Gå till innehåll
fredag 07 februari 2025
dynaflux

Tändinställning Volvo-Penta AQ115

Rekommendera Poster

Ett av de sista momenten i min motoröversyn är att justera tändningen. Jag kopplade in stroboskopet men kunde inte hitta markeringen på svänghjulet. Insåg sedan att det är en gradering med flera streck. Dessutom verkar det som gradantal ska vara märkt mellan strecken (är osäker på detta). Har någon en bild på hur det ska se ut eller kan redogöra för hur många streck det ska vara och vad de motsvarar i grader vort jag tacksam. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser







Finns en bild och instruktion på sid 40-41, gradtalen finns i specen på sid 49.
(grundinställning 9 grFÖD, och 24-26 grFÖD vid 2000 RPM)
http://boatinfo.no/lib/volvo/manuals/aq130_170.html#/42

Tolkar bilden enligt de gröna markeringarna, alltså att just detta 25-läge skall stroboskopet visa.
Någon som tolkar annorlunda?
Sen edit: Bilden felaktig, se nedan!



Senast ändrad av Thomas-1 | 26 juli 2012 | 13:36

post-10006646-1394237180,031_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har aldrig sett dom markeringar du markerat gröna på bilden på en verklig remskiva, bilden kan också visa en AQ130 där tändningen skall stå på 27-29 grader, bilden visar också en konstig vinkel att titta i, jag har alltid tittat utefter den den upphöjda markerings ryggen på kåpan rakt ner på remskivan så att den sticker ut som en pil mot skalan, jag har alltid använt markeringarna emellan siffrorna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst sdk780

Den där bilden måste Du förklara! Dom gröna markeringarna är ju helt åt fanders. Varför rita in nya markeringarna när man ser dom riktiga och originala tydligt.

Remskivan på 115 och 130 ser helt lika ut på sjövattenkylda motorer (som ju bilden visar)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst sdk780

Hej! Du kan lugnt ställa in tändningen på 10 grader d vs mitt på märket som ser ut som talet 10 med ett strek mellan (1I0) Skall ju enligt spec vara 9 men 10 går lika bra

Kolla sen vad Du får när du har konstant varvtal på 2000 rpm, stämmer gradtalet med det som Thomas1 skrivit sån någorlunda så är det bra MEN slitage i fördelaren och fördelarens transmission kan ge felresultat.

Tips är att byta fördelaren till en elektronisk 123ignition

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 




Okej, blev visst rejält galet där! ;-)
[Feltänkte f.ö på engelskt århundradevis, typ sixteenth century = 1500-tal. Här då trettiotalet som området mellan 20 och 30 med mittmarkering 25.]

Ser ju i bilden ut som 10 grader efter dödpunkten inte alls kan passa med feltolkningen.
Fy på mig. :)



Senast ändrad av Thomas-1 | 26 juli 2012 | 13:31

post-10006646-1394237187,2776_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för engagemanget!

Instansningarna var verkligen dåliga och de försvann nästan när jag tvättade med T-röd för att kunna se dem bättre.  :-D   Det gick att skönja att det stod 20 instansat så jag fick räkna mig fram från de andra. Att kunna se markeringarna i stroboskopljuset var helt uteslutet så jag satte på en tejpbit med en markering vid 25. Det lustiga är att jag innan justerat på känn och försökt få den att gå så rent som möjligt och jag hade hamnat helt rätt; markeringen var precis på 25! 

Det märkliga är jag fått upp båten i 24-25 knop med fördelaren i andra lägen. Nu står den alltså rätt men jag kommer bara upp i 21-22 knop. Hur kan man förklara detta? Att centrifugalregulatorna inte är exakt? Att det är gammal teknik? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man brukar kunna stålborsta så markeringarna syns, sedan kan man fylla i markeringarna med en smal spritpenna så man ser dom med stroboskåpet. Kolla att tändningen ställs om som den skall av centrifugalmekanismen, då är det bra att kunna se hela skalan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...