Crona 4 Postad 24 Juli , 2012 Någon som vet vad som krävs att köpa båt i annat EU land? Är det bara att segla hem båten efter erlagd betalning? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ph410 0 Postad 24 Juli , 2012 Hej Jag köpte en båt nere i frankrike i våras och det var inga problem det är likvärdigt som att köpa i bil nere på kontinentet. Det du skall kolla är att båten momsad i det landet du köper den. Banken måste rapportera när man skickar pengar över 250000 tusen. och det är den ända rapportering som behövdes jag måste säga att det var enkelt. Peter Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Klubbjackan 26 Postad 24 Juli , 2012 Kanske uppenbart, men du måste se till att den försäkring du har för båten även täcker de farvatten du tänker segla hem dem över. Kolla detta med ditt försäkringsbolag. Själv hade jag en speciell importförsäkring som täckte den tiden båten låg i vattnet i november i Holland och under lastbilstransporten. Som tidigare påpekat skall du se till att få papper på att momsen är betald. Köper du båten av en seriös firma kommer de förse dig med dessa. Se dessutom till att detta står klart i köpekontraktet, dvs att momsen är betald. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
pelle75 0 Postad 25 Juli , 2012 Är den över 12x4 ska den registras i Sverige och då måste man säkerställa att man får rätt dokumentation kring köpet. Från handlare krävs underskrift av firmatecknare med vidimering, från privatperson original köpehandling från varv.. Kolladé upp det där noga i våras när vi letade båt - det är lite pappersexercis men inget direkt avancerat.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
crabfish 61 Postad 25 Juli , 2012 Att den är CE märkt. Gäller även vid köp här i Sverige. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser