Gå till innehåll
måndag 13 januari 2025
LightHead

Trim sender, hur funkar den?

Rekommendera Poster

Jag har lite problem med power tilt på min Suzuki DT85'a och felsöker lite, men kan väldigt lite om båtmotorer. Vad gör en tilt sensor och hur funkar den? Är det enbart en givare för att kunna visa aktuell tilt på en mätare?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja det är en sensor till trimmätaren, du skriver att du har problem med trim/tilt men inte vad för problem, beskriv så gott det går iaf så kanske det går att hjälpa,

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Eftersom jag har en tråd igång med trim/tilt så försökte jag utelämna så mycket som möjligt här.. Rubriken på den tråden är Går inte att trimma längre Men i stort, det går inte att varken trimma eller höja/sänka motorn. Jag har kollat säkringar och försökt höra om reläna slår till, vilket jag tror att de gör men är inte helt säker. När jag felsöker har jag på sprängskisser sett just trim sender och undrar därför om den gör något mer än bara skickar motorns lutning till en klocka?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Du måste ta hjälp av en multimeter. Mäta så du får spänning fram till relä när du trycker in knappen. Får du det så måste du se att relä slår attspänning går från relä. Då är det bara att mäta vid trim motorn går det spänning dit och jorden är bra byt motor. Att tro att relä slår hjälper inte man behöver va säker på att även om relä slår att spänningen går igenom och då är billigast att börja mäta med en multimeter och utesluta det enklaste innan man byter något dyrt.

Senast ändrad av Hammarobo | 25 juli 2012 | 11:13

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hehe.. Ja det såg jag nu, har ju till och med svarat i det inlägget förut ;0) men som föregående skrev, mät upp reläna och kablarna. Annars får du väl ragga rätt på nån båtkompis med liknande motor och prova dennes relän.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Precis, men sorgligt nog har jag inga båtkompisar, förutom Er här på forat...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...