Gå till innehåll
fredag 15 november 2024
Lanzar

Tips inför målning av propeller

Rekommendera Poster

Tänkte måla propellern, (och eventuellt drevet). På en större del av propellern är ganska mycket av färgen bortsliten så godset syns. Vad ska jag använda för färger? Någonting för att få allt att fästa? Grund? 1 eller 2 komponents? Fabrikat på färger, pris mm... någon som har EGEN erfarenhet av hur bra det håller...? Ska inte måla med bottenfärg efteråt. Ändring: Vad ska jag använda för färger? Uttryckte mig fel, just färgen ska bli svart... vad jag menade var exempelvis tillverkaren av färgen, namn, modell osv

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hör med propellertrim (sthlm). Dessa gubbar är hyggliga utan gränser! Annars finns det drevfärg i vanliga båtdutiker. [KUR]Vad ska jag använda för färger?[/KUR] Måla drevet rosa och propeller lila :-D

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej jag tänkte bara tillägga i sammanhanget en liten sak om målning av proppar och så. Jag lämnade in min alu-prop till en kille(firma) som blästrade och balanserade och sen ugnslackade den, kostade ca 800kr , jag tror det ver en 13 eller 14 tums proppeller. inte så dyrt tycker jag och jag fick 200 varv mer ur motorn och mindre vibrationer. Ett litet tips i förbifarten bara....

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ungslackerad, hur funkar det? Propellern har ju en gummiupphängning inne i centrum, hur klarar den ungslackering? (jag vet allstå inget hur ungslackering går till, det kanske inte är nån värme alls att tala om?) Har du namnet på firman?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Vasteras

Jag slipade rent min propeller, balanserade den och spraylackade den med båtmotorfärg från biltema. Det jag speciellt vill uppmärksamma är att balanseringen nog är viktigare än man tror. Obalans stjäl inte bara effekt utan vibrationerna går hårt åt bla. propelleraxelns bussningar/lager och tätningar. Här följer exempel på hur man kan gå tillväga vid balansering. Jag garanterar inte att detta är den bästa metoden, men det fungerade för mig. Jag använde mig av balanseringsutrustning för MC-hjul, men man kan använda samma princip på andra sätt. Balansering kan ocks göras genom att man trär propellern på väl passande axel och därefter låter axeln vila på tex. knivseggar.Det tyngsta bladet kommer att hamna nedåt, slipa bladet jämt på de plana ytorna tills det blir lagom lättat, osv. Man kan som en sista justering vid lackeringen lägga på extra med färg på det lättaste bladet. Lycka till!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ugnslackering är precis som det låter den torkar i ugnen och färgen härdar ungefär som man lackar krukor. Det är en metod som är allmänt vedertagen och används av de flesta proppellertillverkare.(inte rostfria hehe) Balansering skall man nog inte själv hålla på med om man inte har tillgång till ordentliga instrument (tycker jag)eftersom det som sagt ger hemska bieffekter som skadar lager och dylikt i hela resten av motorn om det blir fel. Man pressar ur gummisäkringen som sitter i proppen när man ugnslackerar.Det är inget man skall göra själv på gasolgrillen eller så utan det är nog bara firmor som fixar detta. Skall försöka fixa fram nummer till firman.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ska inte balansera propellern, bara måla den. Gör det inte krångligare än nöden kräver... :-tackar

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

I så fall kanske det räcker med tex. Internationals VC PROP-O-DREV primer följt av VC PROP-O-DREV ECO. ca 200 kr st. Vad jag har förstått är det viktigt med primer. Vissa färgen kan reagera med alumiunium och då blir inte proppen så fin efter ett tag.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst JJ

Jag tänkte höra om man måste få proppen helt ren från gammal färg innan man ska måla den på nytt? Har börjat slipa på den och på vissa ställen är det metallrent, så frågan är om man bör göra den helt ren från färg innan man målar den? Måste man använda grundfärg i båda fallen? Vad jag förstått är att om metallen kommit fram måste man använda grundfärg - stämmer det? //JJ

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst mulle75

Hur märker man om det är obalans i en propeller och vad kostar en sådan sak att fixa? Ägaren innan mig på min nyinskaffade motor har skrapat propellern så det har rivit lite i metallen, väldigt lite men ändå, antar att det kan räcka. ska åxå måla propellern, tänkte bara matta ner den med våtsandpapper och spruta den. Vad kostar en propeller, är dom dyra?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag målade om mitt drev och propellrar våren 2004 och kollade med olika färgtillverkare om lämplig färg, jag var inne på  2-komponent färg. International avrådde bestämt att använda den  typen av lackfärg, pratade med en billackerare om 2-komponentfärg och han avrådde mig på samma sätt. Efter mycket forskande så köpte jag original Volvo Penta färg och sprayade med och innan färgen var torr så la jag på 2 lager klarlack, ytan är lätt att rengöra nu och vid upptagning så anväder jag en hink vatten och en diskborste. Originalfärgen är dyrare men så täcker den mycket bättre än alla billiga plagiat. Efter omlack så skippa högtryckstvätten, inte ens originalfärgen står pall för den  i längden. Om du köper fel färg så blir det en massa bubblor i färgen efter en säsong i vattnet, och så  roligt är inte detta jobb så man vill göra om det.  

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

jag har rätt goa funderingar på att förkoppra min prop.. ska tydligen va skitbra..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...