crabfish 61 Postad 24 Juli , 2012 Här är troligen fakta till varför man ville forma kraven på alkohol lika mellan bilar och båtar http://www.youtube.com/watch?v=oGaet9LSD-0&feature=player_embedded Bil omkörd av båt Senast ändrad av crabfish | 24 juli 2012 | 12:08 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Spancox 27 Postad 24 Juli , 2012 Jo, jag förstår precis hur du menar. Problemet med ryssar som dumpar sina båtar längs de svenska vägarna är ju verkligen enormt. :-) Personligen tror jag att anledningen till 0,2 promille gäller även till sjöss är för att få bort alla livsfarliga fyllskallar. ;-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 24 Juli , 2012 De förhatliga kustbevakarna som trakaserar vanliga hedelig människor Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 25 Juli , 2012 Harry Tappade du sugen? Trodde att även detta skulle bli en tråd med tvåhundra inägg pga nästan ingen ting. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Spancox 27 Postad 25 Juli , 2012 Jag hade missat den, tack! Fullstänigt underbart klipp. Vilka idoler de där KB-gubbsen är. Så lugna och tålmodiga fastän drägget betedde sig som ärkesvin. Kvinnans kommentar till KB var nog bäst. Resten av oss kanske kan få bli hemskjussade? Ja, visst. Till stan? Vart vill ni åka? Ehrm, så blir det ju förstås inte Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 25 Juli , 2012 Det kan ju finnas en anledning till varför man bör va nykter när man kör i 29 knop. Även om drägget i detta filmklipp annsåg att att de stod över alla andra och kunde köpa sig ur vad som helst - bara man har stålar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Desibelle 0 Postad 25 Juli , 2012 & dräggen hade bara 0.2 i sig? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Spancox 27 Postad 25 Juli , 2012 Vem säger det? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Desibelle 0 Postad 25 Juli , 2012 Det torde väl vara underföstått i både dina och toans inlägg. Svårt att se relevansen med 0.2 annars... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Spancox 27 Postad 25 Juli , 2012 Alltså... Du känner inte till att det är mindre än 0,2 promille som är den högsta tillåtna alkoholhalten? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 25 Juli , 2012 Videoklippet var taget långt före 0,2-lagens tillkomst. Killarna från LBV trakaserade en hedelig människa som körde 29 knop inom ett område där det rådde en hastighetsbegränsning på 12 knop. I resonemanget med föraren var man inne på 4-5 starköl.Vad det ger för effekt på människokroppen har jag ingen erfarenhet av eller vilken promillehalt det kan ge. Den andre tjötiga killen som ansåga att hade man bara gott om stålar kunde man köpa sig fri från allt, hade nog med all sannolikhet druckit mer. Harry frågade ju efter förklaring till 0,2-lagen och det är ju sånt som sker innan en lag stiftas som kan ligga till grund för lagen i fråga. Tex händelser som detta. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Desibelle 0 Postad 25 Juli , 2012 Du känner alltså många skitstövlar som beter sig så med 2 glas vin i sig? Pucko! Toan- spelar det ngn roll om det var före eller efter 0.2 lagen, Beter man sig så med anledning av alkohol, så har man nog satt i sig betydligt mer än 0.2. Det fanns det regler för även innan idiotlagen. Beter man sig så nykter spelar nog inte promillehalten ngn roll... Var svenskan svår igen? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 25 Juli , 2012 Du har en viss svårighet att läsa och skriva - du missade ett e i nåt ord Om inspelningen var från före införandet av 0,2-lagen och nån vill påstå att den var inspelade efter så har det en viss historik betydelse. Mig kvittar det lika. Men jag är övertygad om att det är bra om personer som kör stora och eller snabba båtar är nyktra. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Desibelle 0 Postad 25 Juli , 2012 Är det inte bättre att du använder ngt relevant i en debatt? Om det kvittar lika? Varför använda det som argument överhuvudtaget? Senast ändrad av Desibelle | 25 juli 2012 | 23:05 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst blondbella Postad 25 Juli , 2012 Tjena får nog hålla med dig i detta inlägg till 100%. Även om jag inte ofta utrycker mig så klart som du. Men Spancox verkar i detta fall vara tämligen trögfattad el ev ha lässvårigheter Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Desibelle 0 Postad 25 Juli , 2012 Pudding där Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst blondbella Postad 25 Juli , 2012 Haha Njae , ( även om det är smickrande) nu är nog mitt nick ngt missvisande i avseende på kön (Äger en Bella o är blond) . Tror inte att ngn av ditt och tillika mitt kön vilket jag tror är det samma, skulle ta mig för en ”pudding”. om inte ngn med avvikande läggning….men är inte intresserad (iofs ganska övertygad om att du redan fattat detta). Iaf på detta forum finns ett fåtal un-touchables som inte får ifrågasättas och jag tror att du just argumenterat med en. Har själv gjort samma sak och hade rätt i sak och oops tråden låstes. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Spancox 27 Postad 26 Juli , 2012 Alla har ju rätt till en åsikt, och personligen tycker jag att ditt inlägg tydliggör vem som är pucko i den här tråden. Beter man sig så nykter... Hur menar du nu, tror du att tjommarna i inslaget var nyktra? Är det kustbevakningsmännen du syftar på? Spänningen stiger. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Desibelle 0 Postad 26 Juli , 2012 Att det ska vara så svårt att förstå. Nej jag tror inte tjommarna är nyktra. Jag tror de har druckit sig själva långt över 0.2 promille. Sjöfylla har det alltid funnits fungerande lagstiftning för. Roligt att jag kan skapa lite spänning i ditt liv, men beklagar samtidigt att om det här får dina nerver att dallra, så behöver du ett fritidsintresse. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Spancox 27 Postad 26 Juli , 2012 Jag förstår inte varför du beklagar att jag behöver ett fritidsintresse? Men visst, tack för omtanken. Ett litet tips i all välmening då jag märkt att du i tråd efter tråd invänder mot att folk inte förstår dig, har bristande läsförståelse etc. Försök att skriva begriplig svenska så slipper du försöka förklara dig gång på gång. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Desibelle 0 Postad 26 Juli , 2012 Att jag beklagar ditt behov handlar nog om ditt inlägg, du kanske skulle läsa igenom det igen? Jag har nog skyllt 2 personer för det? Kanske de personerna ska lära sig läsa och diskutera det som avses? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
crabfish 61 Postad 26 Juli , 2012 Nej det var inte meningen med ytterligare en tråd med debatt om 0,2 Tanken var ett humoristiskt inlägg. Funderade på Dösnack men då ser de flesta inte tråden. Finns en del exempel där man klantat sig och båten kommer farande. Även de som surrar båten med klena rep som aldrig håller för en kraftig inbromsning. I detta fallet verkade trailer förlja med. Liknande händelse för några veckor sedan i trakterna där jag bor med en hästtrailer där föraren missat att få släpvagnskoppligen att sitta fast. (spärren felaktig eller något sådant). Slutade på liknande sätt med hästtrailer i diket på vägens högra sida. Hemska tanke om den hade gått åt vänster och träffat mötande bil. Nej, 0,2 lagen har ingen förklaring mer än att någon vill visa att han kunde åstadkomma något och så blev det som det blev. Men det har vi kört förut så det behöver vi inte dra igen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 26 Juli , 2012 Å andra sidan har du väl inte tid att sitt vid datorn dessa de enda riktiga sommardagana här i den yttersta havsbandet. Själv väntar jag nog med seglandet tills den stora hopen badgäster åkt hem. Det finns ingen anledning för mig att trängas i naturhamnarna och i viss mån i gästhamnar med såna som behöver platserna bättre. Jag kan ju utnyttja skärgåren långt fram på hösten. Har alltid seglat i augusti och in i september. Till att börja med för att det var lättare att få semester då och sedan för att man upptäckte att det var så lungt och fint i skärgården. Fast nu för tiden måste man nog in i oktober för att skärgården skall va lika ödslig som i början av september på 1980 och 90-talet. Kommer ihåg ett år på 1990-talet när jag seglade i norra Bohuslän. Jag talade vid två personer på tre veckor. Fast den ena vid två tillfälle. Kassörskan i affären i Havstensund. Den andra peronen var kassörskan på konsum på Nordkoster. Det var rätt dåligt väder och jag låg i kryssarklubbens boj nordväst Havstensund och läste. Hade köpt en del böcker på bokrea på biblioteket. En av böckerna hade aldrig varit utlånad. Det var något i titeln som fick mig att köpa den. Börjat att läsa den ett par tre gånger men lagt den åt sidan. Det var nåt lokalt från Orust eller Tjörn. Det regnade hela tiden och till slut hade jag bara den boken kvar. Tvingade mig igenom några kapitel och rätt som det var blev historien riktigt intresant. Sen upphörde regnet och jag gick till Havstensund och köpte mjölk. Behöver ju nåt starkt att ha i kaffet. Det var allt bra att du inte la inlägget på dösnacket. Behöver ha lite tjöt i pausarna mellan reparerandet av en gammal bod. Senast ändrad av toaen | 26 juli 2012 | 18:56 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Seasido 0 Postad 28 Juli , 2012 Skön film. I övrigt så hörde jag en debatt här om dagen om just lagen och att den är en aning hård. Hörde även en del argument om varför och varför inte man ska ha 0.2 promille som jag tyckte var mycket intressant att lyssna på. Jag tycker personligen att det är otroligt löjligt men samtidigt så har vi knappt någon kustbevakning på västkusten så jag krökar ändå. Aldrig kört påverkad i bilen men på sjön är det jag och 2 fiskmåsar. Men lagen är ju mest formad för sthlm/gbg/visby m.. ställen med mer båttrafik. Förstår dem också varför. Men de skulle ge mer effekt om de förbjöd bratts från att köra båt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser