angantyr 0 Postad 27 Juli , 2012 Tänkte höra om det är någon där ute som har en maxi 77:a med rullgenua/fock som kan berätta hur båtens kryssegenskaper blir med ett sådant segel. Jag har själv ingen rulle utan kan byta mellan fock och genua beroende på vindstyrka. Så länge det blåser lite mer använder jag ofta focken eftersom den skotas uppe på däck (innanför vanten). Detta gör att jag kan gå mycket högre mot vinden. Jag tycker inte fartskillnaden är så stor jämfört med genuan så länge det blåser mer än kanske 6m/s. Tyvärr så är focken slut och till nästa säsong skulle jag behöva en ny. Därför funderar jag på att byta till rullgenua (som ju är väldigt vanligt på Maxi 77). Jag är dock lite orolig att en sådan inte ger så bra seglingsegenskaper på kryss i lite mer vind. Eftersom jag gärna kryssar så är detta ganska viktigt. Alternativet är att ha två segel, precis som jag har nu, men det hade varit smidigt med rulle istället! Maxi 77 ska ju kunna seglas med genua 1 upp till iaf 10m/s men jag tycker det känns lite mycket. Kanske är min genua lite bukig och det ökar krängningen?... Vad säger experterna där ute? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 208 Postad 27 Juli , 2012 Först ska jag vara helt ärlig. Jag har aldrig seglat en Maxi 77, och heller inte båtar med rulle. Men, jag vet såpass mycket att om man intresserar sig för höjdtagningsförmåga osv så är det inte en bra idé att satsa på att segla med delvis inrullad genua på kryss, även om man har bukkompensator. Att ha rulle och sedan en genua och en kryssfock som man kan växla mellan tror jag inte på då det är rätt meckigt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
pseudonym 1 167 Postad 27 Juli , 2012 Då Maxin har ett litet storsegel på endast 10m2 behöver du mera power i lättvind. Jag har en båt med ungefär samma längd, en Dominant 78, dock med ett storsegel på 18 m2. Jag har då en fock på rulle och istället för genua har jag en rullgennaker (code one) på 33 m2 som halsas på ett utskjutbart peke en meter framför stäven.. I lätta vindar på upp till 6 m/sek pinnar det på med 2-3 knop högre fart än vad min gamla genua klarade av. Nu går det i 7,5 knop i 6 m/sek. Rullgennakern kostade komplett med Seldens nya CX-rulle 18000:- vilket jag anser vara väl investerade slantar för något så kul! Om du tittar på konfigurationen för den pimpade Maxi 77 stämmer det bra med fock och rullgennaker istället för en stor och bänglig genua som fastnar på mantåget i lättvind. Senast ändrad av pseudonym | 27 juli 2012 | 18:36 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
fenixen 1 Postad 28 Juli , 2012 Jag har seglat Maxi 77 ganska mycket ca 14000 nm blev det innan hon såldes. 77:an är ju underriggad, så att endast segla Genua 2 blir lite trist. 1:an går som du skrev till ca 10 m/s. Har man en modern 2:à med lattor och akterrunda så går den med fördel från ca 7 m/s. Jag köpte en rullgenua och sedan tycker jag du skall skaffa en furulex, som gör ett frivarv som planar ut seglet lite extra. Jag bytte aldrig segel efter detta. Seglar man i trafikerade farleder rullar man med fördel in en 3-4 varv så stiger seglet så man ser mötande bra. Denna båt tål tål otrolig mycket väder för sin storlek. Jag seglade även sm med henne, men då hade jag andra segel. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 28 Juli , 2012 Jo, tycker också att furlexens utplanande frivarv borde ge bästa form vid revning. Kanske bör du också överväga en triradialsydd genua, dess sömriktningar följer kraftpåkänningarna så töjningen minimeras långsiktigt och segelmakarn kan väl även optimera formen friare? Har f.ö. själv en av havets grundgående veka stoppklossar, alltså en Amigo 23 utrustat precis så. Märker tydligt skillnaden på höjdtagning på respektive bog revat/ inrullat, en tjock rullbunt stör vindflödet klart mer om den ligger på seglets läsida. Hellre utplaning än rullbunts-skapande inrullning kan jag därför tycka. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
stickanh 0 Postad 28 Juli , 2012 Hej Har en Maxi 77, Köpte nya segel till förra säsongen i Cruisnglaminat Triradialskärning både i Stor och Genua 1. Inga problemmed att ge övriga Mastheadriggade en match. Skotar alltid utanför har gjort lite modifiering för att det ska funka bra. Skönt att slippa bråka med kjolen. Se under länken www.stickanh.se/Mantag.htm Storsegelbeskrivning har du här www.stickanh.se/nyasegel.htm Behöver jag minska segelytan kör jag bara med Genuan den funkar seglingsmässigt Kanonbra i sitt nya utförande utan Storsegel Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
angantyr 0 Postad 28 Juli , 2012 Det jag egentligen är mest orolig för är nog att kryssvinklarna blir betydligt sämre då genuan skotas utanför vanten. I lättvind behövs ytan för att ge fart men i kraftigare vind ger focken lagom med yta och bra höjd då den skotas innanför. Är det någon som skotar sin genua innanför vanten vid hård vind? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
zewe 0 Postad 28 Juli , 2012 Varför inte köpa rulle och 2 segel? en stor och fin genua 1a som förmodligen kommer ha sämre vinkel jag har dålig koll på sådant och sedan ha en fock också som du skutar som idag och så bara byta när det faller på? nog för det blir en slant till men du kommer undan alla problem. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 208 Postad 29 Juli , 2012 Ursäkta, kanske en puckad fråga, men vad är fördelen med en rulle om man ska hålla på och byta segel? Som jag ser det är fördelen då att man kan rulla ut/in seglet när man vill segla, men det är mycket krångligare att byta segel om vinden ökar/minskar pga förstagsprofilen. Rätt? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
angantyr 0 Postad 30 Juli , 2012 Poängen med att ha rullen är ju just att jag skulle slippa byta segel. Frågan är bara om seglingsegenskaperna är tillräckligt bra för att det ska fungera. Dessutom blir det ju betydligt dyrare om jag ska ha två segel rullsystem jämfört med bara två segel. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 30 Juli , 2012 Om du tror att skillnade blir så stor så att den stör dig. Kan du inte låna en Maxi 77 med rulle och testa. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
zewe 0 Postad 30 Juli , 2012 Jo sant att 2 segel motverkar efekten av rulle. Själv har jag rulle och 2 segel en genua1 och en genua2 om jag ska ut och segle en hel dag så använder jag det segel som passar för vinden den dagen. sätter upp det segel jag vill ha och om dagen efter om det behövs bytas så gör jag det, jag tycket inte det är så mycket jobb att ta ned och sätta upp. När jag kommer fram dit jag är på väg eller till en bro som måste öppnas eller så så rullar jag in mitt segel och allt är klart. Min helt okunniga åtiskt/känsla är att jag kommer förlora för mycket fart om jag bara använder genua1 och rullar in den när det blåser för mycket jämfört med 5min för att byta segel innan jag åker. Men som sagt tidigare jag har bara haft båt i 2 år så det är mycket möjligt att jag är helt ute och cycklar men det känns bra för mig Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 30 Juli , 2012 Har du provat eller är det bara en åsikt/känsla. Kan du inte göra ett prov att tex segla med den stora genuan inrullad och försöka uppskatta hur mycket du förlorar. Stöd för en medbroders beslut. Själv har jag haft två rullar, en med maxgenua och en med kryssfock på tre av de fyra sista båtana jag haft och det har hänt att jag seglat med focken revad en aning när det blåst skapligt. Nu är väl inte båtfart och höjd prioritet ett för mig, utan snarare behaglig segling. Har för tillfället också en väldigt udda båt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser