Gå till innehåll
fredag 20 september 2024
timson

Hjälp, generatorn laddar 16V!

Rekommendera Poster

Hej!

Har efter en del om och men fått ordning på båten min, men nu när jag är ute och kör så har generatorn börjat ladda runt 16v när man kör. Har duubbelkollat med multimeter så det är itne mätaren som ballat ur. Vad är det som felar och är det farligt/skadlit för batteriet att körra så?

Tack på förhand!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Var mäter du och på vad? Är det på batteripolerna på ett bra ca 60-80Ah batteri är det helt fel.

Vad har du för motor och har den laddningsregulator?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

16 volt är inte bra! gasutvecklingen brukar öka ordentligt en bit över 15V!

Troligtvis regulatorfel

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bra fråga.

 Har du en taskig laddregulator som läcker så ökar batterispänningen mer.för mindre håller emot med lägre Ah . Jag har ingen regulator alls, men 80Ah och max 4A laddning på maxgas så batteriet  kommer aldrig upp ens i 14.2V polspänning.

Mäter man spänningen utan batteri på får man konstiga värden pga puisformen från motorn och eventuell regulator.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

JA! mäter man spänninge utan batteri så har inte laddningsregulatorn någon referensspänning och då ökas spänningen våldsamt, upp emot 50-60 volt, och PANG då ryker likriktardioderna i generatorn och man blir plötsligt fattigare!!!!!

Laddningsregulatorn ska hålla gränsen på 14.4 volt för att det inte ska bildas knallgas i batteriet. Om man inte snabbt åtgärdar överspänningen så PANG IGEN, där exploderade batterierna.

Läs på lite innan ni mixtrar med såna farliga grejor, och ha en skön sommar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst sdk780

Tja så livsfarligt som Du vill ha det till är det inte, Du får det stt låta som en ren katastrof.... Killen frågar ju dessutom om det är olämpligt att köra vilket han får flera bekräftande svar på så saken är väl under kontroll. Ser att någon rapporterat Dig vilket väl var lite överdrivet men det får man väl räkna med om man skriver innan man tänker.............. ;-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

antar att TS har en utombordare med vanlig likriktare och då är det fullt normalt att man kan få upp mot 16 volt och det är inga problem alls, En evinrude 70 levererar inte mer än 9 A till skillnad mot en motor med vanlig generator.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Läste du ens vad han skrev? Att köra en båtmotor med enbart likriktare utan batteri med är idiotiskt, Har du ett batteri så ser den till att spänningen i systemet inte kan skena iväg alltför mycket, Har du inget batteri så lär du dock knäcka alla förbrukare före likriktaren, TS verkar ha en 70 HK evinrude.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är en b18 med en växelströmsgenerator. jag har mätt på batteripolerna med motorn igång. 

Antar att det bara är att börja skruva igen då, och byta laddningsregulatorn som det låter. :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På nån modell var regulatorn ihopbyggd med kolen och kostade typ 300 spänn. Var på en 740 visserligen men har du tur så är det alltså nästan gratis.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som sagt hade du haft en utobordare av äldre snitt hade det inte varit några konsigheter. Min farbrors Mercury från -85 laddar 15-16v  jämt och hans batterier håller länge.

Normalt vill man hålla sig kring 14.4 och då du har en riktig generator ska det inte var några konstigheter. Se över generatorn och åk vidare. Du har en stor fördel mot oss med utombordare, då du har laddning värd namnet:)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Då får jag ta ochh skruva bort generatorn och hoppas på att det går att byta bara regulatorn då. :)

Hur farligt är det för batterier och övrigt att åka runt och ladda 16V? tar något skada av det?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

JA, eftersom gasningen startar vid över 14.4 volt så kan det bli en rejäl smäll, dessutom är de elektroniska apparater du ev. har specade till just 16 volt så kanske de smäller först. Nej, ingen trevlig miljö att vistas i.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hmm, kanske litet OT men begrepp måste hållas isär kan jag tycka.
Spännings-regulatorer måste som alla regulatorer nånstans i slutändan ha nåt fullständigt oberoende och stabilt att jämföra med - en referens - för att alls kunna kunna göra sitt jobb! Stora batteribanker är iofs rätt spänningsstabila, men än sen?
Aktiv reglering kräver alltså nånting helt skiljt ifrån mät/reglerobjektet och bergfast, vanligen spikat rent hårdvarumässigt inuti nån styrande komponent, typ zenerdiod eller annat. Man kan alltså aldrig någonsin använda själva reglerobjektet som referens hur stabil den än kan verka!
[För hela idén med varje reglering/stabilisering bygger på tanken att är- och bör-värden skall regleras att sammanfalla, och därmed att reglermekanismen har tillgång till bägge och ständigt försöker styra emot att de skall sammanfalla. (Blir ju kaos ifall regulatorn försöker styra spänningen emot ett rörligt mål som samtidigt utgör målet och som dessutom flyttas av dess egna aktiviteter. ;)]

Finns naturligtvis fler och intrikata detaljer i regleringars underbara värld, men detta med oberoende mellan är- och bör-värden som skiljda ingångsvärden är rimligen helt basalt för att kunna målstyra nåt ö.h.t.?



Senast ändrad av Thomas-1 | 06 augusti 2012 | 15:14

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Helt rätt Thomas-1 angående referens. Batteriet däremot fungerar som en slags kondensator och dämpar spikarna från generatorn så de inte blir för höga och knäcker likriktare mm elektronik som är kopplat till generatorn.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns alltid ett förhållande mellan generatorns förmåga att lämna ström och batteriernas möjlighet att ta emot ström. Vanlig batterier ska inte laddas med mer ström än motsvarande 25% av deras kapacitet. Lämnar generatorn mindre än det så är det ingen fara. När generatorn kommit upp i maxström så sjunker spänningen och på så vis får man en slags reglering. Därför fungerar det med en snurra utan reglering eller en mindre solpanel. Nu gäller detta när batteriet laddas, när det är fullt så ska det underhållsladdas (13,2). Har man då en hög spänning så får man en sulfatering i batteriet som kraftigt förkortar dess livslängd.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om man köper en bil t.ex så sitter det en passande generator till batteriet. Men utombordare har annan sorts generatorer som inte har aktiv reglering. Mina 20-30 Hkr har sk belysningsspolar som inte ger särskillt mycket ström och måste anpassas till lagom starka lampo om man bara ska ha lampor. De motorer med startmotorer brukar ha starkare generatorer som man skabör sätta laddningsregulator till för att inte överladdabatteriet.

Laddningsregulatorn gör så att antingen stänger den av eller shuntar strömmen då max spänning uppnåtts. Har man som jag svaga belysningsspolar och likriktare så behövs ingen laddningregulator för ekolod och GPS är på pass mycket att risk för överladdning är minimal. Och kör man med  elmotor går jag som regel back i laddning. Max ström ca 40 A för elmotorn.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det inte så att vissa mindre snurror har belysningsspole precis som en äldre moped? Levererar AC och det ska vara lagom styrka på anslutna lampor? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Precis, men efter likriktning blir det ca 17VDC.

OT: Jag har en gammal Evinrude som jag tänkte skulle ladda ett litet batteri (7,2Ah) i en roddbåt. Jag sätter in en DC/DC omvandlare som sänker spänningen till 13,6V, strömbegränsar till 1A. Omvandlaren klara även att höja spänningen så det går att ladda via sladd från den vanliga båten. Eller från bilen när vi åker trailer.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

DC/DC omvandlaren funkar då som både ström och spänningsbegränsare dvs som laddningsregulator. Men tänk på att olastat kan snurran ge mycket spänning ut. Min Johnson 20Hkr 90a ger ca 34V olastat på maxgas. Håller du på och sluter och bryter strömmen kan induktansen i laddspolen ge spänningskickar som är ännu högre.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo, så är det vad jag kan begripa.
Din regulator till B18-motorn - på förmodligen en ca 40-80 A :s alternator - verkar faktiskt ha pajat vilket är ovanligt för de verkar allmänt jäkligt tåliga.
Glappkontakt mellan generator och batteri vid kraftig laddningsström tycks nästan vara enda sättet att ta död på dom, och med tanke på exempelvis alla kasst glappiga huvudströmbrytare så är det förvånande att detta inte händer oftare kan jag tycka. Skulle alltså själv kollat upp kablaget noga så inte en eventuell ny regulator går samma väg.

Får du problem med att hitta en ny regulator så lägg gärna in ett foto på alternatorn i tråden plus förtydligande av dess anslutnings-beteckningar så kanske jag/vi kan hjälpa dig. Alltså typ D-, B o.s.v. Tänk isf på att MG bara accepterar små bildfiler och bara en bild per inlägg.

Hmm ... tråden spretar tyvärr rejält ovan, och mitt eget tidigare inlägg bidrog knappast till ökat fokus. Så kan det gå. ;-)

Smärre utbordares lysspolar kan väl som sagt med fördel likriktas för att ladda utan reglering, gäller bara att ha tillräcklig Ah-kapacitet och vara litet vaksam på batteriets spännings- och vattennivå, kanske slå på lanternorna dagtid för att hindra överladdning?

P.s. det rapporterade inlägget innehöll sakfel parat med ett litet mästrande tonläge vilket kan irritera. (Var f.ö. inte jag som rapporterade ifall någon råkat tro detta, jag motiverar alltid öppet mina enstaka rapporteringar direkt i tråden.)



Senast ändrad av Thomas-1 | 07 augusti 2012 | 22:06

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...