Gå till innehåll
torsdag 30 januari 2025
Spancox

Trånga sund.

Rekommendera Poster

Vad är att definiera som ett trångt sund? Finns det någon vedertagen bredd på ett dylikt?

Jag tänker på att man ofta pratar om eländet med att segelbåtar kryssar sit ut i trånga sund. Som seglare finns det sisådär hundra saker som kommer före på min trevliga saker att göra till sjöss lista än just att kryssa genom ett trångt sund där man har land på båda sidor och bara femtio meter farbart vatten imellan. Det är var jag definierar som ett trångt sund, men skam till sägandes drar jag nog på maskin och plockar ned tvätten även för långt bredare sund än så.

Hur gör ni andra, och framförallt - vad är ett trångt sund för er?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det beror ju på hur långt sundet är oxå!

Sen anser ju många motorbåtsåkare att sund är för trånga att kryssa genom om dom är 200 m breda.
Man har ju läst om skräckupplevelser i 150 meterssund där segelbåtar har forsat fram som jehun i 6-7 knop! 100 meterssund där man knappt kan mötas med två båtar

Själv har jag fått höra en riktigt skrämmande berättelse från en fd granne som med sin motorbåt kom i Alnösundet (Ca 350 m på smalaste stället) och två vansinniga seglare på kryss höll på att tränga upp honom på land!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Spontant tycker jag att 200 meter känns som en ganska rimlig gräns, men det gäller nog från fall till fall. Sund smalare än 100 meter förstår jag inte alls syftet att kryssa genom. Varför inte göra som trådskaparen?

Sen håller jag med om att sundets längd kan påverka, men framförallt kanske trafiksituationen. Sedan är det ju oftast så i sund att att de är grundare än före och efter. I ett sund där det finns vatten i 200 meters bredd behöver kanske skalas av 25 meter i båda kanter, där djupet inte är tillräckligt. Är då sundet 800 meter långt och man har 4-6 kryssande segelbåtar framför sig tror jag att det är fler motorbåtsägare än mig som svär en smula över tilltaget.

Dessutom är det väl ytterst få kryssande segelbåtar som använder sig av sundets FULLA bredd innan de slår och då blir 200 meter väldigt fort bara 100 meter.....

Men visst är man ensam på fjärden är det väl inte mycket att bråka om, men många tycks vara rätt dåliga på att läsa situationen och att visa på omdöme och hänsyn. Många beter sig som om de vore ensamma på vattnet.



Senast ändrad av Sparre | 30 juli 2012 | 05:13

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag mötte för ett tag sedan en segelbåt som kryssade genom ett sund där maximala bredden är ca 50m men den körbara max 20. Nu slog han bara en gång men obehagligt var det. Man kan ju gissa ungefär när de ska slå men det stämmer inte alltid.

Vi gick genom Spjutsund (Gålö) i lördags och där är det nog för smalt för en kryss. 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Spjutsund är inte bara smalt, det är grunt också. Där går inte jag med min segelbåt. Fast, mest impad är jag av Sparre som i en båt som är kanske en 3-4 meter bred har problem med segelbåtar när det bara är 100 meter brett...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Uj, det var smalt det där. Det ser inte speciellt djupt ut heller, hur djupt är deT?

Jag skulle inte ens gå för maskin därigenom. :-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Spjutsund finns med i Hydrographicas bok genvägar i Stockholm skärgård och jag har för mig att den smala rännan är 1,5 m djup. Genialisk väg för motorbåtar som vill slippa Mysingens ofta högre sjö.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ska du passera 3-4 kryssande segelbåtar som slår varje 100:e meter fram och tillbaka gäller det att ratta snabbt om det är den maximala bredden. Men visst - det är fullt möjligt, även om det torde skrämma slag på de flesta. Framfarten blir knappast direkt njutningsfull.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu rör sig ju en segelbåt som slår var hundrade meter inte speciellt fort framåt eftersom farten sjunker i slagen och det tar ganska många båtlängder att bygga upp fart igen, så jag har fortfarande svårt att se problemet, men man är ju olika som personer.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det beror på så många yttre omständigheter att det får avgöras från fall till fall.

Men jag har hört om rättsfall där 300 m. har bedömts som trång farled.

 

/B

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst jonten

vad var det för rättsfall?

concordia?

2st ekor?

2st 30fotare?

 

mvh jonte

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Precis vad jag också försökte få fram.

Det är ju bara de inblandade fartygen som har betydelse.

En typisk hur långt är ett snöre diskussion.



Senast ändrad av coppertail | 30 juli 2012 | 14:08

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som svar på ursprungsfrågan...
För mig är det skillnad på tillfällen.
Blåser det lagom, det är september och jag är nästan ensam i skärgården, har rätt gast(ar) med ombord och jag kan sträcka eller bara ta ett enstaka slag genom ett sund skall det vara bra smalt innan jag plockar ner lapparna och startar skammen.
Är det semestertider, vridande vindar, ensam med barnen ombord och massor med båtar så åker seglen ner vid första tecken på att det kan bli trångt.
Sedan finns det en skala där emellan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har hört är för mig som att din kusins polares brorsa gjort något.
Och för de flesta andra också tror jag.
Kan du presentera några mer konkreta omständigheter i fallet, s k bevis..?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Låter som du gör mycket riktiga bedömningar.

Där jag har min båt måste jag passera att sund som uppskattningsvis enbart är cirka 70 meter brett, men inte alls långt, kanske 100 meter innan det öppnar sig. Mot fastlandet, innanför sundet skulle jag tippa att det finns bortåt 1000 fritidsbåtsplatser (alla är väl som tur är inte ute samtidigt). Sommartid är det en himla trafik och stundtals faktiskt köbildning. Ändå finns det segelbåtsägare som ska hålla på sin rätt och kryssa genom detta sund. Man undrar hur de tänker, när de slår framför andra båtar som tvingas slå på full back för att undvika kollision eller bli upptryckta på grund. Men som du mycket riktigt skrev - vi är väl alla olika....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo, fast det konstiga är att även fast jag fegar och plockar ner seglen i trånga sund har jag aldrig tvingats slå motorn i back för att undvika kolission med kryssande segelbåt, är det inte märkligt..? Kanske säger det lite om den som tvingas slå back på motorn..? ;-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En seglare går inte fri från ansvar om han rammar någon som inte har någonstans att ta vägen.

-Varje fartyg skall med alla medel undvika kollision, (eller hur det nu översatts till svenska) gäller även segelbåtar.

Dessutom ska alla fartyg under 20 meter hålla undan för fartyg som är hämmat av sitt djupgående. Så visst gäller störst kör först.

http://www.imo.org/about/conventions/listofconventions/pages/colreg.aspx

IMO:s COLREG som gäller rakt av i Sverige.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Eller så är det mindre trafik i ditt sund, eller kanske bara bättre sjövett rent allmänt?

Oftast händer ju inget dramatiskt, utan det blir en mindre incident. Ibland ser man ju dessa situationer utan att man direkt själv är inblandad och det är inte utan att pulsen stiger.

I min hamn förstår jag inte alls vad segelbåtsfolket ska upp med seglen att göra innan man passerat detta sund. Varför inte bara backa ut från bryggan och puttra för motor tills man kommit ut på fritt vatten? Flertalet segelbåtsägare gör visserligen detta, men det är ju den andra kategorin som märks...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur du upplever det får stå för dig, och vad mina kusiner har med saken att göra begriper jag inte, men jag kan väl fråga dom vid tillfälle.

Jag har informationen från för mig säker källa, det räcker för mig. En källa som jag inte kan berätta något om pga. att jag inte har hans tillstånd att göra det helt enkelt. Jag har varken lust, tid eller kunskap att plöja igenom alla rättsfall bara för att du skall få en bättre magkänsla käre Peter_K.

 

/B

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jaha men då så.
Då kan jag i forsättningen hänvisa till att en kille som kallar sig Bosse på ett internetforum påstår att han hört detta från en säker källa, så då är det sant.
...eeeeh... nä.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Peter

Ditt problem är väl kanske att du kan segla, och därmed förstår hur situationen kommer att utveklas och därför inte blir överaskad när det som du förutsett händer ungefär som du tänkt dig.

I det här sammanhanget komer jag ihåg ett tilfälle. Jag kom från Kanholmsfjärden på väg till Svinninge med min gamla L32. Gick för motor i ca 6 knop. Fick en segelbåt före mig som kryssade i leden upp mot Gällnö. Den gjorde många slag innan jag hade kunnat sega mig så långt fram att den fick väja för mig som om upphinnade. Fast jag kände mig inte irriterad, utan tyckte det var intresant att se hur väl de seglade. De måste ha gjort en 9 -10 knop.

Ett par båtplatser innanför min på Svinninge Marina låg en segelbåt av skärgårdskryssartyp S30?

Såg aldrig när de gick ut men ett antal gånger när de kom in. Alltid för segel och alltid perfekt tilläggning.

Förr hade man ju ingen motor och segladei alla lägen, Nu har man ju blivit för bekväm eller för lat och tar till motorn i tid och otid - ofta helt i onödan.

Förra sommaren hade jag problem med hyraldriften på min motor, så jag seglade hellre än jag körd för maskin, även vid mindre förflyttningar. Det gick mycket fortare för det mesta.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vet inte, det är ju svårt att jämföra hur mycket trafik det är i olika sund, speciellt när man inte sett det ena. Jag hade väl inget speciellt sund i åtanke, men jag har passerat en hel del trånga och vältrafikerade sund i mina dagar, och har för vana att lägga mig snyggt efter styrbordssidan och om det är mycket trafik drar jag av på gasen något innan jag ger mig in i gröten, och det har funkat hittills.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan vara så, Toaen. Jag vet ju faktiskt inte hur det är att INTE kunna segla och uppleva en kryssande segelbåt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Troligen lättare om man själv hade kunskaper i att segla. Då kunde man bättre avgöra när segelbåten förväntas slå (för så heter det väll?)  och försöka beräkna bättre var segelbåten förväntas vara när man är framme vid den.

Vi som bara har erfarenhet av motorbåtar upplever nog därför sund som trånga mycket beroende på att vi inte vill vara ivägen och skapa dumma situationer för båda parter.

Kan det vara så?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det var det värsta. Jag hade ingen aning om att det finns hemliga sjörättsdomstolar. Nu blir man ju nästan rädd på allvar.

Eller var det en kollision modell svensk segelbåt mot sovjetisk ubåt där förhandlingen var hemlig och domen hemligstämplades på sjuttio år?

Mystiken tätnar.wink

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ettan och tvåan är helt okej, men din tredje punkt gör mig fundersam.

Såvitt jag minns är det endast fartyg som för signalen för hämmat av sitt djupgående som anses vara just hämmade av sitt djupgående.

Dvs en svart cylinder på dagen eller tre röda lanternor på höjden i nedsatt sikt.

 

Nu var det några år sedan jag gick kursen, någon annan som kan fylla i?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...