning sker vid gång eller från solpanel. Det borde i s f räcka i 2 dygn utan någon som helst laddning (ca 50% av effekten i batteriet). 

Kan en solpanel tillföra laddning till kylboxen och driftsbatteriet under dagen ? Hur mycket effekt skall man då ha på solpanelen ?

Eller skall man gå upp på ett batteri med mer Amperetimmar ? Hur många i s f ?

/Mvh

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om du har denna förbrukning, dvs runt 20 ah per dygn så klarar du dig med 75 ah batteriet. Men det låter väl lågt att kylen drar 0,4ah. Stämer det är det ju jättebra. Ang storlek på batteriet så beror det juäven på hur kraftig laddare du har? Det är ju igen ide med jättebatterier som laddaren inte orkar ladda på rimlig tid, spec om du kör motorn endast kortare perioder t ex. Som föregående skrev så kan solpaneler vara bra kompement med. Ang effekt på solpanelen så har jagningen egen erfarenhet så där får andra svara.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

En fördel med en solpanel är att den laddar jämt såfort det är lite sol. Inte så mycket, men det blir många timmar. Dvs efter en vecka vid bryggan så är batterierna på topp och mår dessutom bra av att alltid hållas laddade. (Om man ser till att inget skuggar panelen.)

Jag håller med ovanstående att en simpel kylbox som drar 4A hela tiden inte är nåt att ha på sjön mer än för korta dagsutflykter. Jag tror man fort blir irriterad på dels den dåliga kyleffekten och dels strömförbrukningen. Jag skulle satsa på en kompressorbox. Rätt mycket dyrare, men bättre.

Senast ändrad av Anders_St | 30 juli 2012 | 22:35

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Summa: 20 Ampere per dygn om ingen laddning sker vid gång eller från solpanel. Det borde i s f räcka i 2 dygn utan någon som helst laddning (ca 50% av effekten i batteriet). 

Kan en solpanel tillföra laddning till kylboxen och driftsbatteriet under dagen ? Hur mycket effekt skall man då ha på solpanelen ?

0.4A för kylen kanske är lite men inte omöjligt. Min box på 30-40 liter drar i snitt 0,5-06A. 5 tim TV låter däremot mycket ;)
En bra uppskattning av vad en solpanel är att den ger i snitt 4 ggr sin märkeffekt. Detta gäller för en horisontellt monterad panel. Så med ett behov av 20Ah/240Wh så blir det en 60W panel. Men man bör nog sikta på 80W eller ännu bättre, 2x40W panel. Man bör räkna med att klara minst tre dygn utan sol och då är det nog lämpligare med dubbla 75Ah batterier. I verkligheten ger även mulna dagar en viss laddning även om den är betydligt mindre.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...