Gå till innehåll
tisdag 28 januari 2025
-PC-

Plasta fast trä

Rekommendera Poster

Jag ska plasta fast lite träbitar på botten på min Selco, som jag sedan ska skruva fast stolarna i.
Så jag slipper göra hål i innerbotten, tidigare var det popnitade vinklar mot träet.

Hade tänkt att ta PL400 eller dylikt och fästa träet med mot botten, och sedan plasta fast rubbet.
Men har läst att man inte ska ha skarpa hörn, utv är ju inga problem, bara att köra av med en radiefräs, men hur stor radie bör man ha?
Men hur gör man med de invändiga hörnen? Spacklar man upp med något, isåfall vad?

Hade tänkt epoxilimma fast dem först, men det skulle bli så dyrt. Det räcker nog med det jag tänkt tror jag :)

Lite synpunkter på detta vore bra :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hade själv  format till bitar av divinycell  och fäst det mot skrovet med ett spackel som jag blandar av polyesterplast och talk. Förr hade man nåt som hette stypol. Två komponenter som man blandade till ett spackel och som härdade på några minuter. Perfekt när man gjorde såna montage. Man kunde fortsätta plasta direkt. 

Trä går väl. och har du lim så är det väl ok. Rundningen behöver inte va så stor en radie på 5-7 mm kanske. Det beror ju på lite hur tjock matta du plastar med. Använder du 600 gramsmatta behöver du lite större radie än med 450 grams matta.

Jag hade nog inte orkat ta fram fräsen, utan tagit raspen ur verktygslådan och dragit några drag. wink

Träbiten är ju - enligt mitt tänk - inte det man skruvar fast i, utan är bara en form för att bygga upp en laminatbalk. Träbiten ruttna nog bort så småningom .- om 20-30 år.indecision

Vill du göra ett hålkärl så kan du använda spacklet av plast och talk, (eller plastic padding - du kan ju sätta fast täbiten med plastic padding också - det gäller ju bara att få träbiten att sitta tills laminatet toerkat) annars fylls nog det lilla håltummet som blir med polyester plast. Det viktigaste är ju att rulla gott med aluminiumrullen.

Att du slipar ordentligt och en tillräckligt stor yta är ju nästan det viktigaste. 20-25 cm brett

Senast ändrad av toaen | 27 juli 2012 | 23:16

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...