fridensro 0 Postad 26 Juli , 2012 Hej! Har en Yamaha 70hk från -89, när jag var ute körde med den igår så tvärstannade den, och var helt låst. Rev ner motorn idag och konstaterade att vevstakslagret hade kärvat och vevstaken brustit på 1 cylinder, motorblocket har klarat sig. Nu undrar jag om det kan vara någon som har en sådan motor liggande där det finns en komplett vevaxel? det passar även från 60hk. (det finns nya, men de är fruktansvärt dyra) MVH Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
fridensro 0 Postad 5 Augusti , 2012 Verkar vara väldigt svårt att få tag i en begagnad, har givit upp. Har nu beställt en ny vevstake,kolv och topp packning. Har pressat isär vevaxlen, nu gäller det bara att pressa ihop den rakt igen, det ska bli intressant om det lyckas. Är det någon som gjort detta? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Zer0 3 Postad 5 Augusti , 2012 va kostar det nytt? inte sönder på min, men skulle köpa en ny tändspole o dom sa att den skulle kosta nära 2000kr så då kostar väll kolv o hela köret som en ny motor? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
fridensro 0 Postad 6 Augusti , 2012 Kolven kostar 829kr och vevstaken 929kr, inte så farligt som man kunde tro. Tänkte att det kunde vara värt att testa om det går att få ihop den. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Zer0 3 Postad 6 Augusti , 2012 kan du det där är det nog ur enkelt, annars låter det svårt, det lät väldigt billigt, svårt o tro att nya delar är så billigt o till yamaha iaf när en impeller kostar 400kr Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sparre 5 Postad 6 Augusti , 2012 Man kan ju också fundera lite på varför vevstakslagret skar. Strejkande autolube? Kanske läge att kolla upp innan du startar motorn igen? Frågan är då hur resten av lagren i motorn mår. Är kompet fortfarande okej på alla cylindrar? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
fridensro 0 Postad 21 Augusti , 2012 Har nu fått ihop motorn, och provkört den några timmar. Den verkar faktiskt funka som den ska. Fattar inte varför lagret skar, auto loben verka funka som den ska. Håller nu tummarna att den inte ska bråka mer. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser