Vilse 12 Postad 25 Juli , 2012 Fint väder några dagar och vi tog oss över till Nassa. Antog att den sydvästliga vinden skulle mojna men icke, där vi brukade ligga vid Gubben var det fullt och vi snurrade runt nån timme. Vid 15-tiden kom fler och fler båtar kom in. Kändes lite osäkert på okända platser, ankartampar, trångt och så vinden son krusar ytan effektivt så det är svårt att bottennavigera. Har GPS och Hydrographicas specialare samt tre naturhamsböcker. Svårt att slå i dessa och hålla koll på allt så vi seglade till Löka och la oss i Österviken denna gång. Nu har jag ritat in de alternativa platserna på specialen och ser tydligare helheten, nästa gång tar oss över före lunch. Ni som varit med länge vad har ni för goda råd? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Empirikos 0 Postad 25 Juli , 2012 Intressant frågeställning och högst aktuell i dessa dagar. Tja, vad gör man? Förmodligen skulle jag ha resonerat likadant. Personligen så prioriterar jag att ligga lugnt under natten, det vill säga jag/ vi lägger oss hellre på svaj om vi inte kan hitta en trygg plats i förhållande till vindarna. Att ligga på svaj i stora Nassa är väl inte så enkelt, men med tanke på hur det ser ut i de populära naturhamnarna så kan det löna sig att vänta på Lökaö och sen gå ut tidigt till Stora Nassa dagen efter. Ett bra sätt att hitta nya platser är att gå på upptäcksfär på öarna antingen till fots eller med jolle. Man kan också tänka sig att många följer boken Från Arholma till Landsort slaviskt och missar därför lämpliga tilläggsplatser. Notera att denna bok kommer ut med jämna mellanrum och varje gång uppdaterad med nya naturhamnar, så visst finns det andra ställen än de som anges i böckerna. Hälsningar Empirikos Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 25 Juli , 2012 Tyvärr vet jag inget om Stora Nasa. Däremot är rubriksättningen bland det bästa jag sett på MG. Underfundig och mycket snitsig. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Vilse 12 Postad 25 Juli , 2012 Tack! Kul att du la märke till rubriken. Nu ligger Vilse tryggt vid Fjärdlång på väg söderut mot Fifång och vår årliga sammankomst för Shipman 28. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ciaraud 31 Postad 26 Juli , 2012 Om bara två veckor kommer skärgården att börja tömmas och vikarna blir härligt tillgängliga igen. I början av sommaren fram till midsommar är det lika fint. Kan man ta sin semester när iante alla andra är ute får man det alltså mycket lättare att hitta fina platser att lägga till vid. Det som är negativt med denna strategi är att det på försommaren är kallare i vattnet och att efter mitten av augusti så stängs en del av aktiviteterna i skärgården ner (krog, utställningar, musikevenemang mm). Men Stora Nassa ligger där exakt likadan som i slutet av juli - bara härligt tom och tillgänglig Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Spancox 27 Postad 26 Juli , 2012 Du har helt rätt Cia och på måndag om en vecka börjar vi vår semester. Första två veckona i Augusti är bäst, allt är fortfarande öppet, gott om plats, varmare i vattnet osv. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Vilse 12 Postad 26 Juli , 2012 Tack för svaren, nästa år skall vi dit efter midsommar, ta med jollen och kolla runt mer och titta på de olika alternativen. Skepparn på Vilse Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser