slatbaken 0 Postad 25 Juli , 2012 Hej Jag köpte förra sommaren en båt med en äldre 50HK Evinrudesnurra. Motorn gick bra om om lite trögstartad. När jag nu ,efter 3 veckors semesterregn, försökte starta den så visade det sig att växeln hade fastnat i backläget. Det går att röra reglaget lite grann men inte så mycket att neutralläget går i och därmed går det inte heller att få startmotorn att dra. Jag lossade vajrarna till motorn så att reglaget kunde röra sig och då gick det ju att koppla in startmotorn. Jag har försökt att knacka försiktigt på armen men den rör sig inte. Vad kan ha hänt? Har den rostat fast eller finns den någom hemlig spärr jag inte känner till? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
slatbaken 0 Postad 5 Augusti , 2012 Märkligt nog inga ideer om vad felet kan bero på. Blir väl tvungen att lossa växelkhuset från motorn och se om det går att hitta någon orsak I samband med detta vill jag fråga om det finns några särskilda svårigheter, problem eller risker med en sådan årgärd. Något man skall se upp speciellt med? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
slatbaken 0 Postad 20 Augusti , 2012 Nu har jag lossat växelhuset från motorn. Växelarmen sitter kvar i motorn. Är det bra eller dålig? Hur går man vidare? För att få ut växlingmekanismen måste väl drivaxeln tas bort, Hur? Den sitter ju fast i lagret. Finns det skruvar bakom propellern som måste bort? Hoppas någon vet något om detta. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
cinc 6 Postad 21 Augusti , 2012 Du kan gå in på: http://www.ishopmarine.com/ishop/store/ej/ En bit upp på sidan finns det olika Parts Lists Leta efter din motor där så finner du ganska bra sprängskisser på växelhuset. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser