Empirikos 0 Postad 25 Juli , 2012 Hur hanterar ni de båda navigationskällorna? Kör ni mest på GPS:en och använder papperssjökortet som översikt eller sitter ni med både och hela tiden?Hur stor felmarginal bör man räkna med om man använder Garmin Bluechart? Det kan ju bli fel även vid användandet av papperssjökort, man kan bedöma avstånd fel, läsa av kortet fel och så vidare. Hälsningar Empirikos Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Westfjord26 9 Postad 25 Juli , 2012 Jag har hela tiden papperskortet framme, men visst kör jag mer och mer med GPS:en, felmarginalen tycker jag varierar mellan 5-25 meter, kanske beroende på vilka satteliter man får in? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst sdk780 Postad 25 Juli , 2012 Jag använder bägge, kör efter GPS/Plotter men vill ha papperskorten för att överblicka min färd och vdi planering. Är det mycket öar och grund att hålla utkik på så vill man ju zooma in på plottern men då tappar man överblicken om vart man skall. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 25 Juli , 2012 Jag är en gammal stofil. Kan inte tänka mig att ge mig ut på havet utan att ha pappersjökort över seglingsområdet. Köpte min första GPS - utan karta - i början av 1990-talet. 2004 instalerade en av svärsönerna ett sjökortsprogram i min bärbara dator. Sen dess har jag bara navigerat med pappesjökort två gånger. 2005 när hårddisken på min bärbara dator rasade under segling. Fick segla Göteborg till Kungshamn efter pappersjökort. (hade inte varit nåt problem för mig att gå sträckan utan sjökort) Andra gången var för ett par år sen under en 12-timmarssegling med kompisens båt. Ungefär samma farvatten som Göteborg - Kungshamn. Då hade jag inte klarat att segla utan sjökort. Det är väldig skillnad att följa en utprickad led som man seglat en oändlig massa gånger och att snika mellan holmar och skär. Jag har alltid aktuella pappersjökort lätt tillgängliga, men seglar idag alltid efter datorn eller plottern. Noggranheten är ju betydligt mycket bättre idag sen amerikanarna tog bort störningen, men kan ju inte bara förlita sig på det digitala spåret. En skaplig marginal behöver man ha. Stor - om man inte har så stor erfarenhet. Hur tillförlitliga Garmin Bluechart är vet jag inte. Själv kan jag ibland gå med väldigt små marginaler. Vid tillfälle har de ibland varit allt för små - fast jag har en båt som tål att gå på grund med. Det gjorde jag även under den tid då det endast var pappersjökorten som gällde. Både gick med små marginaler och gick på grund vid vissa tillfällen. Man måste ju välja rätt tillfällen. Vid dåligt väder och sjögång måste man hålla stora marginaler. Men jag skulle aldrig förlita mig på att det elektriska och elektroniska fungerar hela tiden. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lintott 1 936 Postad 25 Juli , 2012 När/om du skaffar GPS-plotter så kommer du rätt snart att ha den som huvudnavigeringssystem. Det är nämligen både bekvämt och mer exakt än att uppskatta var du befinner dig på fjärden. Men du måste som tidigare inlägg skriver ha med dig papperskort om elektroniken lägger av. Om precisionen i BlueChart: Elektroniska sjökort kan aldrig bli bättre än orginalkort - men ibland sämre för det händer att positioneringen av de elektroniska korten blir fel. För några år sedan så låg t.ex. ett av Hydrographicakorten ca 50 m fel i positioneringen i Garmins BlueChart... Det blev självklart tillrättat i nästa års utgåva av BlueChart, men de som inte uppdaterat kortet har ju kvar sitt fel. Orginalkort från Sjöfartsverket har olika precision beroende på när de sjömätts. I anslutning till den tunga fartygstrafikens leder så är det mycket som är nymätt och mycket exakt positionsbestämt. I ytterskärgårdarna så har Hydrographica nymätt och det är mycket väl positionerat. Ute på fjärdarna mellan dessa båda producenters nymätningar så kan det vara lite si o så med både djupmätning, djupkurvor och positionering av kända grund. Så i anslutning till stora farleder o på Hydrographicaområden kan du ha mindre marginaler och mellan dessa områden så ska du vara försiktig och ta ut större marginaler. GPSen kan aldrig visa okända grund..... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
labbibia 3 Postad 25 Juli , 2012 Använde både GPS (laptop) och papperskort, ett måste att ha som backup ifall elektroniken lägger ner verksamheten. (Just nu har jag ingen båt, är dock på gång att köpa motorbåt igen. Kanske i höst, kanske nästa vår. Så just nu är det Eniro som gäller för navigation! :-) Annars tror jag rent generellt att GPS är mer tillförlitligt än papperskort. Den mänskliga faktorn är orsaken till det. Det är sällan fel på sjökorten, däremot händer det att man läser dem fel........ Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 25 Juli , 2012 En plotter = papperssjökort, pejlkompass, logg, bestick, navigationsbord. Papperssjökort användes på 1900-talet. Idag är det plotter någon form av backup (iPhone/iPad) som gäller. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Spancox 27 Postad 26 Juli , 2012 Papperskort är oslagbara som översiktskort vid ruttplanering. Själv kör vi med en Raymarineplotter 435i eller något liknande. Jag tycker att den är mycket bra för den taktiska navigeringen, var är vi - var är det farliga grundet osv. Däremot är den rätt dålig när man vill veta om det är bäst att snika ned runt den elller den ön, vilken av farledsförgreningarna som blir bäst osv. Det är något man ser på tio sekunder på ett stort kort. Att byta ut den lilla skärmen mot en ännu mindre (smartphone) ser jag som en extrem nödlösning. Jag ser min smartphone som GPS-backup. För att få position och sedan plotta in den manuellt i kortet. Ännu har dock inte Raymarine svikit mig och jag hoppas att det håller sig så. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser