Gå till innehåll
måndag 18 november 2024
Jimsan

Trådlös 3g router med extern antenn

Rekommendera Poster

Någon som hittat någon bra trådlös router för 3g med anslutning för extern 3g antenn?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har dongeln verkligen anslutning för extern antenn?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja

The E169 does have an antenna connector, which on some versions (e.g. Vodafone's) is covered by the housing

Mitt upplägg är att flytta simkortet från iPad till dongln och sen kör wifi med ipaden mot routern. Då kan jag köra fler enheter och även koppla ihop med ett trådbundet nätverk. ag brukar ha god kontakt med 3G nätet, men den blir ännu lite bättre när jag får upp dongeln lite. Tveksamt om jag behöver extern antenn men några dollar kan det vara värt. Antenn, dongl och router sätter jag i ett 40 mm avloppsrör som placeras i min solpanel-targa i aktern. Ström matas via PoE och ethernetkabel. Ligger jag taskigt till bakom öar kan jag skicka upp skiten i masttoppen.
Lite experiment alltså.

Routern ska ju fungera med iPhonen som modem vilket nog blir den vanligaste användningen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

D-Link DIR655 !

har 3 st avskruvbara antenner, vilket är kanonbra: Man skruvar av den ena...drar upp en dubbelskärmad antennkabel till en externt monterad antenn i masten och ...VIPS! så har duf fantastiskt bra 3G-mottagning långt upp på badstranden. Köp antennen på elfa.com så får du grejer som håller längre än första semesterveckan.

DIR655 har också USB-port, så du kan tex köra in en 4G-dongle från Telia (den hittills bästa 4G-leverantören). 3G-näten runt våra kuster är överutnytjade och därför ofta seeeegggaaaa...

Riktigt roligt blir det om du ansluter routern till en Wi-Fi Sniffer (antenn och signalförstärkare), tex Digital Yachts WL510. Dyr kanske, men den är sanslöst bra: Marinorna säljer WiFi för dyra pengar men signalen räcker knappt runt knuten på hamnkontoren. Med sniffern plockar du upp svaga signaler på kilometeravstånd. På svaj i en skärgårdsvik kan du räkna med att 1 hus av 10 har ett oskyddat trådlöst nät ...bara att surfa in där. Det är faktiskt inte förbjudet. (Men att utnyttja andras nät till olagligheter är naturligtvis strängt förbjudet ).

Lycka till...och följ oss gärna på vår seglarblogg  http://mah-yann.se 
Om en vecka pekar vi  stäven mot Medelhavet och räknar med att nå Port Saint Lois i Marseille-bukten om ca,  3 månader. Tidigt nästa vår fortsätter äventyret...mot den turkiska kusten och Istanbul.

/T

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det här med räckvidd och mobildatanäten: Det som mest begränsar räckvidden är den digitala tekniken. När avståndet blir för stort så blir tidsluckorna för små och det går inte att upprätthålla en förbindelse. Praktiskt pratar vi om 20-30 km räckvidd för 3G. Ju högre upp i frekvens vi kommer desto kortare räckvidd. Bäst når man med EDGE men det går lite långsammare. Vill man ha max räckvidd så är det bara Net1 som gäller.
Extern antenn hjälper alltså inte för att öka räckvidden. Däremot får jag tex mer signal om den tex ska gå igenom en skog. Är det höga öar i vägen så handlar det om att få upp antennen.
Externa antenner måste anslutas via en antennkabel, det gäller ju även WiFi. Problemet är att kabelförlusterna blir extremt stora pga de höga frekvenserna. Med 3 m kabel förlora man oftast mer än vad man vinner i antennen. Riktigt bra (och dyr) lågförlustkabel kan vara några meter längre. Men det rätta är att sätta modemet (dongeln) nära antennen. Men då kommer nästa problem, USB klara max 5 m, vissa saker klara inte ens det. Då finns det aktiva kablar som kan klara längre avstånd. Men det bästa är att sätta routern nära modemet. Routern (och dongln) spänningsmatar man via ethernetkabel, då är 20 m inga problem. Routerns WiFi-del brukar räcka till.
Det kan vara värt att titta på routerns strömförbrukning, en del drar ganska mycket. Vill man kunna köra 4G måst man ha en router som klarar 4G.
Vill man ha ökad räckvidd på WiFi, antingen för att få bättre kontakt med tex hamnens nät eller nå båtens nät en bit bort så är tex Ubiquiti Bullet etc en bra lösning. Det som funkar bäst i hamn är en bra antenn direkt monterad på den trådlösa enheten och så upp med alltihop så högt som möjligt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Då vi seglar på vättern så är det ganska glest mellan wifi näten. tanken var att få upp 3G antennen i masten då 3g täckningen har blivit usel i sommar.

Får väl inse att man ska ha semester på semestern!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kolla med andra som har andra operatörer, du borde ha täckning. (Telia brukar vara bäst på sjön). Annars, lägg båten i Vänern, vi har idag väldigt bra täckning. Dessutom har vi 21000 fler öar och 10 grader varmare i vattnet smiley

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Dovado Tiny är en trådlös router som klarar både 4G och 3G koppla en dongel till USB.

Huawei har dongel både för 3G och 4g med möjlighet att ansluta extern antenn.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Just hemkommen från just Vätterns norra skärgård och kan bara konstatera att 3G-hastigheten var katastrofal. Har tidigare varit mycket bättre, men nu var det sällan över 0,1Mbit/s !

Men det berodde inte på dålig täckning. Även där jag hade Turbo-3G med fem pinnar gick det fasligt slött. Det är helt enkelt kapaciteten som inte räcker till i näten för alla samtidiga användare, och mot det hjälper ingen yttre antenn. Just detta var Telia, men de delar ju nät med Tele2 som väl då är lika illa. Tre var inte mycket bättre. Först neråt linjen Vadstena/Karlsborg började det fungera, och med en dongle med inbyggd antenn blott någon meter över vattnet hade jag 0,5-2 Mbit/s nästan hela vägen hem till södra änden av sjön.

Om man funderar på yttre 3G-antenn så tänk på att antennkabeln dämpar fruktansvärt mycket på desa frekvenser, som nämnts ovan. Ofta är det därför meningslöst och ger inte sällan en försämring. Bättre om man kan flytta iväg modemet ett par meter via en BRA USB-kabel. Fast det är inte lika vädertåligt, förstås.....

Skall förresten montera in en TP-3420 i båten i helgen (gateway/router/utdelare av bredbandsanslutning trådbundet och trådlöst), så kan barnen (och jag) använda laptopdatorn på samma mobila bredband som den fast monterade båtdatorn. Otroligt mycket för ett par hundralappar (komplett.se) och fungerade direkt. Drar dessutom bara 0,3A på 12V med 3G-dongeln i.

(Inlägget om DIR-655 måste nog bygga på en missuppfattning - det är inte räckvidden på det lokala WLAN-nätet som TS vill köra med bättre antenn, det är väl 3G-modemet så det når masterna bättre).

Senast ändrad av IngemarE | 26 juli 2012 | 23:12

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är helt enkelt kapaciteten som inte räcker till i näten för alla samtidiga användare

Ja näten verkar vara väldigt överbelastade i år. Det har sålts väldigt mycket mobilt bredband just inför sommaren. Sen ska ju alla vara ständigt uppkopplade på Facebook och kontinuerligt uppdatera sin status med varenda liten skitsak som händer. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

TP-3420 med dognle funkar bra. Klarar även huawei e398 4G modem även om man inte får full fart (runt 13-18mbit mot 50-80 - räcker väl gott i båten ändå). Kräver dock lite inläsning av filer i routern. Kör Comviq eller tre i Sverige, tre i Danmark och köpte i förrgår ett fonic kontant bredband från fonic.de i heiligenhafen. Fungerar bra här i Rostock, men på svaj utanför burgstakken var det katastrof.. Då var det väl dock 2000 stekare på stranden och bara 2000 smartphones i vila fyller väl kapaciteten.. Just det - kör samma modem hela tiden.. E398 som jag köpte med Comviq kontant och sen har låst upp...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Enklaste lösningen ?

En modern smartphone har ju internetdelning via wifi. Vattentätpåse och hissa upp i masten (glöm ej nedhal bara). Smartphones finns från 700 och uppåt. 

/Mikael

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har haft både iPhone och HTC telefoner och delat uppkoppling ombord men tycker faktiskt att router med kontant bredband är bättre...

3420 routern (TP-Link) drar nästan ingen ström, den är hyggligt stabil och man behöver inte hålla på och ladda den hela tiden. Dessutom kostade den typ 300kr förra året.. Ett tre.se kontant bredband låg senast jag köpte ett på 199kr - totalt 500kr.. Då ingick typ 1v surf.. Sen 99kr/vecka eller 299kr/månad..

Sen köpte jag ett Comviq 4G mest för att testa hur fort det skulle gå hemma (har telia trådburen ADSL och tänkt ev. byta ut allt till 3G/4G men det funkade inte som jag hoppades på).. Funkar riktigt bra på sina ställen, men eftersom tre har eget fysiskt nät i Danmark med fri roaming så är det mest tre vi kör nu...

Har även med en HTC telefon (en typ ett år gammal 3500kr´ s modell) men den är inte bättre här nere i nordtyskland än vad E398-modemet är.. Ska bli intressant att prova lite hemma i Bohuslän när vi förhoppningsvis är där och kör sista semesterveckan om 2v..

Här nere i Tyskland (Rügen för tillfället, Stralsund) är nätet minst sagt instabilt. Ibland går det kanon med 2-3mbit ner, 0,3-0,6 upp - ibland går det ner och är snudd på helt okontaktbart.. Känns som problem med överbelastning.. då ligger ändå Fonic och kör på O2´ s nät som väl inte är litet/dåligt..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har idag själv en dovado 4gr i båten drivs direkt från batterierna utan adapter och fungerar kanon, till den har jag usbmodem med extern antenn och det fungerar bra. den man däremot måste tänka på är att 99% av alla modem idag har 2 antenner inbyggda en för mottagning och en för sändning den externa fungerar oftast bara på mottagning så modemet måste fortfarande sitta bra till.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ok, nu har jag fått lite prylar och testat.
3G modemet HuaWei E169 fungerar med normal 3G hastighet och är ej bundet till någon operatör. Anslutning för yttre antenn finns under skalet, öppna och skär.

3G routern fungerar också. Det som intresserar mig är att ansluta iPad, dator etc trådlöst och få tillgång till internet via 3G-modemet OCH samtidigt få tillgång till NMEA-data via ethernetkabeln.
Det som skiljer min 3G-router mot tex mr3420 (som är en utmärkt burk) är det mindre formatet och det  inbyggda batteriet (laddas via USB-kabel). Batteriet kan användas för att nödladda en iPhone eller så kan det driva router/modem i 4 timmar. Alltså, man kan stoppa router modem i en plastpåse och dra upp i masten när man ligger i radioskugga. Är fyra timmar för lite så får man mata ström via kabel, jag sätter en DC/DC omvandlare och kör 12V via ethernetkabeln (PoE).
Med DC/DC omvandlaren mäter jag ca 0,2A @ 12V. Detta alltså inkl 3G-modemet.

Total kostnad inkl modem, router, omvandlare, PoE kabel mm: 500 kr.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

I sommar har vi kört med smartphonen som en WiFi-router. Vid sämre mottagningsförhållanden har vi hissat upp den i masten. Funkar hur bra om helst.

Nackdelen är att man inte kan sätta i ett annat SIM-kort när man är utomlands om man vill behålla sitt telefonnummer.

Komplettering:
Om man inte har mast kan man lägga upp telefonen på en högre klippa eller hänga upp den i ett träd.

Mackey

Senast ändrad av Mackey | 02 augusti 2012 | 20:16

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vetterns 20grader 10 =30 grader varmt i vänern! Ångrar att vi vände i sjötorp har hittat en årodukt som heter Rut104 inte gratis, men borde finka utmärkt, saknar dock stöd för 4g Har annars både telia och rele2 men båda har varit lika illa både längs kanalen och i norra Vättern ( norr om karlsborg/vadstena )

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Lite meckigt om nån ringer till en kanske?

/B

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Bluetoothheadset funkarr bra (eller så låte man bli att svara och ringer upp senare).

Det är kanske inte den bästa lösningen för alla, men för oss har det som sagt funkar mycket bra.

Mackey

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Att köra telefonen som router är en enkel och billig lösning för att få bättre förbindelse. Enkelt att testa med, inget extra SIM-kort behövs. Har man ett extra SIM (kostar 40kr/mån) så är ett 3G-modem Wifi-router en bra lösning och man slipper ha telefonen dinglande i masten. Det finns ett antal modem och routers som till sin grundfunktion är ganska lika, det som skiljer är tex möjlighet till yttre antenn på modemet.
Jag ville ha ett modem med möjlighet till yttre antenn, man får lite bättre signal om man inte har en lång antennkabel. Mellan router om modem kan man ha upp till 5 m USB kabel (mer om man använder aktiva USB-kablar), enkelt att få upp modemet en bit i masten eller med ett metspö.
Routern är ju smidg eftersom flera kan dela på uppkopplingen. Ofta kan man använda en iPhone el likn som modem, fördelen är att telefonens batteri räcker längre.
För mig är låg strömförbrukning viktigt, just nu, tar modem router 0,13A. Likaså smidigt format, jag vill enkelt kunna ta med modem/router. Ett plus tycker jag är att routern har eget batteri som klarar 4 tim drift. Häromdagen var jag på ett ställe där jag kunde få en betydligt bättre uppkoppling bara genom att lägga modem/roter i ett fönster.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

En sån här har jag för att slippa ta ut telefonen i sittbrunnen

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Snygg lur!
Den hittar man säkert alltid.

Mackey

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...