Gå till innehåll
fredag 11 april 2025
Carl_Axel

Generatorproblem

Rekommendera Poster

Efter att motorn varit uppe för reparation har jag fått problem med elförsörjningen. Har 5 stora batterier i båten och har därför ett elektroniskt relä för generatorn (sitter fastskruvat på durkens undersida). Motorreparatören har sannolikt inte kopplat tillbaks alla tåtar korrekt och generatorn gav ingenting. Kallade på en av Malmös mest meriterade generatorgubbe som efter 3 timmar tvangs ge upp. Näste man är känd som den bäste i Malmö men generatorn ger 16 volt och jag vågar inte köra så utan har kopplat bort generatorn. Experterna vill bygga om elsystemet men det har ju fungerat perfekt i 8 år.

Vad kan vara fel? Skall inte reläet kontrollera spänningen - eller vilken annan funktion har det? Retfullt att köpa nytt för dyra pengar om det är något helt annat - och borde inte experterna förstått om det är reläet. Själv är jag helt okunnig om el i båten men tar tacksamt emot tips. På måndag kommer en expert tillbaka och vill säkerligen bygga om systemet för dyra pengar.

Carl_Axel

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst sdk780

Du får nog vara mer noggrann i beskivningen än elektroniskt relä ! Är det en spciell laddningsregulator Du har? Har det ett namn? Om generatorn ger 16 volt så fungerar ju helt klart inte regleringen och kör Du med generatorn bortkopplad från batterierna så föstörs generatorn om den inte redan är körd! Dom där Du kallar experter.... Vi har nog olika uppfattningar om vad en expert är... Även om det är ett specialsystem Du har så borde en elkunnig person räkna ut hur det fungerar. Att bygga om systemet till ett normalt låter som en god ide !

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kan vara sense-ledningen som inte är ansluten. Finns troligen en maxspänning som regulatorninte ska överskrida i så fall. 

Sense kan vara en gul ganska tunn ledare från generatorns regulator som ska känna batteriernas spänning. Den kan antingen anslutas till batteri eller sitta kvar på generatorns pluspol där den brukar sitta då båtelektrikern inte orkar dra en extra ledare. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Sorry, visst inser jag att jag måste vara mer specifik. Regulatorn heter TWC 12 volt controller. Idag tog reparatören den med sig för att se om det går att köpa ett nytt. Går inte att testa en elektronisk regulator, enligt honom.

Beträffande expert eller inte - de två jag haft i båten representerar Malmös mest välrenommerade firmor (med närmre 50 år i branschen) så jag måste lita på dem.

Dagens reparatör letade efter givare på batterierna. Vad är det och vilken funktion har sådana. Det fanns dock inga på mina batterier.

Carl_Axel

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

TWC- regulatorn, som även kallades laddningsdator, är en grej från åttiotalet.TWC- regulatorn kan ge uppåt 15 volt när batterierna är kalla. Givaren vid batteriet, är nog temperatursensorn, som känner temperaturen i batteriutrymmet. Om man har klippt bort den, kan nog generatorn ladda med för hög spänning, och då är det nog enklast att antingen återställa generatorn, med en vanlig regulator, eller att byta generator komplett, med regulator. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Inte förstörs generatorn, om man kör den bortkopplad från batterierna. Däremot kan regulatorn förstöras om man kopplar bort generatorn under gång.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst sdk780

Jo det var så jag menade, formulerade mig lite (för) enkelt när jag skrev från iPadenblush

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...