Gå till innehåll
torsdag 19 september 2024
regn

överhettningsskydd

Rekommendera Poster

Ofta får man oroa sej över om impellerns skick, om de e skräp i kylsystemet eller om kylningen av någon annan orsak inte fungerar. Annars blir motorn överhettad o de blir dyrt. Skulle de kanske eint vara bättre med en temp givare som ger signal o stänger av motorn om de finns risk för överhettning. Jag har aldrig hört talas om såna

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Larm om motorn är överhettad är bra. Jag har satt in en kontakt i avgasslangen, som ger larm vid ca 90 grader. Det blir varmast där före motorblockets larmgivare.

Att automatiskt stänga av motorn tycker jag inte är bra. Båten kanske inte är i läge för det. Det går att köra några minuter till, innan motorn blir överhettad, ( med mitt larm) och man kan flytta båten till lämplig ankarplats.

http://biltema.se/sv/Bil---MC/Bilreservdelar/Kylsystem--Ventilation/Termostat/TERMOSTATGIVARE-F-KYLFLAKT-92-61580/

 

post-571-1394237179,0458_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Power reduction (varvtalsbegränsning) finns på många utombordare redan från 80-talet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har skaffat två tempswitchar på Elfa för några tior styck som ska monteras på utsidan av mina avgasslangar mha slangklämmor. Dessa switchar ska sedan kopplas till en summer som tjuter om tempen når gränsvärdet. Lite samma lösning som Lasses men kanske enklare att utföra beroende på vad du har för motor. (Jag har en V6:a, därav två switchar.)

Jag ska också ordna en oljetrycksswitch som varnar med samma summer för lågt oljetryck.

Mvh
Fred

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är lite förvånad över att oljetrycket inte har summer original.

Det är standard på större motorer sen dieseln ersatte ångan.wink

post-571-1394237179,1638_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är lite förvånad över att oljetrycket inte har summer original. Det är standard på större motorer sen dieseln ersatte ångan. Det finns väl inte varning för lågt oljetryck på vissa moderna bilmotorer ens!? Skulle det finnas givare och sensorer till allt kan motorn aldrig rasa innan normal människas upptäckt och därmed inga reservdelar att kränga dyrt ;0)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror att min motor har en oljetrycksswitch men jag är lite osäker på funktionen på den, har inte hunnit kolla den ännu. Annars tror jag det är vanligare att lite äldre motorer antingen har bara oljetrycksgivare eller bara akustisk oljetrycksvarning...fast jag kan ha helt fel i det. smiley

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Haver bara erfarenhet av dieslar sedan början av 60 talet. Då fanns det aukustiskt larm på oljetrycksbortfall.

I en bil sitter man med oljetryckslampan framför sej. I båt kanske man solbadar undertiden båten är på väg till Danmark eller annat mål på håll. Jag har inga motorinstrument, förutom varvräknare, framför mej på styrplatsen, bara summer som varna om något är på tok. Även högt vatten iniombords båten är inkopplat.

post-571-1394237179,2568_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fungerar säkert utmärkt att mäta på avgas slangen men det är främst utombordare som jag tänker på. Kan vara svårare att lägga egna givare på dem.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har alltid ett vakande öga bak på skvallerstrålen, Sen får man väl lyssna efter avvikande ljud från motorn?.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Varför skulle det vara svårare? Tar man bara reda på var temperaturen går upp första vid felande kylning och var gränsvärdet ska vara så är det ju bara att sätta en passande tempswitch där.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...