Bildspel 2 Postad 24 Juli , 2012 Enligt gängse standard håller vi till höger vid diverse möten på vattnet...det finns absolut undantag när annan båtföring krävs men normalt sett är det så. Nu i sommar är det ett antal gånger då jag legat just till höger i farled...på sina ställen en trång farled med LAND till höger men ändå envisas mötande båtjävel med att hålla nästintill kollisionskurs! Jag har då hållit ännu närmare land just för nästan tvinga fram högertrafik! Rätt eller fel vet jag inte....men vill mötande båtförare att jag då ska lägga om kursen och gira i hans tänkta linje för att på så sätt mötas till vänster? Har möttbåde motorbåtar, en snipa(!) och segelbåtar för motor och jag kan väl nångonstans förstå att en segelbåt genar runt kustlinjen för att hinna till broöppningen....men vafan!? Vet inte längre om jag blivit en gnällig gubbjävel eller om jag ska ge mig på att köpa en fetare tuta till båten så jag kan bröla ordentligt nästa gång någon håller en inte helt ofarlig kurs! Ps Snipan hade kontrakurs och hur gott om plats som helst men vägrade hålla vänster och jag såg vilka färger du hade på din jävla vimpel för jag har en likadan! Ds Senast ändrad av Bildspel | 24 juli 2012 | 13:44 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
uvek 15 Postad 24 Juli , 2012 Det är för många som stirrar i sin plotter och inte vågar ändra kurs för då tror de att de går på grund. Innan plotterns tod så nog sjutton höll de flesta till höger. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bosse 300 Postad 24 Juli , 2012 Njae, plotteråkarna brukar hålla exakt mitt i farled. Precis på linjen är ett uttryck som jag hart för många ggr. när jag talat med folk. Men vi har ju den gamla och beprövade sjöregeln om att störst går först och mötande väjer, den lever nog många efter tror jag. /B Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 24 Juli , 2012 Kan va en fördel att gå där de flesta inte går. Lika vl blev vi på den segelturen nära att bli påkörda av en segelbåt som gick för motor och vars för förare inte kastade en blick fast han höll på att gå rätt in i sidan på oss. Det enda som visade att han uppmärksammat oss var att han i ett läge gav full gas på maskin för att försöka gå för om oss. Vår (till yrket) sjökapten blev till sist tvungen att slå för att den andra båten inte skulle köra rätt i sidan på oss. Inte heller efter det kastade han en enda blick på oss utan fortsatte, stirrander rakt fram. Jag hade inte väjt. Hade hållit min kurs och fart. Möjligtvis hade jag tagit det som fanns till hands - ett vinchhantag - och kastat på honom för att se om han skulle vakna. Jag hade låtit honom gå rätt i sidan på mig. Min båt är gammal och skruttig med tjockt skrov. Den andra båten var ganska ny, blank och fin. Senast ändrad av toaen | 24 juli 2012 | 17:24 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst jonten Postad 24 Juli , 2012 man kör väl vart man vill. kolliderar man, kan man ju ta upp väjningsreglerna. finns för många som vill ha sin hemfrids-zon på sjön och blänger ilsket ifall man möts med ett 20tal meter emellan.... själv ser jag det som ett utmärkt tillfälle att hälsa och kolla in den andres båt lite har själv ingen båt-tuta ,men svarar gärna med ett nödbloss peace////jonte ps toaen. kaxig rutt! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
crabfish 61 Postad 24 Juli , 2012 Finns en del idioter som inte fattat de regler som finns på sjön. Ibland funderar man på om inte förarbevis skulle vara obligatoriskt ändå. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst jonten Postad 24 Juli , 2012 hur menar du? självklart finns det regler, men gira för att ta någon på rätt sida är väl inte ett måste? peace ////jonte edit: håller verkligen med om obligatoriskt förarbevis, dock ej utan undantag. Senast ändrad av jonten | 24 juli 2012 | 18:32 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 24 Juli , 2012 Rutten var nog inte så kaxig. Det var under en sk 12-timmarssegling. Havet låg spegelblankt och vinden var minimal. Hade det varit under andra förhållande hade jag inte gått så på det sättet. Öppet hav söderut. Närmsta land Skagen ca 50 distansminuter i sydväst. Hade från början tänkt gå väster om Flatskär, men insåg att avdriften gjorde att vi hade kurs på grundet SW Flatskär. Är det lite mer sjögång bör man nog ha betydligt mer marginaler. Man måste anpassa sig efter omständigheterna. Sen är det ju inte fel att ha en båt som tål att gå på grund med. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Westfjord26 9 Postad 24 Juli , 2012 Men hallå Harry, förarbevis hjälper väl knappast...det är ju krav på körkort för att köra bil och det finns väl ändå hur många som helst som inte följer de regler som gäller, ha r förövrigt själv sällat mig till den skaran som aldrig använder blinkers vid bilkörning, det funkar inte här i Göteborg eftersom blinkar du in dig vid t.ex. filbyte så gasas det på utav bara helvete för att luckan skall täppas till.... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst jonten Postad 24 Juli , 2012 westfjord: fast har man förarbevis för lite farligare båtar ,är ju det en signal att åtminstonde grundreglerna bör ha uppfattats. som seglare och småbåtskapten undrar jag ibland vad folk tänker. att gå nära är en sak, men några gånger har jag hållt på att bli rammad akteröver. (på sjön då såklart Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Westfjord26 9 Postad 24 Juli , 2012 Jonten: om du har hängt med i tidigare debatter så är det helt klart att jag är för ett förarbevis som minsta krav....mitt svar var bara att vissa kommer ändå inte att förstå...och hoppas verkligen att det bara är på sjön du nästan har blivit rammad akteröver. :-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst jonten Postad 24 Juli , 2012 iallafall nykter :: ...är man full räknas det väl inte? och det är man ju inte på sjön.... peace///jonte edit: smiley, så ingen får spelet:) Senast ändrad av jonten | 24 juli 2012 | 19:30 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst jonten Postad 24 Juli , 2012 Nu i sommar är det ett antal gånger då jag legat just till höger i farled...på sina ställen en trång farled med LAND till höger men ändå envisas mötande båtjävel med att hålla nästintill kollisionskurs! Jag har då hållit ännu närmare land just för nästan tvinga fram högertrafik! ...skrev trådskaparen. min fråga direkt till dej - vad hade hänt om du girat lite lite babord? han kanske ville visa dej att han vill gå nära land och att du bara behöver att inte tränga ut han? låter i mina ögon som om du har uselt sjövett och massa annat elakt jag inte kommer på just nu. peace//jonte edit skön länk: http://arbetarbladet.se/nyheter/gavle/1.4913242-fick-dragkrok-i-stjarten Senast ändrad av jonten | 24 juli 2012 | 19:51 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst blondbella Postad 24 Juli , 2012 Kan nog hålla med trådskaparen. Har själv råkat ut för samma sak iaf ett par ggr och (nästan) blivit prejad upp på grund. I båda fallen fanns trafik bakom idioten vilket medförde att i ett fall blev jag tvingad att dra upp båten i plan och köra slalom för att undvika kollision. Detta i en farled med max 5 knop med bryggor och bebyggelse. Inte speciellt kul för ngn . I andra fallet fick jag slå stopp i maskin och faktiskt backa. Situationen var den samma fast ännu tightare. Men jag hadde tur och klarade det med upptrimmat drev. Senast ändrad av blondbella | 24 juli 2012 | 19:57 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst jonten Postad 24 Juli , 2012 är det klarlagt att ts var i liknande situation som du? köra upp i plan med den fartgränsen låter vanskligt...... peace//jonte Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 24 Juli , 2012 Det finns ju regler för hur man skall uppträda i vissa situationer. Om tvåmotorbåtar möts så skallman gira styrbord så att kollision inte uppstår. Att göra nåt annat skall man i största möjlig utsträckning undvika. http://www.rorgangare.se/pdf/sjotrafikforeskrifter.pdf Om man uppträder annorlunda än vad sjövägsreglerna säger skall den manöver man vidtar göras i god tid och på ett sånt sätt att det för den mötande båten klart förstår vad man gör. Sen skall man göra allt man kan för att undvika ombordläggning. Egentligen är det inte så märkvärdigt. Har man sunt förnuft och är vaken så borde det inte va så stora problem. Dessvärre verka många sakna sunt förnuft och va helt ovetande om sin omvärld. Men det är väl en följd av den allt mer egoistisla livstill som råder idag. Eller som ett hammalt lokalt uttryck så träffande påtalade: Han va sôm han hadde huet unner armen å ingen arm hadde Dvs huvudlös. Senast ändrad av toaen | 24 juli 2012 | 20:11 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst blondbella Postad 24 Juli , 2012 Nej det kan jag ju naturligtvis inte veta. Men i princip så underlättar det om man försöker att hålla sig på rätt sida farleden. Och ja det var lite vanskligt dessutom drar min båt hyfsat svall innan den planar. Men alternativet hadde varit kollision eller grundstötning och då är enl. min mening lite svall ett bättre alt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst jonten Postad 24 Juli , 2012 självklart är det så... väldigt självklart. lite som att väja ut på vägrenen.. helt plötsligt är man väjnings-skyldig tillbaks. -men man ligger inte och slickar mittlinjen för det. ibland när nån kör ut framför ,så kan man välja att släppa lite på gasen istället för att trycka den i botten och hänga på tutan. hursom, om jag gick i en trång passage och det var fritt att gira litelite för att släppa förbi nån bakifrån eller nån som visar sin avsikt att stryka land. då gör jag gärna det. däremot vid trångt möte ska man hålla på sin rätt om man därigenom riskerar att själv bryta mot reglerna eller tränga ut tredje part. peace///jonten Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sorken88 0 Postad 24 Juli , 2012 Var ute och seglade med Pseudonym och fick lära mig att det är ytterst viktigt att man tydligt visar vilken manöver som man avser att utföra, för att mötande, korsande eller upphinnande farkost skall förstå ens avsikter. Det tycker jag är en väldigt bra tumregel. I Skåne är de inte huvudlösa utan ålarens, d v s inget att ha Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Westfjord26 9 Postad 24 Juli , 2012 Helt rätt, visa tydligt med en lite överdriven manöver...men visst stöter man på ett antal sådana som TS syftar på mer eller mindre varje dag... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 24 Juli , 2012 Den sista meningen förstod jag inte riktigt. Har man egentligen nån rätt? Om alla kunde lära sig att hålla sin styrbordssida i trånga passager och att anpassa sig till varandra så skulle man undvika många problem. Fast jag har själv gjort många tabbar under mitt seglarliv. Vissa, speciellt en, skäms jag fortfarande för när jag tänker på den, fast det är närmare 30 år sen just den händelsen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst blondbella Postad 24 Juli , 2012 Tänkte bara förtydliga så ingen tror att jag är en större idiot än jag tidigare framstått som på MG som drar upp båten i plan i en 5 kn zon. Trafiken bakom höll sig på rätt sida dvs styrbord villket innebar i båda fallen att jag i princip inte hadde ngn. stans att ta vägen. Kan tilläggas att i båda fallen så var det segelbåtar Senast ändrad av blondbella | 24 juli 2012 | 21:10 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bildspel 2 Postad 24 Juli , 2012 Naturligtvis har du en poäng...det du menar kallas att visa hänsyn och förståelse för övriga trafikanter/båtfolk. I övrigt tycker jag att du vill missförstå....men men det kan vara mina trötta ögon också Att någon tvunget ska slicka strandlinjen bara för att ha bråttom eller om det beror på bristande kunskap är farligt och skapar bara osäkerhet hos omkringåkande vare sig man är på landsvägen eller till sjöss. i övrigt tyckte jag tråden skapade en trevlig diskussion Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
pseudonym 1 167 Postad 24 Juli , 2012 Kul att du fick lära dig något under den turen då. Seglingen var det ju lite si och så med av den anledningen att det blåste liite för mycket för min båt för att det skulle kännas helt bekvämt. Men det kommer nog fler tillfällen till det. Tjörn Runt är ju inte helt omöjligt att jag anmäler mig till. ;-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
pseudonym 1 167 Postad 24 Juli , 2012 Jag använder inte blinkers jag heller när jag byter fil med min långtradare, men jag får finger och knytnävar i luften ändå. :-P Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst jonten Postad 24 Juli , 2012 ja det blir lite dumt när man skriver... jag menade bara att typ är det fritt fram och man möter en snipa som gör 3 knop, så behöver man inte tränga in den för att visa att dom går på fel sida.dom kan ju få världens omväg då. men är det trafik i passagen så måste man hålla på sin rätt för att inte hamna fel själv. peace jonte Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst jonten Postad 24 Juli , 2012 ps, vill åxå tillägga att det var en trevlig tråd jag har varit på sjön sen jag var liten ,så jag kan såklart grunderna i sjövett. vill bara poängtera att man har ett samspel där ute. ibland är det enklare att bara gira lite eller släppa förbi bakomliggande oavsett reglerna peace//jonte Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ph410 0 Postad 24 Juli , 2012 Måste lägga mig. Och samtidigt reta upp en del seglare. Har legat en del uppe i Malöströmmar och runt där och det är vissa partier som är smala. Då finns det då dessa duktiga segelbåtar som skall segla överallt och helst kryssa där det är som smalast, för jag som seglar behöver ju inte bry mig för jag seglar och går inte för motor... som sagt kommer nog reta upp ett par stycken med detta inlägg Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
pseudonym 1 167 Postad 24 Juli , 2012 Mig retar du inte med ditt inlägg för dumhet finns överallt, och gonatt! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser