1952 1 Postad 25 Juli , 2012 Hej Är det någon som har några tips. Är interserad av en Bayliner 2455 2001 Båten ser ok ut har bytt motor till 2008 pga haveri 5,7 motor, förgasare och tändning överflyttade.. Problemet är att den inte är ce-märkt. Våga man köpa den och i så fall var ligger prisbilden. Går det att CE-märka den nu ? Vore tacksam för info. Senast ändrad av 1952 | 25 juli 2012 | 16:54 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
uvek 15 Postad 26 Juli , 2012 CE märkning finns många trådar på MG. Är väl främst ett handelshinder från Europeiska båttillverkare. Faktum kvarstår båten blir inte bättre bara för att den har en CE märkning. Gillar du båten ta dit en besikningsman eller någon väldigt kunnig båtmäniska. Är inte pulpiten ombygd så att det går lätt att gå iland så pruta bort 10 000 bara för den skull. Åk och kika på flera andra likadana och jämför skick, samt provkör olika så du vet hur den bör gå. Trist om du köper och sen upptäcker att det fattas 10 knop eller 1000 varv på maskin, därför är det bra att prova flera innan. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
TobRud 0 Postad 26 Juli , 2012 Läs på om CE-märkningen och bilda dig en egen uppfattning. Det har redan nämnts, båten blir inte bättre av märkningen. Själv äger jag en 2655:a -98 utan märkning, det skulle kosta mellan 15-20.000kr att märka den av ett svenskt bolag. Det som i regel krävdes på Bayliner enligt företaget var installation av godkända brandsläckare och täckning av batteripoler och att båten hade rätt motor, fick inte vara mercrusier 5.0 förgasar motor, men det kan säkert skilja på olika modeller. Räkna på det sätt som försäkringsbolagen räknar för ersättning för icke CE märkta båtar så får du en prisbild att jämföra med begärt pris. Försäkringsbolagen jämför priset på liknande båt i USA eller det land den importerats ifrån och lägger på importkostnaderna. Senast ändrad av TobRud | 26 juli 2012 | 13:17 Senast ändrad av TobRud | 26 juli 2012 | 13:17 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
1952 1 Postad 26 Juli , 2012 Tack för tipsen jag kollar vidare Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 26 Juli , 2012 Inte blir båten bättre av CE-märkning och visst är det ett handeshinder mm. Men likväl, reglerna finns där: Kostnaden ligger på 30-60 tkr för själva kontrollen, sen tillkommer kostnader för att åtgärda ev brister. Obs att tex det är dagens miljökrav på motor mm som gäller, inte de som gällde när båten byggdes. Det har förekommit firmor som utfärdat CE-papper för en betydligt lägre kostnad men dessa är värdelös eftersom Transportstyrelsen inte godkänner dem. Ansvaret för CE-märkning ligger på importören, men går inte den att finna så blir det ägaren. Företag får enl lag inte handla med ej CE-märkta produkter därför är det i princip omöjligt att lämna en sådan båt i inbyte (kan gå med mindre seriösa handlare om man vill göra affärer med sådan). Någon kontroll av importerade båtar har egentligen inte skett. Men myndigheterna kan när som helst göra detta vilket troligen leder till minst sagt obehagliga kostnader. Har du sålt båten vidare och den ny ägaren åker på en kontroll så blir du ansvarig om den som importerat båten inte kan hittas. Nästa år har man sagt att man ska strypa importen av icke CE-märkta båtar. Vad det innebär för båtar som redan är importerade vet vi inte. Är priset rätt kanske det är värt att chansa, se bara till att du all fakta. Säljarna brukar komma med div historier om att det händer inget osv. Men det är inget de vill skriva in i kontrakten. Här finns lite att läsa: http://www.transportstyrelsen.se/sv/sjofart/fritidsbatar/CE-markning/ De brukar ge bra svar på frågor också. Kolla också vad ditt försäkringsbolag säger, jag vet en som fick svaret att då gäller inte försäkringen Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser