Gå till innehåll
torsdag 06 mars 2025
sorken88

Facit efter motorbyte från MD1 till Lombardini 702

Rekommendera Poster

Nu har den första riktiga provturen tagits med den nya motorn. Efter ett antal timmar med båtfixande så blev det äntligen dags att testa den egna motorinstallationen. Kan bara konstatera att Lombardini är en väldigt bra motor och det känns himmelskt att bara vrida om nyckeln, gasa och fara i väg. Har varit väldigt orolig för vibrationer efter utförd installation, då man inte vet vad man har åstadkommit under alla timmar, trots alla mätningar och mallningar. Då det inte bara blev motorinstallation utan målningsarbete, omdragning av elsystem, gummilistbyte i fönster, utbyte av paneler och en rejäl städrunda, känns det fantastiskt att ha kommit så här långt. Det återstår fem år av mekande innan målet skall vara nått, en modern båt i ett gammalt skal. men etapp ett har jag oroat mig för, då jag är en kontorsnisse som tidigare endast meckat motorcyklar och bilar, vilka framstår som enklare då en båt skall ta sig fram på vatten, och det finns ingen parkering att ställa sig på om det inte funkar. Etapp två består av finare penseldrag än etapp ett, så då blir det inte så bökigt med verktyg och så.cool

post-10005839-1394237179,0946_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För ett par år sedan så tog jag min första tur med min nyinstallerade Lombardini som ersatte MD 21-an, en heltotrolig känsla, du kommer att få njuta många timmar med din nya tysta och vibrationsfria motor....lyckatill med resten av allt du verkar vilja göra...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Bra jobbat Pelle! Hur går det semesterplanerna då? Blir det Själland runt eller vadå?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Även jag haver bytt ut min Status Marin/MD21a till IVECO  / Lombardini 48 hkr för 10 årsedan.

Ett val jag inte ångrat.

post-571-1394237179,3145_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Planerna har vänts upp och ned, då kattrackan gått och blivit dålig, skall opereras på fredag, vilket ställer till det lite. Får bli någon slags ad hoc lösning påm hur vi skall göra. Planen var annars att kasta loss i morgon bitti och bege oss mot Öresund. Nu får vi se vad som händer efter fredag, och korrigera/lägga nya planer efter kattoperationen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är skönt att inte ha nån katt.

Hade med Murre i Biancan några år. Plus marsvin och undulater.indecision Efter att katten sprungit bort på Hejen (Strömsund) Väderöarna så fick den inte följa med nån mer gång. Sedan hade en granne vänligheten att köra över den. crying Synd  på en sån fin katt, men ganska skönt ändå.

Även för mig blev det en Lombardini. När Lasse_L frågade kunde jag nästan inte komna på vilket motornfabrikat det var och fick sanningsenligt svara att jag inte hade valt nån motor, utan jag hade valt en mekaniker. Det var egentligen renovering av min hydraldrift det var frågan om, men efter att jag berättat lite om en sak jag funderat på blev det motorbyte i stället.

Blev nästan en ny båt. Har inte varit ute så mycket, men det lilla jag provat så ångrar jag inte på att jag bytte motor. Dock genererade det en massa arbete - även för kommande vinter.yes

Lycka till med segelsemestern.

post-945-1394237179,552_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag är uppfostrad med devisen Har man skaffat sig ett husdjur har man också ansvar för det. Det innebär ibland kostnader som man inte räknat med. Findus som katten så fyndigt heterwink, har i sitt leverne kostat en massa pengar. Han var nog i sitt tidigare liv elektriker, för någon duktigare än honom på att klippa kablar har jag sällan skådat. Jag har ju förstås också dragit nytta av hans olat, då jag genom åren blivit duktig på att skarva kabel, så Findus och undertecknad är ett bra team när det gäller kabelarbeten.

Om jag skall vara ärlig så lockar det här pillandet med båten också, även om man måste gnälla litet i bland. Som fatalist, så bli hä som som hä bli, och det är bara att följa med på livets resa och göra det bästa av situationen. Stiltjen som drabbat oss här nere i söder gör att motorinkörning som pågår för fullt, blir väldigt behagligt. Jag känner mig nästan som en tysk seglarecheeky. På morgonen/förmiddagen meckar jag, och vid lunch kommer söta hustrun ned och så tar vi en tur på några timmar. Sedan är det hem och ge katten smärtstillande och i morgon opereras han samtidig avgörs hans öde beroende på hur illa det är. Han skall inte behöva lida i alla fall.

Senast ändrad av sorken88 | 26 juli 2012 | 06:38

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Härligt att läsa att det finns folk med ett så stort hjärta så att t.o.m semesterplanerna får ändras för att katten är sjuk, till skillnad från en del jäv..r som skaffar katt som dem överger när sommaren är slut, all heder sorkenheart

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Westfjord 26, vill bara informera att nu är katten opererad och kommer att bli frisk. Nu är det tur man har segelbåt, då semesterkassan blitt lite skralwink. Men vad gör det, pengar tillhör ju något som är mer förgängligt än liv, och liv skall man vara rädd om.
Lyckan är total!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vinden är fri, men seglen dyra brukar det heta.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Me statestik kan man bevisa vad som helst.

När jag köpte nytt storsegel  till min havsfidra konstarade jag att det var mycket billigare per distansminut att gå för motor än att segla. Fast jag räknade förståss inte med nåt motorbyte i den beräkningen

Det nya storseglet var bara en del av kostnaden. Jag annordnade så att jag drog ner fall, rev och trimlinor till sittbrunnen. Nya linor, block, avlastare, skotvinschar och inte minst de rostfria skruven kostade ungefär lika mycket som det nya storseglet. 

Fast som sagt - vinden är fri och det är så förbaskat skönt när man stänger av motorn.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag läser ditt inlägg och är lite på gränsen till att bli tårögd, min gamle stut...jag gläds med dig och hoppas du får en bra semester

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vi får väl träffs och ta en pilsner ihop, och gråta ut riktigt. Har semester två veckor till, så säg bara var och när.cool

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vinden är gratis men dyr att fånga.

Så säger vi i Blöteborg.  cheeky

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Här nere är det inte några problem med vind och att fånga vind, men båt ägandet är ett stort svart hål som kostar tid och pengar. Men skit samma, det viktiga är ju att trivas med tillvaron, och jag skulle för tillfället inte kunna vara utan båtlivet, oavsett vad det kostar.smiley Sen har man ju haft förmånen att träffa många underbara människor, och det är inte helt fel.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...