Gå till innehåll
torsdag 12 december 2024
swebichon

Sprickor i Cresent 465. Allvarligt eller kosmetiskt?

Rekommendera Poster

Jag just ärvt en cresent 465 med en Yamaha 20hk (båt och motor från början av 90-talet, typ 92 eller 93). Båten funkar finfint men det är finns 2 sprickor nere i sittbrunnen. Eftersom jag är en riktig landkrabba har jag svårt att värdera ifall sprickorna endast är kosmetiskt eller om det är något mer allvarligt. Hoppas någon här på forumet kan hjälpa mig baserat på bilderna.

PS: Har sökt på forumet efter tidigare inlägg men inte hittat något liknande. DS

post-10012083-1394237188,9099_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst sdk780

Inte speciellt allvarligt, säkert resultat efter några rejäla smällar i samband med hög sjö. Det som kan vara lite viktigt är om båten är tänkt att vara självlänsande!? Nu riskerar ju vatten att rinna in mellan innerliner och ytterskrov. Är den självlänsande? Hur om helst inte svårt att reparera.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej

Inget allvarligt utan väldigt vanligt på lite äldre Crescentbåtar. Beror troligen på att det är för stumt i hörnen när båten slår lite i sjön. Det som kan hända är väl om det står mycket vatten i båten och det kanske suger in en del i flyttankarna, men dessa är fyllda med skum så det är ingen större fara. Försök fixa det till våren när området är torrt. Slipa rent, låt det torka och spackla med glasfiberspackel eller epoxispackel.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för snabba och bra svar! Skönt att det inte var något allvarligt. Båten är självlänsande, så det har nog sipprat ner lite vatten innanför skrovet. Hade ni brytt er om ifall det ligger några liter vatten där (är ju svårt att veta exakt hur mycket) ifall det varit er båt, eller hade ni bara slipat och spacklat igen?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det beror helt på. Hur används båten? Ämnar du behålla båten under många år? Hur mycket extravikt släpar du omkring på på grund av vattnet?

Att ta bort skummet är ett ganska omfattande jobb så det gäller att det är motiverat arbetsinsatsen. Sen kan det vara så att vatten i skummet ökar risken för böldpest men detta är min helt egna teori och jag har egetligen inte läst något om detta någonstans.

Mvh
Fred

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst sdk780

Vattnet bör avlägsnas, kan bli mer skador om det får frysa i minusgrader. Finns ingen dyvika längst bak så montera en.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag hade tänkt använda båten några år, men att riva upp durken och plocka bort skummet känns inte aktuellt. Har planerat att byta båt om sisådär 3-5 år och förhoppningsvis händer inget avgörande med skrovet innan dess.

Förslaget med att montera en dyvika långt ner i aktern tycker jag verkar vara en bra kompromiss, sen när båten är upptagen får den stå ett par veckor med kraftig lutning så rinnner förhoppningsvis en del av vattnet ut.

Senast ändrad av swebichon | 30 juli 2012 | 21:15

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...