Gå till innehåll
fredag 15 november 2024
Waloonga

Köp av båt - motorfrågor?

Rekommendera Poster

Hej, Precis fått båtplats, tittar på att köpa min första båt och har kikat på några styrpulpetare med motorer i 50-75 HK-klassen. Något man bör tänka på? Jag har hört att motorer äldre än 87 drar mer bränsle samt att Evinrude bör man undvika pga de problem man får med dem. Några tankar? Tar vänligen emot tankar och tips.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Denna diskussionen är uppe på tapeten ofta. Beroende på vem du frågar får du olika svar. Det finns givetvis dom som har goda erfarenheter av, låt säga en Evinrude äldre än 87... lika väl som att en del har dåliga erfarenheter än en nyare modell. Det gäller att vara lite kunnig, kunna testa, känna, dra och slita pch prova sakerna innan köp! Jag själv har letat en längre tid efter en utombordare i storleksordningen 40-60 hästar, varit och tittat på några begagnade privat, men oftast blivit besviken för antingen har det varit skräp eller så har säljaren försökt tjäna storkovan. Blev en motor på en båtfirma istället. Testade inte den ens, fanns ingen anledning och priset var marginellt högre än privat. (den är testad efter köpet och fungerar alldeles så bra som man vill att en motor ska göra) Det är bara att lyssna vad folk har att säga, bra som dåligt och sen ge sig ut och leta!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Bo

OK, styrpulpet runt 5 meter (plus minus en 1/2 meter då kanske). Motor: om du tänker dig 2-takt så drar de med föregasare ungefär lika mycket bränsle oavsett fabrikat om samma hk jämförs. Det är ju först idag när det kommit Direktinsprutning även på 2-takt som bränsleförbrukningen gått ner till en nivå som 4-taktare har. Då är nog skicket på motorn viktigare än fabrikat och årgång. Om du skall köpa nytt så är det ju bäst att köpa 4-takt eller 2-takt direktinsprutning, då får du låg bränsleförbrukning, skall du köpa nytt elller beg 2-takt så drar de ca 30 % mer bränsle men är förstås billigare i inköp. Beg 2-takt: skulle välja en med CDI box så du slipper hålla på med tändinställning och Oil injection så slipper du blanda i olja i bensinen själv i tanken. Visst, oljepumpen kan gå sönder och då kan motorn skära i brist på smörjning. Men risken är liten. 3 cyl skulle jag nog satsa på också (2 cyl blir inte så jämn gång speciellt på lägre varv). Att motorn är servad samt impeller bytt nyss är också bra. När det gäller begagnat skulle personligen satsa på en utombordare från 1990-talet om ekonomin tillåter, som är dokumenterat servad regelbundet, helst hos verkstad. Då är det större chans att motorn funkar för dig i framtiden. När det gäller val av båt så är mitt råd kanske att hålla sig till kända fabrikat som har bra sjöegenskaper (svensk båtpress har testat de flesta och de testerna går att köpa, t ex på Marinan.com).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Bo

Förtydligande: -------- nytt elller beg 2-takt så drar de ca 30 % mer bränsle men är förstås billigare i inköp. -------- 2-takt med förgasare alltså menar jag då.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Du ska undvika Evinrude Ficht av dom första årsmodellerna 97-99,förövrigt är Evinrude/Johnson konvektionella 2-takt en mycket bra motor framförallt deras 90hk. Har själv kört 14 år med en Johnson 40hk utan några som helst fel. Nu har jag en Evinrude75hk E-Tec direktinsprutad 2-takt som går helt underbart den är snål,tyst och framför allt går den som ett skott.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om jag var du skulle jag inte bry mig så mycket om bensinförbrukningen. Du bör räkna med att den, med en båt i den här storleken, inte blir din största utgift. Satsa på ett känt märke med en verkstad i närheten som du har förtroende för. Ska du åka långt bör du nog tänka på att äldre motorer KAN vara en betydligt större risk. Nån annan får svara på vilka motorer som är bra eller dåliga.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har frågan blivit för känslig??? Jag hade en liknande tråd för någon dag sedan med liknande, undvikande svar. Eller går det inte att diskutera på en anständig nivå?? Tyvärr kan jag ej tipsa pga jag aldrig ägt en utombordare.. Just my 2 cent

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, jag säger bara en grej - Uttern. Jag är förälskad i dom, och det finns en anledning, jag har haft typ 4 och aldrig varit besviken. Om du vill ha en begagnad så finns det en som heter 5102 (1996-2000) en sådan med en 50hk eller 60hk är en perfekt familje båt, min far har en sådan, dom går extremt stabilt, perfekt bad båt etc. det finns fart resurser i skrovet med. Själv har jag just nu en Uttern 4602, den är lite mindre, men är perfekt om man bara ska vara två i båten. Den känns väldigt vuxen och säker, dock väldigt rolig att köra! Men som nån sa tidigare, det som är viktigt är att det finns en återförsäljare nära dig - om nåt gåt fel vill du inte köra 50mil för och få en ny bränslepump. 2takt eller 4takt? Jag har kört två takt hela mitt liv, men i sommras byta jag till 4takt, jag tyckte det var värt det för båten går mycket bättre, men det blir dyrare.....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...