ctrbest 2 Postad 24 Juli , 2012 Jag såg att jula hade en surfplatta för 999:- Android 4,0.Vet någon om det går att ha en sån med en sjökortsapp 88 SEA.Eller har ni någon annan ide.Jag tyckte att det var ett bra pris,appen kostade 469;-.Jag tittade även på Ipad,men det blir lite stort i min båt. Använder idag en Eagle 521. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sebb85 0 Postad 24 Juli , 2012 Det ryktas om att det kommer en mindre iPad snart Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 25 Juli , 2012 Har du en sån liten båt så en vanlig surfplatta inte får plats. Min fru har en 7 tums androidplatta. Själv köpte jag en 10 tums för ett skapligt pris via telia den har inbyggd GPS. Det står inget i specen från Jula att den har inbyggd GPS eller bluetooth, men det fanns USB. Du får väl köpa en GPS-puck till plattan. 88 SEA borde ju fungera. Funderar på det själv. Enligt mail från företaget skulle det komma sjölort dör de abgränsande länderna denna månad, men det stor det inget om på deras hemsida när jag kollade idag. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ctrbest 2 Postad 25 Juli , 2012 OK.Kravet är alltså att den har inbyggd GPS. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 25 Juli , 2012 Nej. Men skall du kunna användaden till navigering måste det finnas nån form av GPS som ger possitionen. Till min PC - som jag skall ersätta med plattan - har jag en GPS-puck Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 25 Juli , 2012 En 7 Andriodplatta med inb GPS kostar lite mer men det är betydligt trevligare att ha GPSen inbyggd och slippa sladdar mm. Köp Navionics HD, kostar ca 500 men otroligt lätt att använda, dessutom ingår Hydrographicas kort. Det enda den saknar är course/head-up. Men det kommer säkert. 88Sea HD finns bara för iPad? Telefonversionen är inte kul på en större display. Jag kör iPad (och plotter), den är större, har högre kvalitet, bättre batteritid och det finns fler appar. Men den är också dyrare. Framöver tänker jag köpa en 7 Android också, som komplement och reserv. Kanske ska man sätta två eller tre 7-are i sittbrunnen det är billigare än en plotter .... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Spancox 27 Postad 26 Juli , 2012 Bra tips om navprogrammen där. Jag funderar själv på att investera i en Ipad och ett vattentätt fodral. Skall bli spännande att se vad utveckligen för med sig. Själv skulle jag älska en helt vattentät platta utan några riskabla kontakter alls (wifi och trådlös laddning) med något sånär vettig upplösning. Du kör fortfarande med plottern som huvudnavigator eller tolkar jag dig fel? Varför då isf? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 26 Juli , 2012 Ja plottern sitter där, den är vattentät och klarar starkt solljus, dessutom en kär gammal vän. En massa wp finns inlagda. Jag kör course-up och med en fartvektor som visar min väg de närmaste 20 min. I plottern har jag även djup från ekolodet. Ipaden har ett vattentät fodral men den åker ner om vädret börja bli dåligt. Den ger en bra översikt, man kan enkelt kolla alternativa rutter eller vad öar heter osv. Hanteringsmässigt är den vida överlägsen plottern. Jag märker att det blir mer och mer så att jag tittar på iPaden, den är lätt att ha i knät. Det är inte lika ofta som jag vrider plottern längre. Ipad/Navionics är klockrent och eliminerar behovet att papperskort för översikt mm. Eftersom jag oftast har 3G-täckning kollar man vädret ibland, AIS mm. Det händer även att jag svara på mail … Det lustiga är att min plotter vid några tillfällen påstått att den inte hade rätt karta. Men iPaden har aldrig krånglat! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Spancox 27 Postad 26 Juli , 2012 Tack för bra svar! Det lutar väl åt att det blir en Ipad nästa säsong eller så. Bra för bokläsning med. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Vanercruiser 1 Postad 30 Juli , 2012 Jag har en Ipad 3 med seapilot och är riktigt nöjd, Lätt att lägga upp egna rutter och sjömärken utan att vara beroende av internet, tycker dessutom att paddan funkar helt ok även i motljus men då är min jailbreakad så att jag själv kan ställa ljusstyrkan. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Spancox 27 Postad 31 Juli , 2012 Kan man inte ställa ljusstyrkan manuellt utan JB?! Vad innovativt av Apple, fast det är klart - det är väl Apple som uppfunnit ljusregleringen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst sdk780 Postad 31 Juli , 2012 Jodå det kan man visst göra !! Jag har också en iPad 3 med Seapilot men helt klart är den för ljussvag i dagsljus samt att den stänger av sig om den blir för varm. Eftersom man bör köra med laddning när man använder mycket GPS så är paddan redan varm av laddningen och då behövs inte så värst mycket sol för att stoppa dem tyvärr. Seapilot är mycket bra förutom några små brister. T ex hastightesbegränsningar visas endast efter att man trycker på skärmen för aktuell plats man vill se och körriktning i leder mm saknas totalt !! Senast ändrad av sdk780 | 31 juli 2012 | 08:27 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Spancox 27 Postad 31 Juli , 2012 Intressant, tack för svaret. Hur länge orkar din padda om du kör den med gps och maxljus på skärmen utan laddning då? Eventuellt om man stryper laddströmmen så att den bara får så mycket som den behöver för driften, då blir det ju inget över till laddning och den överhettningskällan försvinner. Jag inser att jag nog får kika på andra forum för att få svar på om det är görligt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst sdk780 Postad 31 Juli , 2012 Tja den orkar några timmar i alla fall. säg ca 2, jag är överraskad över hur bra batterikapacitet den ändå ha.r Det är 11,5Ah batteri. Stryper man laddströmmen så regarerar paddan genom att inte ladda alls, den övervakar det mesta så det fungerar tyvärr inte. Nu skall sägas att den bara stängt av sig en gång i sommar för mig och det var för precis en vecka sedan då det blev fint väder, jag var nästan framme i Gräddö och hade paddan på instrumentpanelen under vindrutan. Rutan är svagt sotat men paddan hade blivit för varm och slocknat. Den startade dock omedelbart upp igen, dock så var Seapilot avstängt och jag fick starta programmmet igen. Annars så fungerar GPS och Seapilot fint, jag har Navionics också men där upplever jag att det är lite fördröjning i just GPS-uppdateringen, sen ser ju Navionics ut som rena stenåldern jämfört med Seapilot Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Spancox 27 Postad 31 Juli , 2012 Två timmar? Det tycker jag låter jättelitet. :-( Hur länge orkar den när man läser en bok på den? Jag har uppfattat det som att man lätt kan läsa åtta tio timmar på en laddning, men så kan det väl knappast vara då? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
tompelompe 74 Postad 31 Juli , 2012 Batteritiden på min padda är åtminstone 5 timmar med gps använding, då gick batteriet från 100% till 9%. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst sdk780 Postad 31 Juli , 2012 Ja men då har Du inte skärmen på fullt heller, kan man undvika dagsljuset så att man kan ha lite mer normal skärmstyrka så ökar GPS-tiden betydligt. Att använda Paddan som läsplatt är ju en av styrkorna, jag använder den en hel dag utan att ladda om det är läsning/surfning det handlar om och då är den ändå inte helt urladdad. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst sdk780 Postad 31 Juli , 2012 Det är i extremfall med full ljusstyrka som ju var temat, som läsplatta så klarar min 12-13 timmar utan problem, ännu mer om man läser där det är mörkt. Skärmstyrka GPS och bluetooth är det som tar kraft, WiFi tar lite mer än mobilt bredband. Paddan går ju att använda som Router men även då drar den mer ström har jag märkt Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Vanercruiser 1 Postad 31 Juli , 2012 Jag har kört min i 4 timmar med max ljusstyrka nav och det var inga problem alls, men nu har ju jag en Ipad 3 som har stoooort batteri. Tror dóck att den klarar ett par timmat till. Senast ändrad av Vanercruiser | 31 juli 2012 | 23:14 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 31 Juli , 2012 Min padda bruka spela in färdspår men jag låter skärmen släckas då klara den hela dagen. Ordval: Det är inte bra att skriva Jag ligger med paddan i sängen Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst sdk780 Postad 31 Juli , 2012 Batterikapaciteten i 3'an är väl samma som i äldre paddor?! Visserligen större batteri men det är ju för att Retinaskärmen drar mer ström. Enlig spec så skall man kunna läsa i ca 15 timmar, GPS i två timmar. Men även jag får ut mer timmar tror jag på GPS och utan laddning. