Gå till innehåll
lördag 25 januari 2025
Waveracing

Flytta infästning för vant

Rekommendera Poster

Hej. Är det någon som försökt sig på (och lyckats) att flytta infästningspunkterna för vanten. Båten har röstjärnen ute vid relingslisten vilket gör det svårt att använda och skota en genua bra. Att ta upp krafterna fixar sig men kommer båten att funka sedan?

Bästa seglarhälsningar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Kalman

Hej!

Vilken båt och vart vill du flytta vanten?

Om du letar bland gamla trådar hittar du ett inlägg. Jag har nämligen flyttat in undervanten på min Fin-Gal.

Du får räkna med att göra en förstärkning.

Senast ändrad av Kalman | 29 juli 2012 | 15:34

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej!

Jag har en liten båt, 19 fotare, och jag har kompletterat riggen med främre undervant för att få masten i en kjorrekt böj, bakåt och inte framåt som den var innan. En liten båt = små krafter. Jag tog helt enkelt och borrade ett hål i däcket och skruvade dit öglebulart ca 6 mm. Fungerar bra på min lilla båt och jag drar vantskruven så hårt som jag bara kan utan att däcket eller öglebulten protesterarar eller sviktar. 

Jag har även fundrerat på att flytta de befintliga röstjärnen och har då klurat ut att jag borde nog ha någon form av avlastare typ en teakbräda under däcket för att fördela krafterna bättre. En teakbräda på låt säga 50 cm som tar upp och fördelar krafterna från toppvant och undre vant borde nog fungera, i alla fall på en liten 19-fotare. (Små båtar små krafter och bekymmer enligt Sven Yrvind, och jag håller med).

mvh Thomas Svärd

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej igen!

Ett förtydligande från mig så inte någon missförstår mig och gör något dumt. Även om jag på min lilla och lätta båt skruvar dit ett främre undervant i form av en ögleskruv direkt genom befintligt däck så måste det poängteras att det är oerhört viktigt att vant och stag tål den arbetslast som krävs. Det brukar sägas att man har tillräckligt rejäla röstjärn om man kan lyfta hela båten i dom. Stor och tung båt kräver då av naturliga skäl rejäla doningar och på en liten lätt båt kan man kanske göra som jag gör.

mvh Thomas S

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej igen. Det är en Albin Nova och jag skulle vilja få in dem på båten så det går att skota en genua utanför vanten men på insidan av relinsräckena.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej

Nova seglas med 110% fock vilket jag tror är snabbare och enklare att segla en med  genua.

Ser ingen andledning till att flytta vanten.

En ide som jag har med min egna Nova är att sätta dit en fiol och masttopphissad code zero.

alternativt spinnacker topphissat.. SRS är det gratis att flytta spinnacker fallet upp i masttoppen.

mvh

Micke

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Relingsräcke - är det samma sak som ett mantåg?
Du har inte en bild på hur röstjärnen sitter?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Lite kommentarer på svar.

Visst man seglar den på 110% fock för det går inte skota en genua bra, det var just det de gällde. Har redan gennaker och spinnaker och tycker inte det är riktigt samma sak som en genua i vissa vindar.

Relingsräcke = mantåg. Röstjärnen sitter precis intill alulisten som håller ihop skrovet med däcket.

Mvh

Waveracing

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...