slaffe 0 Postad 25 Juli , 2012 Hej kära båtvänner. Skriver i hopp om att någon eventuellt vet vad jag har för fel. Jag börjar.. Har en Ryds 530 DC med en 90HK VRO Johnson från 1988-89.. Sist vi var ute (någon vecka sedan) så gick den som vanligt, dock något svårstartad i början, startade och tvärdog. Höll på så ett par gånger, sen gick det bra. Idag när vi skulle ut så var det samma sak, startade, tvärdog x5 ggr. Den startade och det rent av bolmade ut avgaser (förmodligen blev den sur?) Iallafall. VI åkte iväg, låg på runt 5-6 knop tills vi kom utanför hastighetsbegränsningen, nu, det är nu det började. Så fort jag kom över 7 knop så började hela båten rista, gpsen och allting började hoppa omkring, det dunkade i golvet och ratten slog någon cm åt varje håll.. Drog ner på gasen, tiltade upp motorn, mina 4 propulse blad såg fina ut, ej gått på något trodde det var obalans först) Hur som, tiltade ner igen, drog på gasen igen, samma visa. Gav ännu mera gas och då började ristandet minska, båten gör 22 knop och går bra, inget vibrerande, men den går ej över 25, sist gjorde den 31, vad är fel? Vi ville ut så vi låg på 22-24 knop, går typ ej köra under det. Kan det vara att den inte går på alla 4 cylindrar? Kan det vara något tändstift som ej tänder? Jag kan ingenting om motorer, så snälla. Hjälp ma! Senast ändrad av slaffe | 25 juli 2012 | 18:13 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
slaffe 0 Postad 25 Juli , 2012 Var ute och bytte alla 4 tändstift och tog en åktur, men problemet kvarstår fortfarande. Kan det vara någon tändspole som har vikt in hovarna? Hur testar man dem på lättast sätt? Ta av en tändhatt i taget och lyssna på motorljudet? Vill inte köra med detta problem, med rädsla att det ska skada motorn med alla vibrationer.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Corvus_corax 2 Postad 27 Juli , 2012 Går motorn som den ska? Är tändningen rätt inställd ? Rätt bränsleblandning ? Du nämner effektminskning, det kan påverkas av bland annat tändinställningen. Om motorn misständer och bråkar kan det ju bli vibrationer. Du får felsöka motorn först och se om den verkar lira som den ska, om det inte hjälper så får du gå vidare med att kika på om det är något mekaniskt fel. Det viktiga är att gå systematiskt fram då det gäller att hitta fel. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
RonnieS 0 Postad 27 Juli , 2012 om du provar att choka den när du kör får du upp varven då eller går varvtalet ner ? kolla även tändkablar och tändhattar så det inte är nåt sprucket/avbrott Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Corvus_corax 2 Postad 27 Juli , 2012 Tändhatt ? Det låter farligt. Visst har man tändhattar för att spränga dynamit och liknande. Kan det var tändstiftshattar som det är fråga om ? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
guestsson 487 Postad 27 Juli , 2012 Helt OT: Tändhatt är nog en gammal beteckning som används både för ansluningsdon till tändstift och initieringsanordning för sprängladdningar och liknande. För sprängändamål är tändkapsel (blasting cap ) eller tändare (ignitor) kort och gott en mer riktig benämning. Så, tändhatt är helt OK tycker jag. /Guestsson, som tidigare jobbat i Pershyttan/Gyttorp. P.s. det är kanske inte allom bekant att det var tändkapseln och inte dynamiten som var Alfred Nobels mest betydelsefulla uppfinning. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
stenpa 0 Postad 27 Juli , 2012 Jag tycker det låter mer som att du har något tjall på propellern, har du tagit av den och kollat ordentligt? Att navet är helt och alla bladen är vinklade lika. Testa med en annan om du har tillgång till det. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Corvus_corax 2 Postad 28 Juli , 2012 Från wikipedia: En tändhatt är en liten laddning som fungerar som utlösare för sprängämnen och krut. För vissa sprängämnen räcker det med en låga eller ett slag för att starta explosionen, medan andra kräver en kraftig impuls för att aktiveras. Tändhattar innehåller en liten mängd av något lättantändligt så kallat initialsprängämne. Denna mängd kallas tändsats och den aktiverar sedan huvudladdningen. Du har säkert en omfattande kunskap om Gyttorps historia som ingen kan ifrågasätta. Det är nog vanskligt att hävda att någon upptäckt eller uppfinning har haft en större betydelse än någon annan. Men man kan kanske drista sig till att säga att Alfred Nobel var en riktig krutgubbe. Benämningen lät lite rolig i samband med båtmotor, men what the häck folk har sagt så mycket konstiga saker om verktyg och pryttlar genom åren. Är det möjligen alla bekant vad en grispick är och vad den används till ? Synnerligen användbar i meckarsammanhang. OK OK jag gled lite utanför ämnet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
iBoat 0 Postad 28 Juli , 2012 Plocka av bladen från din Propulse och kolla navet. Jag körde med en sådan propeller för en del år sedan och råkade ut för samma problem. Bladen såg fina ut men i navet var det trasigt vilket fick bladen att skaka under körning. Sedan dess är det stålpropeller som gäller för min del. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
slaffe 0 Postad 28 Juli , 2012 Har inte tittat på tråden på någon dag här. Tack alla för eran hjälp och tips! Jag inspekterade bladen på propellern mera noggrant och noterade att ett blad vridit sig några mim, plockade då bort propellern och skruvade isär hela paketet, och visst var det som någon hade skrivit, bladet som vridit sig hade ådragit sig en spricka som gjorde att detta kom ur sitt läge. Jag drog iväg ett mail till propulse ang detta och fick prata med en väldigt trevlig kille, Thomas (VD) han skickade mig ett helt nytt nav 2 nya blad för besväret (då detta täcks av deras garanti) Så nu inväntar jag delarna och hoppas på att slippa detta ristande Tack igen alla! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Corvus_corax 2 Postad 28 Juli , 2012 Jahopp då var problemet löst då. Knappast någon bra reklam för propulse. over and out Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser