Kleven 0 Postad 24 Juli , 2012 Funderar på att köpa en Albin 25. I många båtar som är till salu sitter det oftast en Volvo Penta MD 17C från tillverkningsåret. Motorn är ju en bit över 30 år, vilken risk behöver jag kalkylera med att motorn lägger av de närmaste åren? Är spekulant på en Albin 25 -77 med en MD17C som nyligen är renoverad, känns det någorlunda tryggt? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flintstone 4 Postad 24 Juli , 2012 Det är omöjligt att svara på....lite som den klassiska frågan: hur långt är ett snöre? På 90-talet köpte jag en Evinrude 35 hk från 1959...alltså också 30 år gammal. Den hade aldrig varit monterad på båt utan hade legat i mobförråd sen den var ny. Det enda som gjorts med den var att varje årskull värnpliktiga hade konserverat den som del i utbildningen. Motorn var med andra ord i princip helt ny. Samma gäller ju även motorer som sitter i båtar. En 30 år gammal motor som gått två timmar varje år och konserverats enligt konstens alla regler är givetvis bättre än en fem år gammal motor som gått 200 timmar per år och konserverats slavigt. Givetivis ökar generellt risken för att motorn ska haverera ju äldre den är så på frågan om vilken risk du ska kalkylera med skulle jag svara: stor risk! När det gäller den nyligen renoverade motorn så blir tipset att be att få snacka med personen som renoverat den. Är det gjort på firma så kan de ge ett opartiskt omdöme om motorns generella skick. Det är alltid en risk att köpa begagnade saker så det gäller att läsa på så mycket man kan om problem som kan uppstå och ta höjd för det i budget och tiden man är villig att investera framöver. Sen kan ju nya saker gå sönder också... Mvh Fred Senast ändrad av Flintstone | 24 juli 2012 | 11:37 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Westfjord26 9 Postad 24 Juli , 2012 Du är ju tryggare med en renoverad än en inte renoverad motor det är ju helt klart, men när gjordes den och av vem, finns det papper på detta? Skulle tro att det är en riktigt stor försäljningbluff att många uppger att motorn renoverades för några år sedan, behöver inte vara så i erat fall, dock så be att få se bevis. Är den renoverad så kan den säkert hålla länge till, eller gå åt pipan första säsongen Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bjorns_snipa 94 Postad 24 Juli , 2012 Båten jag tänker köpa har också en 30 år gammal motor, som dessutom är sjövattenkyld. Jag tänker pruta ordentligt med motorn som argument och räkna med att snart behöva byta motor. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pentax 724 Postad 24 Juli , 2012 Jag skulle vilja säja att motorn är värd noll och intet, den är, renoverad eller inte, på slutet av sin levnad, dessutom trots att den levererades i båten som ny passar den inte så bra har alltid varit lite skakig. Dessutom är reservdelarna hutlöst dyra anntingen du köper från VP så länge dom levererar, eller från någon som säljer begagnade delar. Dessutom är prisbilden på märket ifråga samma om du tittar på en båt med en modernare motor eller orginalmotorn. Titta efter en båt med bytt motor 4 cylindrar ca. 50 hk det klarar båten utanvidare och du får en marchfart på 8/9 knop och 12 på topp, med orginalmotor marchar du 6/7 och gör 9 på topp. och dessutom får du en helt annan lungnare gång. Förövrigt en mycket bra båt som inte rullar mer än andra, som det ofta påstås, som tål långt mer sjö än besättningen. Kalle Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kleven 0 Postad 24 Juli , 2012 Då känns det helt klart bättre att köpa en Albin 25 för 80 000 kr i stället för 130 000 kr om ett motorbyte måste in i kalkylen. Renoveringsjobb invändigt är något vi räknat med. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pentax 724 Postad 24 Juli , 2012 Vilken motor tänker du dig då? Byta motor för 50000;- är nog omöjligt Kalle Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kleven 0 Postad 24 Juli , 2012 Har räknat på att motorbyte går på minst 70 000 kronor och lägger en budget därefter. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Westfjord26 9 Postad 24 Juli , 2012 Nyfiken fråga, hur har du räknat då? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kleven 0 Postad 24 Juli , 2012 Räknar med att det behövs minst så mycket vid ett motorbyte, så det inte blir en större chock - den dagen det rasar Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
optimisten 23 Postad 25 Juli , 2012 Det är tokigt att betala de priser säljarna begär med orginalmotorn, betala max 60000 och gör ett motorbyte i vinter eller betala ca 120000kr för en båt med max 5år gammal motor. Har själv haft en båt med MD 11c från 1977 (samma motor som Md17 men med 2 cyl). Den gick som en klocka i 10 år inna den vid 30 års ålder började krångla massor. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser