Gå till innehåll
tisdag 24 december 2024
orre72

V8 stannar vid 15-2000 rpm

Rekommendera Poster

Hej ....

Jag har ett jäkla problem helt enkelt ! Hoppas någon tar sig tid och läser detta och kanske kan hjälpa mig.

Har 2 st OMC 5.0 v8 or i min båt som igentligen går helt perfekt, i alla fal den på styrbords sida..... den på barbords sida har jag bytt då jag fick vatten i cylindrarna förra året och fick tag på en identisk motor, men den har ett fel gemensamt med den som satt i från början.

Till att börja med när man sjösatt på våren så går den kanon fint, och jag kan ligga i runt 23-26 knop utanproblem, men efter ett tag så vill den ej mer och samma fel hade jag på den förra innan jag fick vatten i den. Den startar kanon fint och när jag går iväg så är allt som det ska vara , men när jag går över 15-2000 rpm så säger det bara suck i den och den lägger av, jag startar då om den och får pumpa 2 ggr ca sedan går den helt perfekt igen en stund tills jag kommer över nämt varvtal :-( jag blir tokig snart ! Har gett tanken mer luft och mindre luft, jag har renoverat förgasaren , skiftat förgasre mellan motorerna , jag har bytt slangen mellan förgasare och tank men ändå så verkar det som den ej får soppa när det börjar gå tungt .... Är det bleke ute så kan det gå bättre , eller så inbillar jag mig det i alla fall......Det är samma tank till motorerna men den suger på 2 ställen, det jag inte har gjort är att ta en dunk med soppa och stoppat slangen i för att på så vis kunna utesluta att det är själva mekanismen som suger i tanken som det är fel på ... Tar jag bort slangen från förgasaren och blåser i den så bubblar det i tanken , men suger jag så är det tvärstopp..... Någon här inne som haft samma problem eller kan veta vad det är för problem tro ? Jag är tacksam för all hjälp och alla tips jag kan få.

 

Mvh

Rickard

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad har du för förgasare? Rochester 2 port kan man prova att höja flotören lite så den släpper in lite mer soppa i flottörhuset.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har 4 portare Rochester Quadrajet, ny renov, har även som jag skrev försökt att skiftat förgasarna mellan motorerna, men det är smma fel ändå :-(

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Två tänkbara saker.

1. Bränsle från tanken stryps. Prova att köra med extern tank. 

2. Kolla så att det verkligen är bra kontakt mellan batteri och den krånglade motorn. Se så det inte är glapp någonstans. Kolla även kablarna samt att det är rätt jordat och fastskruvat ordentligt..

Eftersom du har samma problem på den nya motorn som den gamla. Så ligger ju inte felet i motorn. Måste ju ha något med de saker dessa motorer har haft genemensamt. EL eller bränsle. Kan ju inte vara så mycket annat?

Det är inte så att någon avgasklaff eller annat fastnat i backhornet? Och stryper motorn?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hmm detta med elen var riktigt intressant :-) Jag har nämligen märkt att när det fungerar och jag vill trimma på trimplanen så har något hänt, men jag har mest trott att jag inbillat mig detta , ska genast kolla detta med jordflätor och batteri osv... TACK för tipset :-) Detta med att pröva med en extern bränslekälla är något jag först ska kolla .....Bockhornen är rensade ifrån klaffarna så det kan jag utesluta, men detta med elen var ett riktigt bra tips :-) // Rickard

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...