Gå till innehåll
söndag 23 februari 2025
lagomroligkille

Ockelbo DC21, VP 4.3 SX-drev duoprop - propellerval?

Rekommendera Poster

Hej!

Undrar om det är nån här som har en DC21 med 220 hk och duoprop - och isåfall vad ni har för propellerstorlek och stigning?

Jag tror jag har fel propellrar då den spinner som en katt men bara gör 32 knop. Har snubblat över annonser, bland annat en Coronet  24 weekender som gör 40 knop och en ockelbo dc21 som säger sig göra 43 knop med samma motor!

Tacksam för alla svar och funderingar!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu har jag varit ute och testat toppvarven. Maxar 4200 vid 32 knop vilket är 200 varv mindre (!) än vad motorn ska göra som minst (ska göra 4400-4800). Det käns lite skumt med tanke på att båten är rätt liten för en sån motor. Den käns stark men når ändå inte varvtal eller fart. Kan en båt göra tio knop extra genom att byta till mindre stigning eller mindre propeller? Eller är det nåt annat fel?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

På forum som detta skriver/svarar folk ofta utan att de egentligen vet något. Nu ska jag göra just det:

Jag håller med dig att 32 knop låter lite för din båt/motor-kombination. 

Följande frågor dyker spontant upp:

Har du ägt båten länge? Dvs vet du att motorn mår bra och verkligen ger 220hk. Tidigare ägare kan ju bytt propeller till en som motorn orkar varva upp.

Hur ser botten ut? Bevuxen botten kan dra ner farten betydligt.

Vad har du för stigning och utväxling på prop och drev. Har du räknat på det? 

Jag tror inte du kan vinna 10 knop på att byta ner dig till en annan propeller. Men som sagt - jag vet inget.

Kalle

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...