optimisten 23 Postad 29 Juli , 2012 Jag lånar rubriken från en annan trådskapare. Min avsikt är inte att skapa konflikter mellan seglare och motorbåtsåkare utan att ventilera de problem som finns. Jag har själv tagit till mig en del synpunkter om seglares värsta beteende. Med semestern färskt i minnet och 25års erfarenhet på sjön blir jag förbannad på motorbåtsåkare som spelar hög musik för halva eller hela naturhamnen, ni andra i viken var inte så konflikträdda säg vänligt i från till den som spelar musik-jag vet att fler än jag störs. Jag blir också förbannad på de som kör elverk i båten(motorbåten). Råkade nyligen ut för en stolle som startade sitt elverk som lät mer än vanligt, förmodligen kunde han själv inte vistas ombord utan gick i land med sig och familjen och gick långt därifrån för att grilla och dricka öl.Efter en timme sa jag till och han muttrade men stängde av eländet. Motorbåtar har ju bra laddning när de kör, varför måste de plåga oss andra med sina elverk? Har de underdimensionerad batterikapacitet ombord? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
crabfish 61 Postad 29 Juli , 2012 Är syftet att skapa osämja mellan de som kör motorbåt och segelbåtar här kan du dra åt hel... Vore det inte bättre att du pratade direkt med de som störde dig än att försöka skapa dålig stämning här på forumet? Om du inte menade så får du förklara dig bättre vad du vill uppnå med ditt inlägg. Eller var det bara för att avreagera dig? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pirayan 37 Postad 29 Juli , 2012 Jag håller med dig, til viss del. På senare år så har det kommit ut en ny typ av båtfolk som inte gillar lugn och ro. Men det gäller även seglare vill jag lova. I veckan så låg jag vid Ostholmen (Möja). Förutom allmänt surr från alla båtar så va det två segelbåtar som satt och lyssna på Taube och Cornelis en bit förbi midnatt. Mig störde det inte då det är trevlig musik, men vem bestämmer vilken musik som är bra. Någon efter så va det ett segelbåtsgäng som bestämde sig för att öla och bada bastu vid midnatt. Inte va dom tysta och diskreta inte. Det va ett himla ståhej och bombhoppning i spat. Goder dagens Pierre Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
mickejo 0 Postad 29 Juli , 2012 Värsta beteendet hos båtfolk (segel eller motor) är definitivt detta evinnerliga dinge körandet i naturhamnar, värst är det när föräldrarna släpper ut sina barn att köra dinge en bit bort där andra ligger förtöjda för att inte störa mamma och pappas naturupplevelse i hamnen. //Micke Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
optimisten 23 Postad 29 Juli , 2012 Ursäkta att jag trampade på din ömma tå, läs mitt inlägg ordentligt. Med din reaktion skapas konflikter och det var inte min mening. Mvh Optimisten Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flintstone 4 Postad 29 Juli , 2012 Varför inte starta en tråd med titeln Båtfolks värsta beteenden istället? Folk med dåligt beteende på sjön/längs kusterna finns i alla kategorier och för mig finns ingen skiljelinje mellan motorbåtsäkare, seglare, skoteråkare, vindsurfare, kiteseglare osv osv. Jag förstår din tanke att starta en tråd som väger upp den där det ska klankas på seglarna men två fel gör inte ett rätt i mina ögon. Mvh Fred Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
NicolasJ 0 Postad 29 Juli , 2012 Absolut! I Napoleonsviken blev det nästan omöjligt att vistas eftersom dessa galna små folk med små motorer snurrande omkring hela dagen! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Edestig 1 Postad 29 Juli , 2012 Spenderade helgen i Napoleonviken (Stockholms skärgård). Det låg ett par segelbåtar där som hade gummijollar med utombordare. För att få barnen (ungdommarna) att fördriva tiden så blev det ett evigt åkande fram och tillbaks, runt, runt, runt. I och för sig försökte dom hålla sig i inloppet till viken men det spelar ingen roll, motorljudet maler och maler hela tiden. När ungdommarna så beslöt att ta sig in i den innersta lagunen fick jag nog och sa till att hålla sig borta och till min lättnad tog dom hänsyn och gav sig av. Vad vill jag komma med detta?? Jo ... spelar ingen roll segelbåtar, motorbåtar, under högsäsong är det ett himla liv i de mest populära vikarna .... och visst säger säkert några ... klaga inte... håll dig borta från dessa vikar då da .... bara att gilla läget antar jag ... Mats Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Soumi_batti 3 Postad 29 Juli , 2012 Seglare är litet förnämare än motorbåts-raggarna. Å andra sidan är motorbåtslivet så otroligt mycket enklare utan en massa fjolliga 1800-talskommandon, skepparn är gud, mm. Man har sett en del skräckexempel där farfar är båtchef och den medelålders dottern tindrar med ögonen, vilket kanske inte svärsonen gör direkt som måste stå ut med tokigheterna i en vecka. Ungarna fattar varken in eller ut. Annars tycker jag det är jobbigt med seglare som ligger och kryssar i trånga sund och blockar som drivved. Fasiken det är ju svårt att passera i 25 knop juh! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
pseudonym 1 167 Postad 29 Juli , 2012 Trånga sund ska man segla sig igenom, iallafall under kappsegling speciellt genom kyrkesund när Tjörn Runt går.:-P Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
folkew 0 Postad 29 Juli , 2012 Nu ska jag inte försvara högljudda elverk men om man vill ha lugn och ro finns det säkert något öde ställe med sämre läge. Du verkar tro att dina 25 år på sjön gör att du äger den och det provocerar mig långt mycket mera än om någon spelar musik och/eller har trevligt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bildspel 2 Postad 31 Juli , 2012 Äh nu gnälls det väl mycket på ts...skapa en en egen tråd Här gnäller vi på olika trådskapare istället för att förstöra den här! Jag åker motorbåt...jag avskyr när det kommer en sate som ska glänsa och slå av gas så sent det bara går bara för att visa hur duktig han är på att ratta båt. Följden blir ALLTID att halva naturhamnen/hemmahamnen gungar i en halvtimme! Folk som spelar hög musik kan jag tycka att man får stå ut med...ett tag....sen får man väl säga till eller flytta på sig. Ligger man i en populär vik är det ju oundvilkigt att träffa på folk... Har väl egentligen aldrig haft problem med vare sig speciellt segelbåtar eller motorbåtar...tycker väl att alla är mer eller mindre som folk när man väl fått stopp på skutan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jocke-SeaRay 13 Postad 31 Juli , 2012 Ogillar båtar som måste köra i 12 knop ,bara för att man får det..som i Sthlm! Det blir hemska vågor just i den farten :-( ..även i lågfartsområden , typ hamnar mm,så borde det vara ..No Wake zon... om alla båtägare tänker till lite ! Så tänker jag:-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
freddenacka 1 Postad 31 Juli , 2012 Jag är i de flesta fall väldigt försiktig med att föra ljud i från mig då jag anser att det bör vara upp till vara och en att ha tillgång till en lugn och trevlig vik. Dock så har jag visat mina dåliga sidor efter diverse provokationer...... Låg vid boskapsön vid midsommar och hade 2 st större segelbåter på var sin sida om mig. På midsommarsmorgon när jag gick upp ett tag efter mina vänner som var i samma båt vägrade de som var på båda segelbåtarna att hälsa på mig...... Första gången trodde jag att de missade mig men när jag efter ett 3 försök att få någon form av reaktion från dem så vände de bara bort huvudet från mig...... Efter det så spelade jag ganska friskt på stereon, helt fel av mig men jag ville jävlas då de låtsades att jag inte fans..... Efter ett tag hörde jag att de muttrades något i från dem att de inte gillade att det spelades musik i närheten men det tog fortfarande inte kontakt med mig = Jag höjde lite till :-D När vi skötsamma ungdommar gick för att sova lite tidigare än dessa 50 are så fick vi höra från dessa fyllskallar att vi var tråkiga som skulle sova så tidigt, de sa de inte till oss men vi hörde snacket mellan oss...... 06.00 tog batteriet slut för att köra laddaren, jag startade motorn och gömde mig i ruffen, ville de att jag skulle stänga av motorn så fick de gå ut i hällregnet och säga till mig....... Midsommardagen satt jag bara och hånflinade åt de bakfulla 50 som var fulständigt blixtilskana. Försvarar inte mitt betende det var helt 100% fel men jag blir så arg när man inte hälsar på sin båtgranne att jag inte kunde låta bli. De måste inte prata med mig men man får hälsa i varje fall. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pirayan 37 Postad 31 Juli , 2012 Hahaha...jag ser ett släktskap mellan seglare och en del bilförare. Sicksackar sig fram mellan filerna. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 202 Postad 31 Juli , 2012 Hmmm, Fredde - undra varför de inte hälsade på dig? Hade jag inte heller gjort, du betedde dig riktigt illa. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
freddenacka 1 Postad 31 Juli , 2012 Jag gjorde allt detta efter att de inte hälsade på mig, och det var inte efter ett försök. jag försökte få ögonkontakt med dem i säkert en timme när jag åt fukost då de hade lagt sig ganska nära min båt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 202 Postad 31 Juli , 2012 Den här killen tyckter jag var skön, så jag tog en bild av honom. Jag hade slör (=undanvind) så inget sick-sackande pågick, la mig på styrbord sida av farleden, inte speciellt mycket båtar runt omkring. Då ska den här sköningen pressa sig emellan mig och land på styrbord sida. Alltå, det var hur mycket plats som helst på andra sidan, men den sidan dög tydligen inte. Undrar om det framgår av bilden hur nära han går..? Femton meter..? Detta är inte alls unikt. Denna gången hann jag helt enkelt få upp mobilen och ta en bild. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bildspel 2 Postad 31 Juli , 2012 Hur menar du? Han hälsade ju först men eftersom de äldre tölparna blåvägrade att vara trevliga tillbaka så fick dom smaka på besk musikmedicin. Omoget - ja såklart det skriver han ju också. Läs om läs rätt. ;-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 202 Postad 31 Juli , 2012 Jaha, ja men då är det ju OK..? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
freddenacka 1 Postad 31 Juli , 2012 Ofta om jag ligger i en vik och spelar musik brukar jag sänka volymen till minsta möjliga och fråga närliggande båtar om det stör för i så fall stänger jag av helt. Ofta blir de bara glada och undrar vad jag e för kul typ Jag kan störa mig väldigt mycket på de motorbåtsägare som kör precis på planingströskeln. Det är troligtvis bara pga oförstånd men väldigt onödigt när de kan köra lite fortare eller lite långsammare och på så vik inte riva upp så hög sjö som många gör runt 10 knop. Respekterar man varandra så blir det roligare att vistas i skärgården Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bildspel 2 Postad 31 Juli , 2012 Hälsade han? ...skojar! ;-) Ibland undrar man varför det ska vara så jädra bråttom! Men det är väl motorbåtarnas dilemma. Vägen är ingenting..målet är allt. Synd! Själv gick jag om två seglare i somras. Bra avstånd och så men efter en knapp distans fick jag motorhaveri (säkringshelsike!). Så kom segelbåtarna i sina två-tre knop och vinkade och log. Det gjorde jag med! :-) Kunde inte göra så mycket annat än att njuta av att dom gick framåt och inte jag. Ankrade upp och ringde hemmahamnen som ryckte ut på felsökning. Edit: Svenska språket Senast ändrad av Bildspel | 31 juli 2012 | 10:31 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
swebichon 0 Postad 31 Juli , 2012 Det finns egoistiska idioter överallt i samhället, så även på sjön, men det försvarar inte att man själv beter sig som en nyrik ryss (ursäkta generaliseringen). Enligt mig är det enda rätta att vara trevlig och visa hänsyn, vi som gör detta är trots allt i klar majoritet. Om någon stör eller beter sig illa brukar jag alltid försöka hitta det komiska i situationen och därmed få ett skratt själv (vilket ju ska förlänga livet Om det pågår för länge eller stör min familj så ryter jag till men är då noga med att förklara varför. ifall inte det hjälper (har iofs bara hänt en gång) så har jag flyttat på mig. Då motparten inte är en rationell individ och därmed inte värd att dividera vidare med. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 202 Postad 31 Juli , 2012 Nej han hälsade inte, men jag vinkade glatt åt honom. Med mitt långfinger... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Soumi_batti 3 Postad 31 Juli , 2012 Glöm inte att du är ute på sjön för din egen skull. Det du och din familj tycker om är det ni ska fokusera på. Att som freddenacka kräva hälsningar av folk eller som Peter_K reta sig på att motorbåtar går fort. Jamen vad tror ni? Orsaken att man har en motorbåt och inte en segelbåt är kanske att man vill kunna komma ut till kustlinjen på 1 timme istället för 6. Var man blir salig på sin tro. Men att sitta och reta sig på andra visar tecken på småsinthet och en allmän ångest. Sen kanske man inte ska maxa stereon i hamn. Men många segelbåtar har inte ens stereo på båten. Vår familj älskar stereon. Att ligga i en soldränkt vik och bada, äta gott, lyssna på bra musik och bara ha det bra. Är det något fel på det? Måste man sitta och glo på fiskmåsarna och le ett fjompigt leende och låtsas vara lycklig av naturupplevelsen? Blä vad trist! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 202 Postad 31 Juli , 2012 Nädu, de får köra hur fort de vill. Har inga problem med det, så länge man inte utsätter andra för fara. Men kanske inte femton meter från andra båtar (=mig i det här fallet...) när det finns gott om plats. Det är inte speciellt hänsynsfullt. När det gäller att lyssna på bra musik i stereon, vad är det som säger att din familj och jag har samma musiksmak? Har inga problem med folk som lyssnar på musik, badar och har det bra, men bara för att du kanske gillar att lyssna på Taube, schlager och Gyllene Tider (...eller vad det nu är ni lyssnar på...) när ni badar betyder ju liksom inte att alla uppskattar det i hela viken? Nä, spela för din familj du, så väljer jag själv vad jag vill lyssna på, kanske är det måsar, kanske är det annat. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
freddenacka 1 Postad 31 Juli , 2012 Mitt beteende är oförsvarligt, när du säger ångest så är du ganska träffsäker, är en otäck beverkning av alldeles för mycket arbete vilket jag nu försöker bli av med. Jag kommer inte att göra om det utan kommer troligen bara sitta och skratta åt de som anser sig vara för fina för att hälsa på mig. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser