Gå till innehåll
fredag 20 september 2024
NiclasJ

Bygga soffa

Rekommendera Poster

Hej hej! Tänkte dubbelkolla med er om någon har byggt någon soffa i aktern på era båtar? Har idag en stor motorkåpa (onödigt stor tror jag) och tänkte därför försöka ge mig på en u-soffa ovanför motorn med bord i mitten som kan fällas ner och skapa ett stort soldäck, alternativt ytterligare någon övernattningsplats. Nu till frågan, vad rekommenderar ni för material att bygga själva soffan av? Fungerar vanlig MDF som jag målar vit (för utseendets skull) eller måste jag ha något träslag bättre anpassat för marint bruk? Soffan kommer till största del vara skyddad av kapell och dynor, samt kommer att ha utrymme runtomkring och borde därför ha förmåga stt torka om det skulle bli vått. Hur hade ni gjort? Kommer förhoppningsvis att fixa bilder senare när projektet kommer igång...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

MDF hör inte hemma i en båt överhuvudtaget om du frågar mig. Det spelar ingen roll om det sitter skyddat, miljön i en båt kommer alltid vara mer eller mindre fuktig.

Många använder formplywood som släppskiktet slipas bort från och sedan målas. Det är lite lättare att få tag på och är billigare än äkta marinplywwod. Det går att använda vanlig plywood också men då bör man vara mer noggrann med att impregnera den med t ex epoxi.

Mvh
Fred

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Aha, tack för svaren! De var precis vad jag anade! Denna teakplywood, skall den behandlas på samma vis som teak i allmänhet bör skötas? Till stommen, balkar och liknande, va hade nu rekommenderar då? Känns inte riktigt rätt att bygga in massiv ek eller teak, utan då hade någon billigare känts mer okey. /Niclas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Till stomme kan du med fördel använda furu.

Jag har använt till min sniprenovering, som finns i en egen tråd här på MG, formplyfa i gran, till motorlåda, granplyfan hade lite sämre kvalite än den av björk som jag använt tidigare, men dög till min motorlåda, jag gjorde ett prov med ytbehandlingen, mattade ner släppskiktet med 150 papper och sprutade BTs 2komp. lack. Är ännu så länge väldigt nöjd med resultatet, men vid nästa målningsprojekt med samma färg kommer jag att rulla på färgen då den var lite svår att spruta för en amatör som jag.

Hdf/mdf är som redan sagt helt uteslutna som material.

 

Kalle



Senast ändrad av Pentax | 24 juli 2012 | 15:17

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Okey. Men vad är skillnaden mellan formplywood och marinplywood? Funderar att lägga om durken samtidigt, borde man använda marinplywood till de också om man vill komma billigare undan? Vill göra en hel del, men samtidigt rädd att man inte skall reda ut det! /Niclas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

La ny durk i däcksalongen på min motorseglare. Valde en sån plyfaskiva som man lägger på släpkärror mm. Ett visst halkskydd i sig. Tror det är den de kallar för Slitskyddsplywood http://www.boandren.com/?productID=137&categoryName=Plywood&productCatID=5&catID=25 

Det finns visserligen durkplywood http://www.boandren.com/?productID=125&categoryName=Plywood&productCatID=5&catID=25 men jag skulle ändå ha en heltäckningsmatta ovanpå så jag tyckte inte att det gjorde nåt att durken inte var så vacker - det är inte skepparn heller. wink

 

post-945-1394237178,774_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En heltäckningsmatta döljer mycket och ger väl även en liten ljuddämpande effekt.

post-945-1394237178,8302_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Till soffbygget kan du använda furuplyfa om du skall måla den. Har du mahogny eller teak i den övriga inredningen så finns det ju även sån plyfa. Fast den är ju dyrare. De flesta plyfasorter är nog limmade med vattenfasta limmer idag. 

Till reglar i konstruktionen kan du ju använda furu, fast det duger säkert även med lister av gran som det ju är i vanligt snickerivirke.

Sen kan man jy sätta lite touch pådet hela meden och annan list av teak eller mahogny tex föratt hålla dynorna påplats. Du kan ku kolla på några bilder här. http://thallatha.blogspot.se/2012/04/durkhojning.html  Byggde om en av defabrikstillverkade bänkarna så att de passade den nya i inredningen. Där ser du hur gedigert norska Fjordvarvet bygger indecision. Fast när det är ihopskruvat håller det gott. 



Senast ändrad av toaen | 24 juli 2012 | 19:16

post-945-1394237178,9683_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej just nu så ligger det en matta ovanpå trall, som i sin tur ligger i på reglar. Mattan kommer att åka sin väg. Eftersom det kommer utsättas för vatten så är jag annars rädd att det blir förstört, och extra isolering är väl alltid bra, men hoppas att isoleringen till motorn kommer att räcka till när jag väl gjort om det! Sen år tanken att om man väl gör om en soffa så kan man kanske lika bra göra vid durken också och installera en länspump. Jag förstod inte riktigt, anser du man kan använda vilken plywood som helst så länge man skall måla den? Eller skall det fortfarande vara anpassa för sjön? Perfekt, kan behöva alla tips och inspiration jag kan få! :) /Niclas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej just nu så ligger det en matta ovanpå trall, som i sin tur ligger i på reglar. Mattan kommer att åka sin väg. Eftersom det kommer utsättas för vatten så är jag annars rädd att det blir förstört, och extra isolering är väl alltid bra, men hoppas att isoleringen till motorn kommer att räcka till när jag väl gjort om det! Sen år tanken att om man väl gör om en soffa så kan man kanske lika bra göra vid durken också och installera en länspump. Jag förstod inte riktigt, anser du man kan använda vilken plywood som helst så länge man skall måla den? Eller skall det fortfarande vara anpassa för sjön? Perfekt, kan behöva alla tips och inspiration jag kan få! :) /Niclas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej just nu så ligger det en matta ovanpå trall, som i sin tur ligger i på reglar. Mattan kommer att åka sin väg. Eftersom det kommer utsättas för vatten så är jag annars rädd att det blir förstört, och extra isolering är väl alltid bra, men hoppas att isoleringen till motorn kommer att räcka till när jag väl gjort om det! Sen år tanken att om man väl gör om en soffa så kan man kanske lika bra göra vid durken också och installera en länspump. Jag förstod inte riktigt, anser du man kan använda vilken plywood som helst så länge man skall måla den? Eller skall det fortfarande vara anpassa för sjön? Perfekt, kan behöva alla tips och inspiration jag kan få! :) /Niclas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Förr var det en väldig skillnad på vanlig plyfa för innomhusbruk. Har för mig att den var rödmärkt. Marinplyfa som var limmad med vattenfast lim var blåmärkt.

Idag är jag ganska säker på att all plyfa är limmad med vattenfast lim - rätta mig om jag har fel.

Om du skall måla plyfan så är vanlig furuplyfa helt ok. Det råder väl delade meningar om tex björkplyfa och liknande - hur bra det är i båtsammanhang. Du måste naturligtvis ha en färg som passar i marin miljö och även en lämplig grundfärg.

De olika färgfabrikanterna rekomenderar ju i regel hur man skall behandla tex ny plyfa. impregnering, grundfärg, spackling, ytskikt. 

Skillnaden mellan att göra ett jobb väl och att slarva över det hela är väldigt liten. Det är alltid underarbetet som är det viktiga. Misslyckas man med ytskiktet är det bara att slipa ner och måla om. Slarvar man med underarbetet blir hela jobbet dåligt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ah, äntligen en dator igen. Iphone är smidigt, men alla webbplatser är inte alltid riktigt optimerade för dem! ;)

Men för att gå tillbaka till ämnet: Om ni själv skulle byggt soffa så hade ni använt formplyfa, slipat ner utskicktet, grundat och målat med någon lackfärg? Kommer att ligga dynor på iaf så känns inte riktigt rätt att dölja teak, även om det bara är marinplyfa med teakytskickt.

Jag har även kommit fram till att jag nästa säsong kommer vilja lägga om durken, och tänkte därför att det antaligen är lika bra att göra det nu med. Detta eftersom jag tror att det blir lättare att måtta in och anpassa soffan, golvet och den övriga inredningen under ett tillfälle, istället för att dela upp det i två projekt. Har läst lite om att man kan ha också ha teakplyfa som durk , är det något ni har testat? Vad för budget-alternativ har ni annars förslag på?

Maringuiden har blivit som ett lexikon för mig tack vare er hjälp! =)

/Niclas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...