trader-traktorn 1 Postad 25 Juli , 2012 Tänkte höra med er för min båt e ju som sagt halvplanande och när jag kör på fullgas så kommer vatten sprutet från båten e n bit bakom mitten, är ddt vad man kan vänta sig av en båt med den skrovtypen, den ska inte plana mer? Mvh lars Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
krille_79 4 Postad 26 Juli , 2012 Hej Min båt gör likadant och jag forskar också i om det ska vara så eller om jag har för klen motor eller fel propeller. Jag har en Ryds 480 med en 30 hk 4-takt på. Vad har du för båt och motor? / Christoffer Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
trader-traktorn 1 Postad 26 Juli , 2012 Haloj! Jag har en gammal ryds utö som e 4,90 lång och har 20hk två takt.och jag sitter på mitt toften å kör så jag har tyngd fram. Mvh Lars Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst sdk780 Postad 26 Juli , 2012 Jag förstår inte riktigt hur Ni tänker? Var vattnet sprutar? Blir som när jag gick i gymnasiet och den första som fick körkort av oss 18 åringar kom in en morgon och var superglad! Han hade kört fast med sin Ford Cortina i snön och för att få bättre grepp under bakhjulen så hade han lagt golvmattorna under (vanligt sätt att hjälpa sig själv vid fastkörning på den tiden) och hans Cortina måste ha otroligt många hästkrafter eftersom golvmattorna flög så långt.............!! ;-) Ni måste ta reda på vilken hastighet Ni uppnår och med vilket varvtal, det senare kanske svårt om man inte har varvräknare men GPS finns ju i dom flesta mobiler nuförtiden. Var vattnet sprutar säger ingenting om det inte sker bakom båten för då flyger Ni....... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
trader-traktorn 1 Postad 27 Juli , 2012 Min gör 15 knop på fullgas med lite dålig propp, ska byta idag och prova imorn. och jag kan släppa av rätt mycket på gasen men hastigheten sjunker bara till 13 knop. Mvh lars Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
trader-traktorn 1 Postad 27 Juli , 2012 och vatten sprutet stannar en bit bakom mitt toften. så frågan är planar inte en halvplanande båt längre bak på skrovet? åkte med svärfars uttern och där va vatten sprutet nästan vid motorbrunnen. mvh Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
krille_79 4 Postad 27 Juli , 2012 Frågan va om en halvplanande båt inte kommer att plana helt d.v.s halva båten plogar vatten, Med följd av att vatten sprutar långt fram på sidorna. Ska halvplanande båtar vara så eller är det för klen motor eller fel propeller? Jag bytte propeller i går och båten gick mycket bättre med den nya. / Christoffer Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst sdk780 Postad 27 Juli , 2012 Varifrån kommer uppgifterna om att dessa båtar är halvplanande? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
trader-traktorn 1 Postad 29 Juli , 2012 Haloj! Det va förre ägaren som sa det. och att den skulle göra närmare 20 knop. men mellan 13-15 får jag bara den att gå i. på den blå skylten står det max 20hk och att modellen är 1127?? och kollar man på ryds hemsida om historik så finns det en modell som stämmer med mått å utseende men max hk stämmer inte. och den har inte vatt använd på ca 10 år kan det vara skummet i den som blivigt blött?? på hemsidan står det att den ska väga 180kg men i försäkrings papperna står det 250, och jag tycker att det är mycket mer planande skrov på min om man gämför. på minner om mon ryds 480 som jag hade för ett par år sen, tycker jag men jag e väldigt grön när det gäller båtar. 480:n körde jag bara 2 gånger och denna har jag väll kört 5 gånger. men kan inte låta bli att tycka att den skulle gå lite fortare för man har ju läst om andra båtar i samma storleksklass som har gått fortare. där sitter hydrofoils på eller vad det heter. kan det va dom som spökar?? hoppas på svar! Mvh lars http://arkiv.ryds.se/Historik/1973/Vastkust-abs_Uto-abs/VASTKUST-ABS_UTO-ABS.pdf Senast ändrad av trader-traktorn | 29 juli 2012 | 21:40 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Chrille_82 5 Postad 29 Juli , 2012 13-15knop är nog ganska nära sanningen för din båt, vad förra ägaren sa att båten gör är ju inte alltid sanning att gå efter, hur hade han mätt upp den, med gps? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Marrexxx 66 Postad 30 Juli , 2012 Då är det nog så att du ska köra i 13 knop som marchhastighet. För att nå 15 krävs väldigt mycket extra soppa helt i onödan. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
trader-traktorn 1 Postad 30 Juli , 2012 Ok tack för svaren -D men om skummet skulle vara blött då finns det ingen räddning för den båten? Men den känns inte tung. Mvh lars Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser