Gå till innehåll
onsdag 20 november 2024
Pontus_pf

Problem med Power trim på drev, kan bara höja några cm

Rekommendera Poster

Jag har en Mercruiser-motor med drev från -06 där power trim inte fungerar som det ska.

När jag ska höja upp drevet så går cylindrarna ut max 10cm, sedan stannar motorn bara. Mätaren/visaren indikerar att den är i toppläget vilket ju inte stämmer. När jag kör ner drevet igen så kan jag köra hur länge som helst, men man hör ju att ljudet bli lite annorlunda när de är i botten så jag vet ju när jag är nere (likadant som andra trim jag haft, så det är väl inget fel med det kanske).

Vad kan det vara för fel? Tänkte inte på detta i våras när jag köpte båten, så det är möjligt att det varit så här ett bra tag men att jag märkte det nu när jag skulle in i lite grunda naturhamnar för första gången... Någon givare eller annat att justera/trasig?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej! Jag tror att trim limit switch och trim sender är feljusterade.. Det är ganska enkelt att fixa,hoppas att du förstår engelska!!! Sänder en länk, det som du behöver börjar på sida  4A-14 Till 4A-17.. Hoppas det funkar!!! Jörgen

http://tsgmarine.no/deler/manualer/drev/bravo/4 A Service Procedures Requiring Minor Disassembly.pdf

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej.

Powertrim är som det låter, det skall bara fungera för att trimma båten för bästa planing i fart . 10 cm verkar ganska ok. Skall du däremot vilja höja drevet ännu högre så får man köra med trailerknappen. Dock måste man tänka på att det kan skada knutkorsen att köra med motorn igång i trailerläge.

//Peter

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Halibut: Tack för länken, jag ska titta på den när jag kommer till en dator. Låter hoppfullt det du säger, att det är ganska enkelt att justera... Ser att det står bravo i länken men det kanske är samma med alpha one också? Pismo: Menar du att det är en säkerhetsgrej, att ej råka hissa mer? Vad menar du med trailerknappen? Ska man trycka någonstans för att komma förbi förreglingen och höja ännu mer? Man måste ju kunna höja drevet hela vägen från förarplats på ett enkelt sätt när man glider in i en vik/kanal/strand!? Som det är nu känner man sig nästa lika begränsad som de med segelbåtar... Edit: ursäkta avsaknaden av radbrytningar, verkar inte fungera med iphonen.

Senast ändrad av Pontus_pf | 28 juli 2012 | 12:42

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej.

Det är riktigt att det är en säkerhet att inte kunna hissa drevet för högt under gång. Jag har ett Bravo 3, och enligt instruktionsboken så skall man inte använda trailerknappen när motorn är igång pga att det det kan bli allvarliga skador på knutkorsen. Tänk dig kardanknuten på en bil, om du skulle kröka den under gång så slits korset. Jag kan inte höja mitt drev mycket med trimknappen (inte kompisen på sitt Pentadrev heller) utan när jag kör in på grunt vatten, så höjer jag så mycket det går med trimknappen, för att sedan stänga av motorn och höja det sista med trailerknappen och glida in. Jag vet ju inte om du trailerknapp på ditt reglage, men dom flesta har det för att kunna, som det låter kunna hissa upp drevet när man trailar båten på kärra så att drevet inte tar i marken.

//Peter

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Då låter det ju som att allt är som det ska alltså! Sökte på trailer button/switch och det jag hittade bekräftade precis det du skrev. Då ska jag bara hitta knappen nästa gång jag är vid båten, borde gå bättre nu när man vet att den finns... Synd bara att man inte får köra med den i trailerhöjd som man kunde med utombordaren (till en viss gräns).

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...