Hansen 0 Postad 29 Juli , 2012 Hej, Vi har aldrig ägt motorbåt men är ev på gång att köpa en. Fick ett råd v en gammal kollega om att köpa Volvo Penta för att det finns mycket delar samt att många kan jobba med dom. Den typ av båt vi kollar på är en Azimut och har Caterpillar (3208, diesel) och tror runt 1996. Min fråga gäller hur Carterpillar står sig mot VP. Hur är tillgången på delar och hur är den att serva, både för mig och för verkstad. Jag undrar också hur bränsleförbrukningen skiljer för samma typ hos Penta för likn årsmodell. Tacksam för guidning. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pentax 724 Postad 30 Juli , 2012 Skulle jag vara i situationen att välja mellan dom två skulle jag välja Caterpillar, inga problem med delar eller kunniga reparatörer då dom är stora i enteprenadbranchen. Kalle Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Spancox 27 Postad 30 Juli , 2012 Mm, jag håller med - men ett visst förbehåll för att jag inte vet hur vattenkonverteringen av caten fungerat. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hansen 0 Postad 30 Juli , 2012 Ok, Tackar. Hur är det med bränsleförbrukningen? Är dom jämförbara el till någons fördel? Jag förstår att det förstås beror på vilken storlek av motorer man jämför, men mest som en generell indikation av modernitet på motorkonstruktion. Tex har jag läst någonstans att Pentas nyare D-serie skall vara mycket effektivare, etc... Senast ändrad av Hansen | 30 juli 2012 | 16:50 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Spancox 27 Postad 30 Juli , 2012 Nyframtagna dieslar är snålare än gamla, visst är det så. Men nu jämförde du väl gammal diesel modell Caterpillar mot gammal diesel modell VP? Isf känns det som om det kvittar. Penta är nog lättare att hitta (dyrare) delar till i Sverige. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
thundergod 101 Postad 30 Juli , 2012 Vilken strl på Azimut är det och hur många timmar har motorerna gått? En 96a med många timmar och om priset är fördelaktigt i dessa tider, så kan det kanske vara ide att kalkylera med motorbyte, spec om ni planer på att ha båten i många år. T ex i senaste MBY är det en bra artikel om en ägare till en Windy bora40. Som bytte sna Kad 44 or mot ett par nya D4 300 och var kanonnöjd. Han planerade att ha båten i 10 år och då böir ju kalkylen mer fördelaktig. Får du inga bra svar här så ställ samma frågor på forumet på www.ybw.com där hänger det mer storbåtsägare än här Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hansen 0 Postad 31 Juli , 2012 Tack för tipset, Jag hamnade både på: http://www.ybw.com och även på: http://boatdiesel.com/ Där hittar man mycket svar från Amerikaner, så förbrukning borde man kunna kolla upp. Dock är service / kunskapsfrågan mer Sverige-relaterad.. Boatdiesel verkar ha separata forum för varje maskinmodell vilket kan vara väldigt nyttigt.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Capitan 288 Postad 1 Augusti , 2012 Mitt val hade blivit Penta i detta fallet. Har själv kört Caterpillar tidigare. Dock 3116. 3208 är en gammal törstig motor. Vill minnas att den härstammar från 60-talet och hade då 160hk. Mao rejält optimerad vilket aldrig är bra. 3208 finns även med 425hk vilken jag hört att man skall hålla sig undan från. Flera bekanta som tidgare hade båtar med 3208 i sin större Sea Ray. De funkade ok men som sagt törstiga. Pentas 61 eller 71 som jag antar sitter i Azimuten är bra motorer som håller. Finns mycket folk som kan arbeta med dom. Här på västkusten iaf är det värre att hitta Caterpillar folk. Poncat är under all kritik att ha att göra med. Om de ens finns kvar nu... Delar till 3208 är nog värre också Vad gäller priser på reservdelar så var Cat dyrare än Penta. Impeller till 3116 kostar 1200kr!!! $60 på ebay så man fick ligga i förväg med delar. Filter till Penta kommer du kunna köpa billigt av mig från och med hösten Räkna med renovering av spridare och turbo oavsett vilken motor du väljer i båten Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Stephan_D 73 Postad 1 Augusti , 2012 Filter till Penta kommer du kunna köpa billigt av mig från och med hösten Tell me more! En D6:a har många filter... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Capitan 288 Postad 2 Augusti , 2012 Med risk för reklam, men tanken är att satsa på firman i höst/vinter. Fler tillbehör och även filter mm Riktig webbshop (boatstuff.se). I första hand filter till Penta då deras priser inte alltid uppskattas av deras kunder Har inte jämfört priser på Yanmar filter ännu I första hand blir det filter de vanligare motorerna. 30, 40, 60, 7 serien. Vet inte hur många självmekare som kör D serien men D3, D4 och D6 får jag kolla på med. Tänkte lägga upp en tråd för att få reda på de vanligaste Penta motorerna i segelbåtar snipor är. Bland de mindre motorern har jag ingen aning vad som är mest gångbart Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Seahunter 33 Postad 2 Augusti , 2012 Du kan köpa billigare filter hos Volvo´ s lastbilsverkstäder. Mvh Andréas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Stephan_D 73 Postad 2 Augusti , 2012 Passar lastbilsfilter på D6:an? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hansen 0 Postad 3 Augusti , 2012 Hallå. Flera bekanta som tidgare hade båtar med 3208 i sin större Sea Ray. De funkade ok men som sagt törstiga. Har du några belägg eller siffror? Har svårt att hitta jämförelser. Skulle gärna vilja kunna köra 1.5-2 l/dist vid 7-8 kn.. Båten är 43 ft. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Capitan 288 Postad 6 Augusti , 2012 Ställde frågan till en bekant som har kvar sin Sea Ray 420 med 3208.or. I marshfart så drar den 5l/dist och i sju knop med båda motorerna igång så drar den tydligen en hel del så att komma ner i 1.5-2l/dist verkar omöjligt. Då får du köra på en maskin i så fall Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hansen 0 Postad 7 Augusti , 2012 Tackar för infon. Alternativet för den modellen är 2*VP TAMD 72. Finns et några belägg för att den är snålare än CAT 3208? Gissar att man för att komma lägre i förbrukning behöver gå till Common rail motorer vilka väl kom till VP i början av 2000-talet med D-modellerna? Den andra frågan gäller att köra bara med ena motorn. Är det vanligt bland motorbåtsfolk? Finns det några nackdelar? Man borde ju även spara motortimmar förutom bränsle.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
RikardE 265 Postad 9 Maj , 2014 Gammal tråd men.. Satt å surfade mina motorer, kanske någon som har glädje av infon. Jag har två 3208ta i min 46 oftare. Halvplanande skrov, i 19 knop tar den 4,5 och i 7 knop 1,3 per distans. Det är i mina ögon inte speciellt farligt med tanke på storlek på båt Förvisso är motorerna nyrenoverade men det skall inte göra så mycket för förbrukningen. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser