Gå till innehåll
tisdag 28 januari 2025
Elisa_A_R

HJÄLP!!!! Körde nyss på grund i fem knop för motor?

Rekommendera Poster

Sitter här helt förtvivlad och fattar inte hur jag kunde missbedöma avståndet så pass. Vi vände direkt tillbaka och i hamn kunde jag konstatera att det inte syntes några utvändiga skador på skrovet. Däremot ser jag sprickbildningar kring de två främsta kölbultarna som jag inte känner igen (har inte haft båten så länge men visst verkar det sannolikt att skadorna uppstod vid smällen? Det ser inte ut som om båten tar in vatten (inget vatten kring bultarna) Sprickorna är för små. Nu åker jag hem och ber en stilla bön att försäkringsbolaget tar skadan. Alla tips och råd och information mottages med största tacksamhet. Helt förtvivlad!!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Först, ta det lugnt och andas.

Vad är det för båt du har? 

En påsegling med en fenköl ger ofta (oftast?) skador i laminatet akter om kölen. Hur ser det ut där? Plast är relativt elastiskt och dessutom hjälper vattnet till att dämpa brytkrafterna.

Tar du inte in vatten är ju skrovet helt.

Jag hade kontaktat försäkringsbolaget och sedan fortsatt semestern. Gör till rutin att kontrollera slagvattnet ibland så att du har koll på om du tar in vatten mer på vissa bogar osv.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack tack tack för lugnande ord, har ringt försäkringsbolaget. Och anmält. Har en Comfort 30, lite osäker på var kölen (fenköl) slutar men tittade kring motorn och så gott jag kunde men såg inga andra synliga skador än sprickorna kring de två främre kölbultarna. Kring de övriga bultarna syntes inget. Lite orolig också för motorn. Tycker att den responderade lite dåligt när vi la till. Jag ska ringa ett varv som ligger i närheten och som försäkringsbolaget godkänt, känns lite olustigt dock att segla dit båten. Har aldrig gått på grund tidigare och har svårt att bedöma hur hård smällen egentligen var. Ingen ramlade eller så. Men det hördes en rejäl smäll och fören trycktes neråt av farten och krocken. Jag la i backen mest för att komma bort. Spontant känns det dock som att drygt fem kn är ganska hög fart för en grundstötning med undervattenssten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror inte att du behöver bekymra dig särskilt mycket men jag inser att du är skärrad av upplevelsen. Det kan nog vara bra att få lyft båten och inspektera ordentligt. Att du inte litar på motorn lägger tror jag nog beror på oron efter smällen. För vad skulle kunna hända motorn vid en grundstötning mer än om du slog i propellern? Gjorde du det borde du definitivt märka det i form av stora vibrationsporblem och förmodligen även vatteninträngning genom packboxen. Jag vet inte om du har segelbåtsdrev eller rak axel på comforten men i mina ögon borde båda alternativen reagera på ungefär samma sätt om de hade slagit i grundet med reservation för bälg istället för packbox och mycket större mängder vatten i det fallet. wink

Att fören dippar vid en grundstötning är ju fullt normalt. Comforten är ju en gammal beprövad båt, byggd på den tiden plast var billigt och man inte dumsnålade med laminatet heller.

Som sagt, segla lugnt till varvet och lyft båten. Sedan lägger du i henne igen och seglar vidare tryggt förvissad om att din båt är hel. Du fick dig en liten tankeställare och kan gå vidare med den erfarenheten. 

Det går nog bra skall du se. yes

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I nuvarande numret av Praktiskt Båtägande har de en artikel om just grundstötning med segelbåt och skadorna som kan uppstå. En sak som man kanske inte tänker på (jag hade i alla fall inte gjort det) är att motorfästena kan ha tagit stryk. Motorn har ju en väldigt stor massa och tar det stopp måste rörelseenergin ta vägen någonstans. Kan det månne vara orsaken till att du upplever att motorn beter sig annorlunda...?

I övrigt håller jag med de övriga...så länge båten inte tar in vatten är det ingen ko på isen men båten bör lyftas och besiktigas av någon kunnig på området, bäst är kanske någon utsedd av försäkringbolaget.

Mvh
Fred

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok. Tack igen för svar. Ringde varvet och de menade att det kunde vänta till hösten om jag inte tog in vatten. Inget drev. Antagligen inget fel på motorn. Nu ligger ju båten förtöjd så långsam vatteninträngning märks ju inte på en gång. Fyrtiofem min efter grundstötningen såg jag inget vatten men jag ska åka och kolla senare ikväll. Antar att det kan vänta ett par timmar. Men, som sagt, sprickorna syns kring de främre bultarna. Om det finns skador akterut så är dessa svåra att hitta utan båtlyft eller synligt vatten i kölsvinet. Andra ställen jag bör leta på efter vatten?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vatten hittar du på den lägsta punkten, det vill liksom rinna ditåt. wink

Det kan inte vara så att skrovet är målat på insidan och att det är den färgen som nu spruckit vid kölbultarna?

Kolla i omedelbar anslutning till de akrte kölbultarna och sedan området alldeles akter om dem. Mellan kölen och motorn så att säga. Där blir brytkrafterna som störst vid en påkörning.

Bra input från Flintan där med, men om du inte märker några vibrationsproblem vid maskingång är det nog inget fel på din maskin alls. Det märks ordentligt om motorn inte sitter fast.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Små små kosmetiska sprickor i topcoat under durkar är inte ovanligt på båtar. Materialet rör sig när man seglar och det kan mycket väl uppstå småsprickor med tiden - inget som måste komma från en grundstötning.. Känn efter hur salongsbordet känns. Om det glappar mer än vanligt kan er vara ett tecken på att kölen trycks upp en del och att det kan finnas nån form av delaminering.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst sdk780

Det verkar väl som att Du kommer någorlunda oskadad ut från Din första grundstötning vilket dom flesta som svarat också tror. Första gången man går på grund är ju oftast den värsta även om man senare kör på grund betydligt hårdare.

Se på motorfästena om Du kan se några tecken på skador där, kan ge en vink om hur stora krafter det var.

Gick Du på hårt? Dv s tog det tvärstopp eller bromsade färden upp över en kort sträcka typ hasade över grundet. Det har stor betydelse !

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller med om svaren du redan fått, men är du inte helt tillfreds med situationen så beställ ett lyft och ta hjälp av ett proffs att inspektera båten, bara för att inte oroa dig för resten av säsongen...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Förstår dig. 

Vi gick på insidan Tjörn och Orust en sommar. Skulle ha natthamn. Det fanns en skaplig plats i inloppet till Knarreviks kile, men om vi lagt oss där hade vi fått vinden rakt i sidan. Gick in i Knarreviks kile och höll väl ut för grundet i mynningen. Ketade av runt stränderna men det fanns inget bra ställe att ligga på.  Full maskin ut, ca 6 knop, för att gå till den alternativa förtöjningsplatsen. Grundet i mynninge hade jag helt glömt bort. Det blev också tvärstopp och en fören dök i sjön.Bpteb vägde en aning mer än dinm fast den var/är långkölad. Vad var det han sa dynamitharry - en sån dj....a smäll. Grundet tog långt ner på kölen - det syntes tydligt i framkant på plastkölen (inplastad järnköl) när vi tog upp på hösten.

Efter att jag kollar att det inte var nåt större läckagem, tror jag inte att jag tänkte mer på grundstötningen. Fast det är ju en viss skillnad med en långkölad båt och när man lärde sig segla med bohusjullar med utvändig järnköl var det ju ofta man smällde på grund. Sjökort hade man ju bara hört talas om.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Comfort 30-an är en välbyggd båt... Har haft en sådan i över 10 år. Han jag köpte av hade just gått på ( och var ärlig att tala om det! ) Tog in besiktningsman plus lyfte båten, inga skador inuti var varvets plus besiktningsmannens bedömning. Däremot så syntes en fin intryckning i kölen en bit upp... Du har blyköl vilket är bra, lite mjukare än järn och kanske tar upp krafter bättre? Spackla skadan med epoxispackel så är det fixat. Hissa motorn lite så kan du byta motorfästena... De håller ändå bara i 15-20 år, max, så det är ändå dags.... Höstprojekt! Och om inte försäkringsbolaget vill inspektera / åtgärda så kan du lugnt segla vidare ( det blir ju deras boll nu ) Och framförallt, välkommen i klubben!!! ( Vi som gått på alltså )

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tror du verkligen att du är den första som har gått på grund med den båt? De flesta gamla båtar har gått på grund nån gång, bryr dig inte om det inte kommer in vatten, inspektera när seasongen är över. Meddela försäkringsbolaget. Det är bara att blunda och köra som ingenting hade hänt. Oroad dig inte för morgondagen för att varje dag har sina egna bekymmer.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok. tack för alla svar. Båten är relativt nyköpt (men gammal båt) så jag är nytankad med skräckhistorier om skador från grundstötningar som andra varnat mig för i mitt båtletande, kan nog ha spelat in för min skräckslagna reaktion. Jag har nu tittat och tittat och inte hittat någon skada utöver sprickorna kring de två främre kölbultarna men som k a n vara vanliga färgkrackeleringar. Motorfästena ser helt ok. ut. Byter nog inte om det inte behövs eftersom nuvarande motor (och motorfästen) är från 2007. Däremot undrar man ju hur kölen ser ut... På varvet som försäkringsbolaget hänvisade till (Brohälls marin) var man helt säker på att det inte behövdes göra något förrän till hösten då båten ska lyftas - under förutsättning att jag inte tog in vatten. Och det gör jag ju inte. Så då får det väl vara bra så. Men fy så läskigt det var! Tack igen för alla svar.

 

 



Senast ändrad av Elisa_A_R | 29 juli 2012 | 19:32

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som tidigare skribent skrev. Välkommen till klubben för oss som gått på grund! Du är numera kapten på båten. Man blir inte kapten förren man gått på grund ;-) Bra att båten inte läcker!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för den informationen. Det hade jag ingen aning om. Jag har bara betraktat mig som skeppare ombord - eftersom jag har skepparexamen.

Då har kompisen som läst på sjöbefälsskolan för att bli just sjökapten läst helt förgäves. Det hade ju räckt att han gått på grund. Nu gjorde han faktiskt det för första gången  några år innan han pensionerades - som tur var med sin lilla segelbåt och inte med några av de stora båtarna han fört befälet på större delen av livet.

Själv blev jag således kapten redan första året jag seglade. Men som sagt va - det hade jag ingen aning om.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Sjökapten



Senast ändrad av toaen | 30 juli 2012 | 19:46

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det var en kapten på ett roro som upplyste mig om det... När han seglade på en grynna... ;-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...