Gå till innehåll
onsdag 05 februari 2025
Frippe13

YAMAHA 4HK

Rekommendera Poster

Är ganska novis på båtmotorer, har en YAMAHA 4 hk som jag snott av svärfar. Den vägrar starta!

Jag har gjort rent förgasaren och kollat att det kommer bränsle från tanken och fram. Men sedan är det stopp! Stiften verkar torra så det verkar inte komma fram soppa? Den startar om man snapsar den, både i cylindern och om man ger han startgas till förgasaren? Vad gör jag nu? Ni verkar ju grymma här!

Hjälp!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

kollat att det kommer bränsle från tanken och fram

Har den separat eller inbyggd tank? Vad innebär fram? Till flottörhuset?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Halloj!

Den har inbyggd tank och jag tog isär mer nu och det verkar som det inte kommer till flottörhuset, tog bort den och gjorde rent och då låg gammal soppa kvar där(såg det ut som ivf). Men har tvättat och blåst rent allt?

Fredrik

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Du skriver inte om det är en Yamaha fyrtaket eller tvåtakt, men antar att det är en 4F, dvs fyrtaktare.

Jaghar en likadan motor, och har haft en del omotiverat strul genom att en del riktigt små kanaler i förgasaren har tätat sig med nåt. Antagligen skit från bensinen.  Har haft isär förgasaren ett otal gången och stakat upp diverse underliga ingjutna kanaler i den. Och vips, 5e gången man har isär den så funker den perfekt igen.

Detta trots att det sitter ett filter på bensinledningen för den inbyggda tanken.

Så mitt råd blir, gå på förgararen igen med tryckluft och en tunn ståltråd och rengör samtliga kanaler och munstycken i den.

Senast ändrad av Tirill | 29 juli 2012 | 16:32

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...