Gå till innehåll
lördag 02 november 2024
saltvik

Åsikter och köpråd, Granada 24 (Bråttom !)

Rekommendera Poster

Skall ikväll kika på en Granada 24. Modellen och storleken tilltalar mig, men det finns inte så mycket skrivet om den på nätet. Är det en båt som fungerar på lite större hav eller är det en skärgårdsseglare ? Jag bryr mig inte om fart utan vill ha en sjövärdig båt som seglar hyffsat, gärna på kryss eftersom jag av någon underlig anledning alltid har motvind... Är Granadan en båt för mig ?

saltvik

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har inga svar till dig annat än ett gott råd.

Ha aldrig bråttom när du köper båt!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Haha, det har du rätt i ! Blir nog inte att jag slår till idag, men vill gärna veta hur jag skall bedöma båten i fråga om lämplighet för mig.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nu har jag sett den. Blev sjukt sugen måste jag säga, hehe.

Mycket rymlig, fin finish, solcell, badstege, uppdaterat elsystem ,nytt mantåg, ankarolina , priset, vagn för vinterförvaring, toalett och handfat i separat utrymme midskepps (mkt uppskattat av frun, haha hon gillar inte att sitta på hink.)

- Gammal Evinrude från sjuttiotalet som visserligen såg oanvänd ut, gamla segel, ingen sprayhood, inplastade kölbultar.

Har blivit lovad att få provsegla, det blir spännande.smiley

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kul att det såg bra ut. Men inplastade kölbultar? Är det vanligt och varför då isf? Finns det någon här som kan bringa litet ljus i mitt mörker?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vet inte vad båten är ute för och vad du får betala, men om det skulle skita sig kan du också kolla efter en Misil 2 som jag också tror motvarar dina och frugans krav. Den har t ex sjukt bra kojer för sin storlek.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vissa fenkölade båtar har bultarna stickandes upp under durken. Då är de lätta att dra åt och man ser om de är rostiga. På andra tex Albin Viggen och Granada 24 är bultarna inplastade och omöjliga att bestämma konditionen på.

Misil ll är en fin båt men innerutrymmena på den är inte i närheten av Granadan känns det som. Rent kvalitetsmässigt vet jag inte vilken av båtarna som är bäst, finns inte mkt skrivet om Granada 24 och Missil ll är ju en erkänt bra konstruktion.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nu har jag bestämt mig för att köpa Granadan. Var ute på en provsegling idag och jag tyckte den var mkt trevlig. Kanske 5-6 ms i medelvind och uppåt 10 i byarna upplevdes helt odramatiskt. Inte alls som min förra fenkölade, en Stortriss som gick upp i vind direkt när den krängdes ned.

Blir nu roligt att skriva ett nytt kapitel i båtägarhistorien.Granadan är ju så stor att man utan problem bor någon vecka ombord, så det kommer att bli mer sjöliv i framtiden helt klart.

saltvik

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag tyckte som du om inplastade kölbultar och ringde Hugo Samuelsson som byggde vår Forgus 31.

Anledningen var att göra det enklare att hålla rent i kölsvinet. Att efterdra kölbultarna ansågs inte som nån prioritet och det var nog rätt.

Efter 30 år och ett antal smällar mot graniten går det fortfarande inte att se var kölen börjar och kölplattan tar vid. Har alltså inte rört sig det minsta på dessa år, ens så mycket att man kan se färglagret har spruckit på nåt enda ställe.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Låter fint. Min båt är från 1976 och det syns inte ett spår  av grundstötning i den heller. Håller den i 36 år borde den klara sig i några tillwink! Imorgon skall jag sitta och mysa i den hela dagen, läsa böcker och svinga en bägare med rött.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Sovit första natten i båten nu. Vilken lyx med toalett och ett fungerande elsystemsmiley!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...