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Vanercruiser 1 Postad 4 Augusti , 2012 Batteriet i trean har ju mycket mer AH än det som fanns i de tidigare versionerna, sen så skiljer det inte så mycket i användningtid iom att Ipad 3 har högre prestranda och mer energikrävande skärm, men inga problem att köra 4-5 timmat trots ljuset på max och användning av WIFI och GPS samtidigt. Nu är det väl så att datamängden som används via Sepilot bara är AES/väder/vind och kan man leva utan det så kan man säkerligen spara en icke oansenlig bit batteritid. Eniros app slukar betydligt mer iom att den måste ladda ner kartorna väldigt ofta om du är zoomar in. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Vanercruiser 1 Postad 4 Augusti , 2012 Det där med att den överhettar upplevde även jag före jag köpte en hållare från RAM via ebay, efter att jag köpte den så är det inga problem alls faktiskt. Det är viktigt att se till att man får luftflöde runt hela paddan om den blir solbelyst. Jag har dessutom en svart padda, om jag skulle köpa en ny så blev det en vit just pga risken för överhettning. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 4 Augusti , 2012 Det här med drifttid kanske beor på vilken app? Jag kör nästan bara Navonics och tycker jag har utmärkt drifttid. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Vanercruiser 1 Postad 6 Augusti , 2012 Drifttiden mellan olika navigationsappar beror nog mer på om du är anslutet till WiFI/3G nätverk eller inte. En annan sak som kan vara irriterande är att paddan kan få svårt att bestämma sig för vilken orientering den finner sig i då det är lite krabb sjö, finns dock appar som låser gyrot så att den slippar vrida bilden titt som tätt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 6 Augusti , 2012 Det går att skriva appar som använder betydligt mindre med processorkraft men det är mer jobb. WiFi/3G tar väldigt lite om det inte är någon trafik. Man kan ändra funktionen på knappen som stänger av ljudet så att man istället stänger av autorotationen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Vanercruiser 1 Postad 6 Augusti , 2012 Hade ingen aning om att rotationen gick att stänga utan JB, tack för tipset. Fast då det gäller det där med nätverkstrafik så är det ju ganska olika hur mycket den används beroende på hur applikatrionen är, och den är ju inte nödvändig för att få en fungerande navigation om kartorna finns lokalt på paddan. Seapilot tar ju in AES löpande så där blir det en del trafik om man har det aktiverat. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 6 Augusti , 2012 Seapilot tar ju in AES löpande så där blir det en del trafik om man har det aktiverat. Tack, där har vi nog förklaringen. Jag ser att tex Shipfinder suger batteri. Någon kanske kan testa? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sunda 0 Postad 2 Oktober , 2012 Hej, Jag använder mig av en Samsung Galaxy Tab 10.1 och sedan 88Sea som sjökort. Fungerar över förväntan. Och jag ser inte problemet med att använda 88Sea på en surfplatta. Det viktiga är att det finns 3G-stöd i surfplattan, eftersom det innebär att även GPS finns med. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
niccel 0 Postad 12 December , 2012 Hej! lite sent inlägg - köpte en stereo med bildskärm 7 med allt till och med GPS både för land och sjö - program som laddas ner via nätet som funkade i stereon. en smart lösning! köpte den på www.techhunter.se Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser