Gå till innehåll
torsdag 28 november 2024
kjellebilder

Motorbyte från VP till Mercruiser.

Rekommendera Poster

Funderar på att ta ur mina gamla VP AQ290 maskiner med 280 drev SP för något mer modernt, t.ex. Mercuiser med Bravo 3 drev och DP. Det kommer kosta en slant så jag undrar vad jag kommer att vinna på detta byte; ljudvolym, prestanda, bränsleförbrukning m.m. Eller ska jag fortsätta med mina maskiner som man slutade tillverka -85 och byta/reparera i förebyggande syfte eller när det går sönder, vilket också kommer kosta en slant. Kan väl säga att diesel är det inte tal om, går nog aldrig att räkna hem dom pengarna.

/Kjell

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gammalbåt men grymt bra. Du kommer aldrig att kunna räkna hem ett motorbyte mera en trygghetskänsla och driftsekonomi. Känner en som nyligen gjorde samma sak med en äldre Searay, kastade in 2 nya 5,0 v8 med bravo3 och elreglage.kostade en bra slant men inga bekymmer de närmsta åren bara att vrida på nyckeln när man ligger solo långt ute bland öarna utan att behöva fundera på om de ska starta eller inte. Med insprutning och duopropp får du troligen aningen lägre förbrukning men lär ändå hamna på 3l/distans. Fast då har du även högre marchfart.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är väl just tryggheten man är ute efter, nu är det så att varje gång jag ska ut med båten undrar man vad som ska strula, båten är ju en dröm i sig, men motorerna....hur är det med ljudvolymen på ny motorer? Jag tycker mina låter små man får skrika, när man kör /Kjell

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En fördel med gamla motorer är ju avsaknaden av elektronik, om ngt strular på gamlingarna kan man oftast själv hitta felet och förhoppningsvis fixa det. Om maskinerna är sjövattenkylda, oljetrycket är ok och om ett kompressionsprov visar bra värden så borde det finnas gott hopp om att de ska kunna fungera ett bra tag till. Avgaslimporna är något att bevaka, hur vete sjutton...ska i varje fall alltid gå att röra utan att man bränner sig och alla bör hålla ungefär samma temp.

Ett byte till ett brytarlöst tändsystem tex Ignitor, ökar tillförlitligheten. 280 drev kan förses med DP växelhus som sänker varvtalet vid en viss fart och därmed ljudnivån, även bensin förbrukningen sänks något.

Undrar om det är AQ260 motorer du har?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nä jag har AQ290 motorer, eller som jag brukade svara när jag precis hade köpt båten och folk frågade vad det var för motorer;dom e röda så mycket kunde jag om motorer för 3års sen. Jag har brytarlöst system, Martec kylsystem. /Kjell

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För mig verkar det lite tokigt att byta ut fungerande motorer bara för att...bättre då att skaffa sig en riktigt bra verkstadshandbok och läsa på så mycket man orkar. Sen gäller det att vara proaktiv och inte bara reaktiv. Kolla upp alla vanliga felkällor och byt ut/åtgärda allt som bara ser det minsta misstänkt ut.

Dessa äldre motorer är väldigt driftsäkra när de är i bra skick så håller man dem så så behöver man inte vara orolig. Det är ju mycket enkel teknik med ganska få grejer som kan gå fel och som Thomas-CC-Lancer skriver så är de flesta fel enkla att fixa själv.

Sen är det tre saker som är mycket viktiga att ha med sig ut på sjön som inte tar speciellt mycket plats:

Bra och rätt verktyg, bra och rätt reservdelar och sist men inte minst bra och rätt kunskaper

Mvh
Fred

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Proaktiv är jag så gott jag kan, byter t.ex. slangar som knastrar och känns torra, men när det kommer till själva motorn och dreven har jag verkligen ingen koll! Vet inte hur dessa ska eller ska inte låta, tycker ibland att det låter väldigt mycket och känner mig därför orolig ibland, och med ett motorbyte så skulle jag åtminstone veta att det är ok. /Kjell

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

låter som att du har en bra grund att stå på i och med att de är sötvattenkylda att de också är röda är ju bara ett ett plus! Du verkar ju också göra bra förebyggande åtgärder för att minska risken för stopp. Dreven kan ju vara bra att lämna in för att byta packboxar på axlar om det inte redan är gjort.

Har du ingen bekant som kan motorer och drev eller anlita ngn verkstad som servar VP och låt dem titta och lyssna på motorer och drev, kanske kan stilla din oro?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur ofta ska man lämna in dreven för kontrollerad räknar man i antal timmar eller ? Hur är det med limpor och knän? Kan man se om dom börjar ta slut? Hur ofta ska dom bytas? /Kjell

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Koll är ju något man måste skaffa sig.

Det känns dock som att du redan har besvarat din egen fråga, för att du ska känna dig trygg måste du skaffa nya motorer. Då är det väl inte så mycket att snacka om eller hur?

Mvh
Fred

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Innan man byter packboxar så kan man ju låta provtrycka drevet, säger en del om dess kondition, annars är ju grå strimmor i oljan när den tappas ur för byte en signal om att det är dags.

Fick en helt annan tanke i med att du säger att diesel inte är ngt att tänka på; Nya bensinare med drev lär väl gå på runt 300':- ungefär vad en ny diesel kan kosta och jag undrar om det inte skulle räcka med just bara en diesel!? Plasta igen de gamla hålen, ta upp ett nytt hål i mitten, några nya balkar att hänga upp motorn på och i med dieselmotorn! Bogpropp lär också behövas för att få någorlunda vettiga manövreringsegenskaper. Andrahandsvärdet mår rimligen betydligt bättre av en ny diesel jmf med 2 bensinare. Bränsleförbrukningen borde sjunka med 30-40%.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Var inne på att sätta in en motor men en D6 370 tror jag det var, kostade ca 525' oc 2 motorer komplett med drev kostar som du säger ca 300'. Sen kommer plastarbeten och lite annat fix, så en diesel blir iaf för dyrt. Tyvärr. Bogproppen finns redan så jag slipper åtminstone den kostnaden. Men det lutar åt att jag gör som du säger provtrycker dreven och sen lära mig mera och som du sa i ett tidigare inlägg, lurar ut nån som kan lyssna på motorer m.m och ta det därifrån. /Kjell

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är då dina drev ok så kan det vara värt att kolla upp vad kostnaden skulle bli för att konvertera dem till Duopropp, är nog inte så himla blodigt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...